Νότες κουκλάκι Τούντας δρόμοι

κιθάρα
δρόμοι
τούντας

(Thalia Paleokastriti) #1

Καλήμερα σε όλους, τελευταία έχω κολλήσει με το κουκλάκι του Τούντα νομίζω είναι χιτζαζ με σαμπαχ, μαθαίνω λαϊκή κιθάρα εδώ και 9 μήνες - μπορεί να βοηθήσει κανείς με νότες πως γίνεται η μετάβαση πχ
:blush:


🎵 Τι τραγούδι ακούμε... τώρα!
Η σχέση μουσικής και στίχου
(Νίκος Σαρηγιάννης) #2

γεια χαρά! ποιά από τις 9 ηχογραφήσεις μεταξύ 1929 και 1932 μελετάς; από ποιό τόνο το τραγουδάς;
βασικά αλλάζει τρεις δρόμους, αλλά είναι καθαρές οι αλλαγές ανά φράση. μόνο στο ρεφραίν, στην μετάβαση από ψηλό σεγκιάχ σε χιτζάζ ανεβαίνει χρωματικά από 6η μεγάλη στην οκτάβα (που’χεις για μέ-) και κατεβαίνει με 6η μικρή σε χιτζάζ (-να φως μου κλπ).

(χιτζάζ) Φίλα με στο στόμα, δε βαστώ
δώσ’ μου ένα φιλάκι πεταχτό
(σαμπάχ) σε αγάπησα, μικράκι μου, πολύ, κουκλάκι μου
δόθηκα στο λάγνο σου φιλί

(ψηλό σεγκιάχ -7η βαθμίδα) Τι κακό, τι απονιά
που ’χεις για μέ- (από εδώ συνεχίζει χιτζάζ) να, φως μου, μέσα στην καρδιά
(σαμπάχ) στο σεβντά σου μ’ έριξες για να πονώ, κουκλάκι μου
ντέρτι μού ’βαλες παντοτινό


(Thalia Paleokastriti) #3

Ευχάριστω πολύ για την απάντηση σας :relieved:
Η αλήθεια ειναι ακούω πολλές ηχογραφήσεις - και αρκετές πιο σύγχρονες εκτελέσεις. Αποφάσισα να το πιάσω από λα, όντως η αλλαγή στο Σαμπάχ ειναι ξεκάθαρη αλλά μετά καπου χάθηκα - και η αλήθεια ειβαι το σεκχιαχ δε το ξέρω δε έχω εξοικείωση ακόμη με όλους τους δρόμους. Εσείς από ποιο τόνο το παιζετε;


#4

Παρόλο που όλη η περιγραφή είναι ακριβήςκαι, νομίζω, πολύ σαφής, ωστόσο το ψηλό σεγκιάχ ποτέ δεν είχα σκεφτεί να το θεωρήσω ξεχωριστό δρόμο. Το κομμάτι το έχω στον νου μου ως μίξη σαμπάχ με χιτζάζ, και με κάποια ψηλά περάσματα που μπορούν να θεωρηθούν εξίσου χιτζάζ ή σαμπάχ αφού δεν πιάνουν καθόλου τις νότες που διαφοροποιούν αυτούς τους δύο δρόμους.


(Νίκος Σαρηγιάννης) #5

@Thalia_Paleokastriti κατ’αρχήν είμαι ένας! οπότε ενικός.
τις σύγχρονες εκτελέσεις δεν αξίζει να τις χρησιμοποιείς για να βγάλεις κομμάτι, πάντα ξεκινάνε από το 50% και λιγότερο της αρχικής (σαν φωτοτυπία ένα πράγμα). το σεγκιάχ υπέθεσα πως θα το ήξερες, άμα έχεις φτάσει μέχρι το σαμπάχ. είναι το 3χορδο που ξεκινάει από την τρίτη της μείζονας κλίμακας με προσαγωγέα ημιτόνιο, και επαναλαμβάνεται στην έβδομη. οπότε από λα που το παίζεις (ραστ στο σολ δηλαδή), έχεις τις νότες φα#-σολ-λα, με προσαγωγέα μι# (εκεί που είναι το πάτημα του φα δηλαδή) και αναφορά στο ρε. ελπίζω να μη σε μπέρδεψα περισσότερο…

@pepe έχεις δίκιο ότι έπρεπε να διευκρινήσω ότι μιλάω για δρόμο χιτζάζ και δρόμο σαμπάχ, αλλά για 3χορδο σεγκιάχ (ή 5χορδο σεγκιάχ για τους μπουζουξήδες). εξάλλου είναι μια συχνή συμπεριφορά του δρόμου χιτζάζ. νεβά ραστ το θεωρούσα μέχρι πρόσφατα, αλλά το είδα ως εβίτς σεγκιάχ στον ανδρίκο και ταιριάζει πιο πολύ σε κάποιες περιπτώσεις.


(Νίκος Πολίτης) #6

Έχει και δεύτερο κουπλέ το κομμάτι:

Άχ αυτ΄ η θολή σου η ματιά

μ’ άναψε μικράκι μου φωτιά

μου φαρμάκωσε τη δόλια μου ζωή κουκλάκι μου

φως μου δε μου άφησε πνοή (δις), και πάλι το ρεφρέν:

Τι κακό τι απονιά κλπ.


#7

Το σημαντικό (κατα τη γνώμη μου) είναι οτι το χιτζάζ είναι 5χορδο…δηλαδή ουζάλ.
Απο την 5τη βαθμίδα γίνεται το παιχνίδι Χιτζάζ-Σαμπάχ.
Δεν είμαι βέβαιος γιατί αναφέρουμε σεγκιάχ…Αυτο που γίνεται είναι ένα διαβατικό ας πούμε εβίτς αλλά δεν ξεφεύγει απο το περιβάλλον Χιτζάζ.

όλο αυτό εξηγείται με όνομα ενος μακαμιού αλλά ας μη μπλεχτούμε περισσότερο.
μήπως να το γράψω σε ευρωπαϊκή γραφή μπας και βοηθήσει ή θα το κάνω χειροτερα;


(Νίκος Σαρηγιάννης) #8

κι εσύ δίκιο έχεις, που λέει ο χότζας. ο τούντας είναι κατ’εξοχήν μακαμίστικος, εξάλλου μάλλον κάνα τούρκικο της εποχής θα αντέγραψε. απλά εδώ το εξηγούμε με βασικά 3/4/5χορδα και δρόμους.


(Νίκος Πολίτης) #9

Δεν νομίζω. Τα δεκάδες τούρκικα τραγούδια που ο Τούντας τους έβαλε ελληνικό στίχο και τα παρουσίασε ως δικά του (π.χ. Δημητρούλα, Χαρικλάκι….) είναι τραγουδάκια «του συρμού», τσιφτετελάκια ή εννιάρα συνήθως. Εδώ, αλλά και στο Κουκλί της Κοκκινιάς και στη Δραπετσώνα και άλλα ακόμα, έχουμε κανονική μακαμίστικη τεχνική με μετατροπίες, που μάλλον ο ίδιος έγραψε.


(Χρήστος Παναγιωτακόπουλος) #10

Καλησπέρα @Thalia_Paleokastriti και καλωσόρισες στο φόρουμ μας :slight_smile:
Μετακίνησα το θέμα στην κατηγορία “Ερωτήσεις για τραγούδια” όπου ταιριάζει καλύτερα.

Καλές συζητήσεις να έχουμε :smile:


(Thalia Paleokastriti) #11

Έβαλες στο σχόλιο σου επιπλέον «άγνωστες λέξεις»
Ευρωπαϊκή προσέγγιση θα βοηθούσε πιστεύω :slightly_smiling_face:


(Thalia Paleokastriti) #12

Σωστό επέλεξα λιγο επιπόλαια τη κατηγορία


(Νίκος Σαρηγιάννης) #13

το κομμάτι ανήκει στην τροπική μουσική της ανατολικής μεσογείου οπότε ευρωπαϊκή προσέγγιση δεν μπορεί να υπάρξει (παρά μόνο με σκέτες νότες για παπαγαλία). θα βοηθούσε όμως πάρα πολύ μια ανατολική προσέγγιση εκ μέρους σου!