Ντουζένι

ντουζένια

(system) #1

Ποιός/ά μπορεί να μου εξηγήσει τί ακριβώς κούρντισμα είναι το ντουζένι;


(system) #2

ντουζένι = κούρντισμα
και
σεληνη = φεγγαρι


(system) #3

Εντάξει. Μπορεί τώρα να μου πεί κάποιος που ξέρει τί του γίνεται;


(system) #4

Φίλε Πάνο… Να προστεθώ κι εγώ σ’ αυτούς που “δεν ξέρουν τί τους γίνεται” : Ό,τι μούτυχε να μάθω μέχρι σήμερα είναι ότι τα “ντουζένια” είναι (εν γένει) οι διαφορετικοί τρόποι κουρδίσματος και - απ’ όσο γνωρίζω - δεν υπάρχει κανένα συγκεκριμένο κούρδισμα που να ονομάζεται ΤΟ “ντουζένι”. Συγγνώμη αν σε στενοχωρώ διότι ίσως είχες άλλες πληροφορίες…


(system) #5

Μην τσαμπουκαλεύεστε ανευ λόγου και αιτίας , όλοι τα ίδια ενδιαφέροντα έχουμε και γι αυτά συζητάμε.
Το ντουζένι είναι τρόπος κουρδίσματος που αναλογεί σε συγκεκριμένο δρόμο ή δρόμους με βάση κάποια συγκεκριμένη τονική.
Υπάρχει το καρά- ντουζένι το συριανό και πολλά άλλα που εαν κάνεις ενα keyword search θα τα βρείς σε παλαιότερες συζητήσεις στο forum.
Το συγκεκριμένο κούρδιασμα που χρησιμοποιούμε σήμερα (ρελαρε) καλείται και “ευρωπαικό” .
Τα “ντουζενάτα” παιξίματα είχαν να κάνουν με το ανοιχτό παίξιμο γιατι έδιναν ελεύθερες χορδές στην συγκεκριμένη τονική που χρησιμοποιούσαν


(system) #6

Ντουζένι=κούρδισμα, δηλαδή οποιοδήποτε κούρδισμα. Όμως, όταν έλεγαν (ή και λένε) ότι “εδώ ο Τάδε είναι κουρδισμένος σε ντουζένι” εννοείται οποιοδήποτε άλλο κούρδισμα εκτός του Ρε-Λα-Ρε.
Η κουβέντα σ’ αυτό το forum για τα ντουζένια έχει ξεκινήσει το 1997, όχι σ’ αυτό το Forum ούτε στο παλιό Forum, αλλά στο πολύ παλιό Forum! Από τότε συνεχίζεται κατά καιρούς και ιδιαίτερα όταν κάποιος -συνήθως νέος παίχτης- μπαίνει να ρωτήσει και να ζητήσει τα φώτα των παλιότερων. Δυστυχώς αυτά τα φώτα είναι ακόμη …κωλοφωτιές. Αν δε γίνει μια σοβαρή δουλειά από κάποιον φορέα (επίσημα ο αρμόδιος φορέας γι’ αυτές τις δουλειές είναι το Υπουργείο Πολιτισμού, αλλά τις έχει χεσμένες), μια καταγραφή από ειδικούς, μάλλον τα ντουζένια θα μείνουν στην Ιστορία σαν μια ρομαντική παραξενιά κάποιων παλιών λαϊκών μουσικών.
Τα λίγα γνωστά ντουζένια (τα περισσότερα εκ των οποίων βασίζονται σε εικασίες) σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αποδώσουν τη συνολική μορφή του λαϊκού μας τραγουδιού πριν μπουν οι δυτικές κλίμακες.


(system) #7

Επί της ουσίας τώρα.
Τι χρησιμεύει το ντουζένι; Γιατί πρέπει να κάνει κάποιος διάφορα κουρδίσματα κι όχι ένα;
(Απαντάω μονάχος μου πριν προλάβουν άλλοι να κάνουν τον έξυπνο):
Το μπουζούκι ήταν όργανο-ορχήστρα, δηλαδή έπαιζε χωρίς την ανάγκη συνοδευτικών οργάνων για ακομπανιαμέντα. Ανγκαία λοιπόν έπρεπε εκτός από το σόλο να “κοπανάει” με κάποιο τρόπο και το ρυθμό και τα βασικά ακόρντα.
Παράλληλα ο τραγουδιστής πρέπει να τραγουδήσει από έναν τόνο -τουλάχιστον- κοντά στη φωνή του. Όταν λοιπόν θες να παίξεις και να τραγουδήσεις το “Κάφτονε Σταύρο κάφτονε” και διαθέτεις μια φουκαριάρα φωνή ανάλογη της δικιάς μου έχεις δυο επιλογές:
Η πρώτη είναι να το πεις από ΡΕ και να βραχνιάσεις, επειδή έτσι γουστάρει ο Άδμιν κι ο Σώτος που εδώ και τρία χρόνια απαξιούν να το παίξουν από άλλον τόνο.
Η δεύτερη επιλογή είναι να το παίξεις από ΦΑ κι όλα είναι μια χαρά, εκτός… Εκτός κι αν δεν έχει κιθάρα η παρέα. Τι θα κάνεις; Θα κοπανάς στις γεμάτες ΡΕ; Ψιλοφάλτσο μου ακούγεται. Μήπως ξέρεις κανα ντουζένι που να κουρδίζει σε ΦΑ; Μόνο έτσι γλιτώνεις…

ΥΓ. Το συγκεκριμένο άσμα λέγεται κι από ΣΟΛ. Και από ΣΟΛ υπάρχει το γνωστό και πολύ απλό ντουζένι ΡΕ-ΣΟΛ-ΡΕ. Παρόλα αυτά, αυτές οι κουφάλες που ανάφερα παραπάνω, δε λένε να το μάθουν!

ΥΓ1. Καταπληκτικό παίξιμο σε ντουζένι είναι το “Τούτοι οι μπάτσοι που 'ρθαν τώρα” στην πρώτη του εκτέλεση με το Γιαννάκη Ιωαννίδη. Μπουζούκι παίζει μάλλον ο Μανώλης Καραπιπέρης (δικό μου πρόσφατο συμπέρασμα καθώς τώρα “έπιασα” τι λέει ο Ιωαννίδης την ώρα του εισαγωγικού ταξιμιού: “Γεια σου Μάνιο, Σαμιώτη μπουζουξή”. Ας μου επιβεβαιώσει κάποιος ότι ο Καραπιπέρης ήταν απ’ τη Σάμο!).


(system) #8

Ευχαριστώ για τις πληροφορίες κοπέλια! Μην το παίρνετε και πολύ στα σοβαρά εκείνο το τελευταίο…


(system) #9

Άρη, ο Μανώλης Καραπιπέρης ήταν όντως Σαμιώτης και ο συνειρμός που κάνεις είναι ολόσωστος.

Σ.Π.


(system) #10

Γειά σου ρε Άρη Καλαματιανέ. Και εγώ από Καλαμάτα είμαι. Τι λέει πόσο καιρό έχεις να δεις τα πάτρια εδάφη?


(system) #11

Άστε ρε Γιώργο. Έχω να πάω δυο μήνες, αλλά ουσιαστικά έχω να πάω ν’ αράξω πάνω από ένα χρόνο. Τον Αύγουστο πάντως θα καταφέρω να πάω για καμιά δεκαριά μέρες… ελπίζω.


#12

Για σας παιδιά. Είχα κάπου διαβάσει ότι ο Περιστέρης έπαιζε το μπουζούκι με μονές χορδές. Αρραγες αληθευει;

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην nikos_s 31 Ιούλιος, 2005)


(system) #13

Δεν ξέρω αν κάποιος, κάπου, κάποτε χρησιμοποίησε μονόχορδο μπουζούκι. Αν πάντως το διάβασες σε κάποιο cd του Κουνάδη, στα “σχόλιά” του κάτω απ’ τα τραγούδια… Τι να πω; Εγώ ακούω κιθάρα να σολάρει. Από πού συμπεραίνει ο Κουνάδης ότι παίζει …μονόχορδο μπουζούκι, δεν ξέρω. Εκτός κι αν πιστεύει τα επιφωνήματα που λένε “Γεια σου Σπυράκι με το μπουζουκάκι σου”…


(system) #14

Καλημέρα στην παρέα. Μιά και αναφερθήκαμε στο “Τούτοι οι μπάτσοι που 'ρθαν τώρα” στην εκτέλεση με τον Καραπιπέρη, έχει κανείς καμμιά ιδέα για το κούρδισμα που κάνει ο μπουζουκτσής;
Προσπαθούσα να το βγάλω απο ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ και δεν μπορούσα να βγάλω τον ήχο.
Εχει ελεύθερη χορδή ΣΙ;


(system) #15

Δυστυχώς δε θυμάμαι εαν το διάβασα στα σχόλια του Κουνάδη αλλά ξανάκουσα το “Τεκεντζή” και το “Ενας μάγκας στο Βοτανικό” και το όργανο που σολάρει τη μια νομιζω οτι ειναι κιθάρα αλλά οσο το ακουω μου γινεται μπούζουκι με διαφορετικο υχο. Ειναι μυστηριο γιατι οσες φορες εχω ακουσει Κατσαρο η κιθαρα δεν ακουγεται ετσι.


(system) #16

Πρεπει να ειναι κιθαρα σε ποσοστο 98 % κατα τη γνωμη μου. Απ’την αλλη
ο φιλος Νικος εχει δικιο οσον αφορα την ομοιοτητα με ΚΑΤΣΑΡΟ.
Και μενα μ’εχει απασχολησει ειδικα οταν ακουω αυτες τις κιθαριστικες
πενιες απο τον ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ.
Καταληγω στο -δικο μου- συμπερασμα οτι οι μαγκες
πρεπει να εβγαζαν τις μπασες και να κουρντιζαν
τα 3 καντινια ρε-λα-ρε ωστε να μην ακουγονται οι
αρμονικες των αλλων χορδων και θυμιζει κιθαρα
και να παιζουν και πιο ευκολα …
Τι λετε πανω σ’αυτο ;;


(system) #17

Εγώ λέω απλά ότι ο Κατσαρός παίζει με τα δάκτυλα, ενώ ο Περιστέρης (σταν συγκεκριμένα τραγούδια που σολάρει0 με πένα. Και συγνώμη για την απολυτότητα του ύφους μου, αλλά έχω βαρεθεί τους “ειδικούς” τύπου Κουνάδη που βγάζουν μεγαλοπρεπή συμπεράσματα απ’ το πουθενά, σχολιάζοντας για να …σχολιάζουν. Στα cd που ανάφερα πιο πάνω, ο Κουνάδης χαρακτηρίζει χασάπικα ως τσιφτετέλια, βρίσκει πως οι ερμηνευτές τραγουδούν σε ταυτοφωνία ενώ ακούγεται ένα περίφημο πρίμο-σιγόντο και άλλες εξυπνάδες που συχνά δημιουργούν την εντύπωση ότι δεν έκανε καν τον κόπο να κάτσει ν’ ακούσει τα τραγούδια που σχολιάζει. Άσε την κατηγοριοποίηση: “Ζεϊμπέκικο της ερωτικής απόγνωσης” λέει… Κάπου άκουσα (σε άλλον συλλέκτη) και “Ζεϊμπέκικο της πεθεράς”! Μα να μην μπορούν να το βουλώσουν…
Τελικά θα καταφέρουν να κάνουν τον Τσάρλι θεό!


(system) #18

Αν σ’ ενοχλεί η θεματολογική κατηγοροποίηση (η όποια), δεν ξύνησε ο τραχανάς. Κι αν δεν ξανάκουσες μπουζούκι με μονές χορδές, ΔΕΝ είσαι ο μόνος.
Καλά θα κάνεις λοιπόν εσύ να το βουλώσεις κάποτε γιατί και η υπομονή έχει τα όριά της. Εγώ πάντως άλλη, έστω έμμεση επίθεση δεν σου την επιτρέπω.
Προσπάθησε να γίνεις κοινωνικότερος και γλύκανε, δεν είναι κακό.

θΟΥ ΦΥΛΑΚΗ ΤΩ ΣΤΟΜΑΤΙ ΜΟΥ ΚΥΡΙΕ, για μια ακόμα φορά.
Να δούμε ως πότε θα τα βάζεις με όλους…, για να μη σου πω ότι “όσα δεν φτάνει η μαριωρή τα κάνει κεμμαστάρια”. Αμάν πια.-

Σ.Π.


(system) #19

Παιδια θα συνεχισω με την ερωτηση αν και τα αιματα αναψανε. Με το “αν αληθευει” εννοω “ξερει κανεις συγκεκριμενα στοιχεια”, γιατι και στα δυο τραγουδια που αναφερα ακουμε στο μεν πρωτο οπως λες κ’ εσυ Αρη “Γεια σου Σπυράκι με το μπουζουκάκι σου”, στο μεν δευτερο ακουμε “ε ρε να χαρω μπουζουκι”. Πλακα μας κανουν;


(system) #20

Οταν ο Περιστέρης παίζει μπουζούκι έχει ενα χαρακτηριστικό μαντολινίστικο παίξιμο με μια συνεχή ντρίλια,πχ στο “θα σπάσει το μπουζούκι μου” του Μάρκου και στο “Πορτοφόλι” επίσης.
Οταν παίζει κιθάρα χαρακτηρίζεται απο συνεχείς αρπισμούς και σολάρισμα στην μια χορδή όπως στον “Τεκετζή” και στον “Τεκέ της Μαριγώς”.
Τα επιφωνήματα προφανώς αφορούν την επιτυχή μίμηση της πενιάς του μπουζουκιού με την κιθάρα.
Μονόχορδο μπουζούκι δεν αναφέρει ποτέ κανείς πουθενά ,αναφέρονται οχτάχορδα ,δεκάχορδα με δύο μονές μουργκάνες δωδεκάχορδα των Αφων Κατσάμπα αλλά όχι τρίχορδο με μονές χορδές.
Ισώς σε καμμιά φυλακή να φτιάχναν κανένα αυτοσχέδιο χορδόφωνο τέτοιας μορφής λόγω έλλειψης
υλικών.Εχω δεί μπουζούκια εώς και του 1920 με κανονικότατη δομή σύγχρονου εξάχορδου.

ΥΓ
Εσυ ρε Πάπιστα τι έπαθες?
Σε τσίμπησε μύγα Τσε Τσε καλοκαιριάτικα,
αμα δεν αντέχεις την κριτική να κάθεσαι σπίτι σου και να μην γράφεις τίποτα.
Τα όρια της υπομονής είναι όντως ένα θέμα αλλά το τοποθετείς σε λάθος βάση, επι χρόνια ταλαιπωρείται το αναγνωστικό κοινό απο ημιμαθείς υπερφίαλους μελετητές εξωφύλλων των cd που επιμένουν να εκδίδουν σωρεία απο μπούρδες και αναμασήματα αυθαιρετώντας και πραγματοποιώντας λογικά άλματα στην σκέψη τους.