ξυλεια για τριχορδο


(ΙΟΥΛΙΟΣ ΒΕΡΝ) #1

Καλημερα,και ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ με ΥΓΕΙΑ και ΚΑΛΗ ΚΑΡΔΙΑ σε ολους.
Ηθελα την αποψη σας για ξυλο σκαφους παρομοιο με την καρυδια(χρωμα και νερα) πλην μουριας.Προκειται να παραγγειλω ενα τριχορδο.Τι αλλα ξυλα βαζουν στο σκαφος και εισαγωγης δεν εχω θεμα.Την παουλωνια την γνωριζει καποιος εχει νερα?Θα’θελα να’χει νερα το ξυλο δειχνει καπως πιο ζωντανο πιστευω.


(Γιώργος Γεωργαλάς) #2

καλημερα
Λες εκτος απο καρυδια, αλλα θα σου πω αμερικανικη καρυδια (ισως να μην την εχεις σκεφτει)
εχει νερα και είναι ομορφο ξυλο.

Δεν ειμαι ειδικος αλλα εχω ακουσει οτι μπορει το καπακι να δίνει την ποιοτητα του ήχου αλλα το ηχείο δίνει την χροια του. Οποτε βαλε και αυτο στα υπόψη. Μπορει να είναι ομορφο καποιο ξυλο αλλα να μη βγαλει τον ηχο που εχουμε συνηθίσει

Την παυλωνια δεν την ξερω, βρηκα μια φωτογραφία στο google, διαβασα ότι είναι πολυ μαλακο ξυλο (δε ξερω αν κανει για σκαφος)

7.jpg


(Μάνος Τουρπάλης) #3

καλημέρα και χρόνια πολλά.
Εφόσον λες ότι θα παραγγείλεις, υποθέτω ότι έχεις επιλέξει - ή έχεις μπει στη διαδικασία επιλογής - οργανοποιό (-ούς). Τι σου προτείνουν? Με αυτά που γράφεις καταλαβαίνω ότι σ’ αυτή τη φάση σε ενδιαφέρει η εικόνα του ξύλου, αλλά θα πρότεινα να μιλήσεις με κάποιον οργανοποιό και για τις ιδιότητες του καθενός.
Εδώ δυο link με ξύλα οργανοποιϊας (όχι μόνο για μπουζούκια, αλλά τα ξύλα ίδια είναι)

http://dimizparts.gr/ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ-ΞΥΛΕΙΑ

http://www.sofianos.net/index.php/organopoiia/material/ana-yliko/skafi

για να πάρεις μιαν ιδέα για το πως μοιάζει το καθένα. Βέβαια οι οθόνες κι οι φωτογραφίες δεν μπορούν να αποδώσουν 100% την πραγματικότητα, σε κάθε περίπτωση το καλύτερο είναι να δεις όργανο ολοκληρωμένο, και αν μπορείς μάλιστα να κάνεις μια κουβέντα (με τον οργανοποιό) και για τα βερνίκια γιατί ίσως επηρεάσουν το αποτέλεσμα - όσον αφορά την εικόνα πάντα, για τον ήχο είναι άλλη (μεγάλη) κουβέντα.

Την παουλόνια (ή παουλόβνια - έχω μια στην αυλή) μάλλον θα την χαρακτήριζα “λευκή ξυλεία”. Χρησιμοποιείται για όργανα στο εξωτερικό (σώμα ηλεκτρ. κιθάρας και στην Ασία για παραδοσιακά όργανα) αλλά δε ξέρω κανέναν οργανοποιό εδώ να την έχει χρησιμοποιήσει. Εικόνα και χαρακτηριστικά μπορείς να δεις εδώ

http://www.wood-database.com/paulownia/

και απ’ ό,τι δείχνει, είναι μάλλον ακατάλληλη για μπουζούκι, αν συγκρίνεις τα χαρακτηριστικά της με αυτά του παλίσανδρου ας πούμε:

http://www.wood-database.com/east-indian-rosewood/

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 11:08 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 10:58 —

Γιώργο μαζί γράφαμε (και χρόνια πολλά επι τη ευκαιρία)!
Είσαι όσο ειδικός είμαι κι εγώ (θα τον χαντακώσουμε τον άνθρωπο :))

Έχει γράψει κάποια ανάλυση ο κ. Βασιλειάδης για τα χαρακτηριστικά του ξύλου του σκάφους που θεωρεί κρίσιμα για τον ήχο, θα ψάξω να την βρω και θα την μεταφέρω κι εδώ.


(Γιώργος Γεωργαλάς) #4

Γεια σου Μανο
Χρόνια πολλα

Ε… κατι παραπανω ξερεις απο μενα εδω που τα λεμε… :089:
Περιμενουμε την αναλυση, θα εχει ενδιαφέρον


(Μάνος Τουρπάλης) #5

εδώ είναι
http://www.luthier.gr/index.php?topic=572.msg8288#msg8288

βέβαια μπαίνουμε σε “βαθειά νερά”, γι αυτό ΙΟΥΛΙΟΣ ΒΕΡΝ καλύτερα λέω να το συζητήσεις με τον οργανοποιό…

σταχυολογώ από την ανάρτηση του κ. Βασιλειάδη (με διευκρινίσεις) :

“Κάθε τμήμα ενός μουσικού οργάνου έχει την δική του συχνότητα συντονισμού. Με το κούρδισμα (*) προσπαθούμε αυτές τις συχνότητες να τις κάνουμε να δουλεύουν αρμονικά μεταξύ τους”…

(*) εννοεί το “κούρδισμα” του σκάφους και του καπακιού με αφαίρεση ή προσθήκη υλικού και όχι το κούρδισμα των χορδών του οργάνου

"Το σώμα του οργάνου έχει την δική του συχνότητα συντονισμού…
Εάν κατασκευάσουμε δύο σκάφη μπουζουκιού με ίδιο πάχος δούγας, το ένα από παλίσανδρο και το άλλο από οξιά, αυτά δεν θα έχουν την ίδια συχνότητα.
Της οξιάς θα είναι πολύ χαμηλότερη, έξω από τη δυνατότητα ρύθμισης με τον αέρα (**) και γιʼαυτό για μένα η οξυά δεν κάνει για σκάφος με δούγες.
Ακόμα και το βερνίκι επηρεάζει αυτές τις συχνότητες ανάλογα με την σκληράδα του και για αυτό υπάρχει η διαμάχη μεταξύ των οργανοποιών για φυσικά ή συνθετικά βερνίκια."

(**) εννοεί τον όγκο του αέρα του σκάφους και το εμβαδόν της τρύπας, με μεγέθη που “συνεργάζονται” για επιθυμητό ήχο


(ΙΟΥΛΙΟΣ ΒΕΡΝ) #6

Καταρχην ευχαριστω για τις τοποθετησεις σας.Πραγματι εχω μιλησει με τον επιλεγμενο οργανοποιο,και εχετε δικιο,επηρεαζει τη χροια της φωνης το ξυλο του σκαφους.Μου προτεινε γι αυτο που θελω,μουρια ως εξαιρετικο ξυλο(αλλα παει …ψηλα το κοστος)κι επειτα καρυδια(ας ειναι πολυφορεμενη)ειναι επισης στοιβαρο και αξιολογο ξυλο.Κι εγω εκει κατεληξα για να μαι ειλικρινης.Απλως σκεφτηκα και το κυπαρισσι αλλα νομιζω δεν εχει νερα και μαλλον δε κανει για το ηχοχρωμα που θελω(παλαιικο-προπολεμικο).Γενικα απο τη συζητηση καταλαβα πως ξυλα σκαφους αξιολογα ασχετως εμφανισης ειναι η μουρια,η καρυδια,ο σφενδαμος και ο παλλισανδρος αλλα κατοπιν αρκετης δουλειας για να μην εχει πολυ βαρος.Απο ‘‘δευτερα’’ ξυλα η οξια ειναι πολυ καλη επισης.Σας ευχαριστω και θα σας ενημερωσω στο χρονο τους για τα λοιπα.Η αμερικανικη καρυδια δεν ειναι πολυ πιο σκουρα απ τη δικη μας νομιζω.Ειναι κι αυτη μια επιλογη.Θα δουμε.ΚΑΛΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ σε ολους!


(Miltiadis) #7

Σίγουρα κάθε ξύλο έχει τα δικά του γενικά τονικά χαρακτηριστικά, παρόλα αυτά όμως αρκετές ακουστικές και μηχανικές ιδιότητες διαφέρουν ακόμα και ανάμεσα σε κομμάτια από το ίδιο είδος ξύλου. Γι αυτό τον λόγο, είναι κυρίως στην ευχέρεια του οργανοποιού το πώς θα δουλέψει το συγκεκριμένο κομμάτι ξύλου που έχει στα χέρια του (πχ το πάχος της δούγας η του καπακιού ανάλογα με τη σκληρότητα, το ειδικό βάρος, την ελαστικότητα κλπ. του κάθε κομματιού) παρά στο είδος του ξύλου γενικά.
Το κυπαρίσσι για παράδειγμα μοιράζεται αρκετές ιδιότητες με το σφεντάμι αλλά και πάλι αυτό από μόνο του δεν λέει και πολλά για το τελικό ηχητικό αποτέλεσμα.Με λίγα λόγια διάλεξε οργανοποιό για τον ήχο και ξύλο για την εμφάνιση.

Καλό site για όποιον θέλει να δει τα γενικότερα τονικά χαρακτηριστικά ενός ξύλου είναι αυτό :

Καλή πρωτοχρονιά!