Μπράβο στον κ. Φέρρη (Αφιέρωμα στον Π. Τούντα - Αφιέρωμα στον Τσιτσάνη)

Ναι, η «ιστορική αναγκαιότητα»…
Γιατί, για να κατανοήσουμε ένα πολιτισμικό δημιούργημα, πρέπει να το δούμε πάντα κάτω από τις ιδιαίτερες συνθήκες που το δημιούργησαν.

Άλλο το σμυρναίικο μουσικό ιδίωμα (όργανα, ρυθμοί, μελωδική δομή, ύφος, τεχνοτροπία, στίχοι…), δημιούργημα της ακμής της ελληνικής κοινότητας της Σμύρνης, με ενσωματωμένες πολλές πολιτισμικές τάσεις (πράγμα που δεν το βρίσκω κακό και που είναι και αυτό «ιστορική αναγκαιότητα»…), προερχόμενο από κοινωνικές ομάδες κοσμοπολίτικες, με υψηλό οικονομικό και συνεπακόλουθα πολιτιστικό επίπεδο κ. λπ. κ.λπ.

Από την άλλη, στο «πειραιώτικο», αν δεν πούμε πως αναιρούνται σχεδόν όλες οι παραπάνω συνθήκες, ελάχιστα πλησιάζουν τις αντίστοιχες του σμυρναίικου.

Μετά το ʼ22, σε μια Ελλάδα με τα ¾ του πληθυσμού στα όρια της εξαθλίωσης ή της κοινωνικής απομόνωσης, συνθήκες που εξηγούν και την «προσαρμοστικότητα» των Τούντα – Περισέρη ή τον αποκλεισμό των ασυμβίβαστων (Παπάζογλου πχ.)
και κυρίως σε μια Ελλάδα η οποία εναγωνίως προσπαθεί να [u] “ανήκει στη Δύση”[/u], να κόψει κάθε γέφυρα με οτιδήποτε «ανατολίτικο»…
Βεβαίως, αναμενόμενο είναι να φτάσουμε και στη λογοκρισία, και μάλιστα στην περίπτωσή μας, και στη μουσική.

Παραθέτω ένα ντοκουμέντο που μας είχε παραθέσει ο Φέρρης:
[b][u]Πώς ο Τσιτσάνης ενεπλάκη και ο ίδιος στο να κόβει τα μπεμόλια.[/b][/u]

Και το ερώτημα για να μην μακρηγορούμε:
Θα επιρρίψουμε ευθύνες στους δημιουργούς του «πειραιώτικου» για το μαρασμό του «σμυρναίικου» ;

Ή θα το δούμε αν όχι ως ιστορική αναγκαιότητα, ως νόμο της εξέλιξης, (μιας εξέλιξης που υπερβαίνει τις όποιες επιθυμίες μας) όπως εξέλιξη και του ρεμπέτικου είναι το λαϊκό των δεκαετιών του ʼ50 και του ʼ60;

Λοιπόν Κώστα, αλλά και Ελένη, εγώ το βλέπω από διαφορετική προσέγγιση:

Δεν το θέτω στη βάση «Πειραιώτικο – Σμυρναίικο: σημειώσατε 1». Καταρχήν, αυτό το είδος τραγουδιού που ονομάζουμε Σμυρναίικο δεν γεννήθηκε στη Σμύρνη αλλά στην Αθήνα, από «Σμυρλήδες» γονιούς πάντως. Τα εισαγωγικά επειδή κάποιοι από τους γονείς προέρχονταν από άλλες περιοχές της αυτοκρατορίας, την Πόλη κυρίως αλλά και οι υπόλοιποι, από εκεί αντλούσαν και αυτοί τις μουσικές τους γνώσεις. Έχει δίκιο, εδώ, ο φίλος Bülent Aksoy (εθνομουσικολόγος που υπογράφει και αρκετά κείμενα της Kalan Records) όταν λέει πως δεν καταλαβαίνει γιατί εμείς οι Έλληνες ονομάσαμε Σμυρναίικα κάποια τραγούδια που μουσικολογική βάση είχαν στην (πολυεθνική) λόγια μουσική παράδοση του Παλατιού στην Κων/λη. Του διαφεύγει ότι για εμάς (σχεδόν) όλοι αυτοί, από τη Σμύρνη έτυχε να καταλήξουν (διωγμένοι, όσοι δεν σφάχτηκαν) στην Αθήνα.

Το Σμυρναίικο, λοιπόν, είδε το φώς εδώ, στην Αθήνα και ξεκίνησε μία λαμπρή σταδιοδρομία πατώντας γερά στις σμυρναίικες βάσεις του. Περίπου στο απόγειο της σταδιοδρομίας αυτής εμφανίζεται ο Μάρκος και οι «Πειραιώτες» (όσο Πειραιώτες μπορούν βέβαια να είναι ο Δελιάς, ο Στράτος, ο Γιοβάν Τσαούς). Δεν μπορούμε επομένως να πούμε με τίποτα πως το Σμυρναίικο είχε κλείσει τον κύκλο του τη στιγμή της εμφάνισης του Μάρκου. Μπορούμε όμως να διακρίνουμε «σημεία κόπωσης» του πρώτου. Η επιτυχία της «Τετράδας» στου Σαραντόπουλου, μάλιστα αμέσως μετά την αποχώρηση των «Σμυρλήδων» είναι χαρακτηριστική. Όμως, ούτε το Σμυρναίικο «πνίγηκε» ούτε το Πειραιώτικο συνέχισε «ανενόχλητο». Το ένα άρχισε, με δεδομένη την κόπωση, να προσαρμόζεται σιγά σιγά στις επιταγές της εποχής (δες Περσεφόνη του Τούντα, και τόσα άλλα ακόμα), το άλλο άρχισε σιγά σιγά να μπολιάζεται με νέο, όχι και τόσο μικρασιάτικο αίμα (Τσιτσάνης, Χιώτης, Μπαγιαντέρας ενώ ο Χατζηχρήστος, δεν μπορούμε να πούμε ότι κουβάλησε το Σμυρναίικο πνεύμα, όπως ο Τούντας είχε ήδη κάνει).

Και ξαφνικά, μας προέκυψε λογοκρισία. Το σημαντικό, που πολλοί (θέλουμε να) ξεχνάμε, είναι πως ουσιαστικά η λογοκρισία υπαγορεύτηκε «από τα κάτω» και όχι από την εξουσία «per grazia divina». Άλλο τόσο σημαντικό είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ενεργών δημιουργών δεν ενοχλήθηκε ιδιαίτερα από τους περιορισμούς ούτε στο στίχο, αλλά ούτε και στη μουσική. Ελάχιστοι αντέδρασαν (Παπάζογλου). Κάποιοι απλά υπέκυψαν (Μάρκος, κατά μεταγενέστερη έστω δήλωσή του). Κάποιοι (π.χ. Μπαγιαντέρας, αλλά και Παπαϊωάννου) συνειδητοποίησαν ότι πολλά από τα τραγούδια τους ήταν ήδη καντάδες, έστω υπό την λεοντήν της μπουζουκίστικης ενορχήστρωσης. Και κάποιοι είδαν να τους στρώνεται κάτω από τα πόδια τους ένα παχύ χαλί που το ονειρεύονταν μεν, αλλά δεν τολμούσαν να το απλώσουν οι ίδιοι (λέγε με Τσίλα). Αυτών η τεράστια δυναμική δεν φάνηκε αμέσως, χρειάστηκε ένα χρόνο επώασης που τον προσέφερε (ούτε παραγγελία να την είχαν…) η Κατοχή με την αναστολή των δισκογραφικών δραστηριοτήτων, ώστε το 1946 να είναι πανέτοιμοι για την καινούργια εξόρμηση. Μάλιστα, στην εξόρμηση αυτή προσετέθησαν και νεότεροι (Μητσάκης, Τζουανάκος, Κλουβάτος και άλλοι).

Να, λοιπόν, η ένσταση για το «ανενόχλητο»: πώς να συνεχίσει ανενόχλητο το Πειραιώτικο του Μάρκου, του Δελιά, του Εϊτζιρίδη, όταν τα καινούργια μεγαθήρια Τσιτσάνης, Χιώτης, Μητσάκης και τόσοι άλλοι του τραβάν το χαλί κάτω από τα πόδια; Και ο μεν Δελιάς “σκοτώθηκε” νωρίς, αλλά ο φουκαράς ο Μάρκος το ένοιωσε αυτό στο πετσί του: «Απελπίστηκα, μανούλα μου!» και…: σφουγγάρα! Δεν είναι πια «Πειραιώτικο» το λαϊκό τραγούδι της μεταπολεμικής εποχής. Η ώρα όμως είναι κοντά δυόμισυ, και αύριο στις 10 έχω οδοντογιατρό. Θα συνεχίσω λοιπόν άλλη φορά, αν και από δώ και πέρα αρχίζει ο κατήφορος….

ας μου επιτρέψει η φίλη μου η Χασκίλ να παρέμβω “ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΚΑ” στο δικό της κείμενο…

"Ας τον τρελλό στην τρέλλα του και μη τον συνε…ΦΕΡΡΗΣ!!!

Νομίζω ότι κάποτε όλοι μας, μη εμού εξαιρουμένου, κρίνουμε πολύ αυστηρά και με βάση τις ειδικές γνώσεις μας (εκεί που έχουμε).
Και αρχίσαμε να κρίνουμε γιατί τάχα αυτό το τραγούδι παιζόταν μόνο με σαντουρόβιολα και ο Φέρρης του έβαλε μπουζούκι κ.λ.π.
Ε…μακάρι οι νέοι να το δούν και να το ακούσουν, ας είναι με μπουζούκι και μακάρι να τους κάνει αυτό το κλικ και το ψάξουν να το βρούν σε αυθεντική εκτέλεση να το ακούσουν σωστά. Κρίνουμε το Φέρρη που είνα όαση στη έρημο όταν το 99% του μουσικού τηλεοπτικού χρόνου είναι αφιερωμένο στη Τάμτα, Sakis, κλπ κλπ για να μη θίξουμε και κανένα. Σίγουρα ο Φέρρης δε μπορεί να κάνει ότι θέλει εκει στο στούντιο. Υπάρχουν οι πιο πάνω απο αυτόν οι οποίοι φιλτράρουν τη εκπομπή με βάση το δικό τους γούστο και γνώσεις, αλλά κυρίως με βάση του τι <πουλά>. Γιατί πως να το κάνουμε; Αυτό είναι που μετρά στη τηλεόραση και είνα με βάση αυτό που θα πληρωθεί ο Φέρρης και όλοι εκείνοι που συμμετέχουν. Και ούτως η άλλως εγώ πιστεύω ότι για να περάσει το μύνημα και να κεντρίσει το ενδιαφέρον της νέας γενιάς, πρέπει να το κάμει με αυτό το θεαματικό τρόπο. Γιατί έτσι είναι συνηθισμένα τα σημερινά παιδιά. Πάνε στα μπουζούκια και αντι να ακούνε μουσική (άσε που δεν ακούγονται) βασικά βλέπουν καλλίγραμμες κοπέλλες απο τη ανατολική Ευρώπη να λικνίζονται επι σκηνής ενδεδυμέναι άκρως προκλητικά. Λοιπόν μακάρι να περάσει τα μυνήματα στους νέους ο κος Φέρρης και ας είναι όπως τα περνά. Και στο κάτω κάτω δε δίνει διάλεξη σε φοιτητές αλλά κάνει μια εκπομπή που απευθύνεται στο πλατύ κοινό.

Νίκο, δεν σε καταλαβαίνω καλά. Μήπως εννοείς μόνο τον ορισμό “σμυρνάικο”?
Εγώ θα έλεγα ότι μετά το 1922 έχει μεταφερθεί το ελληνικός κλάδος μιας μουσικής που λέγεται “coffeehouse music of Smyrna”. Πάλι ένας όρισμό γιατί σίγουρα αυτή η μουσική υπήρχε παντού στις πόλεις της περιοχής του ανατολικού μεσόγιου.

Άρχισε και το ξεκατίνιασμα… Διατηρήστε ένα επίπεδο κυρίες και κύριοι. Τα λογοπαίγνια με τα επώνυμα συνιστούν προσωπικούς χαρακτηρισμούς και αναδύουν δυσοσμία εμπάθειας, ειδικά όταν ο στόχος του ατυχούς σαρκασμού μας είναι απών από τη συζήτηση. Τις -όποιες- προσωπικές μας διαφορές, αιτιολογημένες ή μη, τις κρατάμε εκτός Φόρουμ.

Υ.Γ. Μια που παρενέβης ορθογραφικά, ας τηρούσες και τη σωστή ορθογραφία:
“Άσ’ τον τρελλό…” και όχι “Ας τον τρελλό…”

ΠΑΝΤΑ στηριζω την ευφυολογη ριμα …:092: = Κατινα …λογω μηνα …

Υ.Σ. εχει καταργηθει και το διπλο << Λ >> …στο τρελος …( Τεγοπουλος-Φυτρακης )

Ο Γιώργος τα δέχεται και τα δυο ως σωστά. Μη με ρωτήσεις “Ποιός Γιώργος;” γιατί θα στενοχωρηθώ… :089:

Ο Γιώργος με το σιλάχι, καλέ!

Ναι Μάρθα, ορισμός. Γιαυτό και το Σμυρναίικο το γράφω με κεφαλαίο Σ, ενώ τις σμυρναίικες βάσεις με πεζά. Κατά τη «μεταφορά», επήλθε κατά τη γνώμη μου και μία μετάλλαξη σχετικά με την αρχική μουσική της Σμύρνης: το «ελληνικό» Σμυρναίικο έχει τα δυτικότροπα στοιχεία του λιγότερο τονισμένα, ή αν θέλεις έχει τα ανατολικά στοιχεία του πιο τονισμένα απʼ ότι στη Σμύρνη πριν το 22. Αυτό μάλλον πρέπει να οφείλεται σε ένα είδος νοσταλγίας. Πάντως, το «coffehouse music of Smyrna” δεν είχε «ελληνικό κλάδο», δεν τους ενδιέφεραν τότε οι εθνοτικές τάσεις και ιδιαιτερότητες. Στην Αθήνα βέβαια, μετά την Καταστροφή, τα πράγματα άλλαξαν ριζικά.

Εδώ με “κλάδος” σκέφτηκα τους ανθρώπους δηλαδή συνθέτες, μουσικούς, τραγουδιστές.

Τέτοιες ανάλυσεις και σκέψεις βρίσκονται σε κάθε “δυτικό” άρθρο ή βιβλίο σχετικά με το θέμα γύρω από το ρεμπέτικο μαζί με την ιστορική και επίσης φυσική αλλαγή από την αυλική οθωμανική μουσική σε coffeehouse music.

Ελπίζω να μην ξανασυμβεί όποιος νομίζει πως κατά την άποψή του …
προσβάλλεται ένα προσφιλές του πρόσωπο
…να βρίζει τον Φέρρη !!!

πρώτον ζήτησα συγνώμη!
δεύτερον δεν θεωρώ ότι τον έβρισα! ότι μίλησα απρεπώς ΝΑΙ!
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΑΠΟ ΔΩ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΞΗΣ ΝΑ ΑΥΤΟΜΑΣΤΙΓΩΘΩ;;

επέτρεψε μου Νίκο Πολίτη να σου πω μπράβο με αυτό τον τρόπο αφού τα “μπραβοσεμνόκουμπα” τάχεις καταργήσει!!! και καλά έκανες φυσικά!!!

Αρχικό μήνυμα από Άλκηστη
Ελπίζω να μην ξανασυμβεί όποιος νομίζει πως κατά την άποψή του …
προσβάλλεται ένα προσφιλές του πρόσωπο
…να βρίζει τον Φέρρη !!!

πρώτον ζήτησα συγνώμη!
δεύτερον δεν θεωρώ ότι τον έβρισα! ότι μίλησα απρεπώς ΝΑΙ!
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΑΠΟ ΔΩ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΞΗΣ ΝΑ ΑΥΤΟΜΑΣΤΙΓΩΘΩ;;

OXI βεβαια !!
Προτεινω να ηχογραφησεις , σε τουλαχιστον ΤΡΙΠΛΑΣΙΑ ταχυτητα απο το κανονικο, τους ΧΑΡΤΑΕΤΟΥΣ του Μικη και να το βαλεις στο youtube να το ακουσουμε στο Φορουμ .
Αιντε ρε παιδια …ας χαλαρωσουμε επι τελους…με μια καλη δοση απο χιουμορ…!!
Τον πλουτον πολλοι εμισησαν…το γελιο {…και βεβαια το ΠΑΛΚΟ…} ουδεις …ετσι δεν ειναι ?
Στο ιδιο καζανι βραζουμε ολοι…!
Θυμαμαι το εργο Ο ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ …με τον Αλ Πατσινο οπου στην τελευταια σκηνη της ταινιας ο διαβολος δηλωσε με προφανη ικανοποιηση :
“Vanity: My favorite sin” = " ΜΑΤΑΙΟΔΟΞΙΑ : Η ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΜΟΥ ΑΜΑΡΤΙΑ" …!!
Διχως αλλο μια μεγαλη αληθεια…!
Παντα καλα…!

Σε πρόλαβαν άλλοι…ο βουλγαράκης και ο πάγκαλος!!!:019:

υ.γ. Για το κόμμα ρε μαμώτο!!!:019:

Tότε να βάλω τη μύτη μου στο “ντουί” !!!
μη μου πείς ότι έρχομαι δεύτερος πάλι;;

Πρώτος είσαι με αυτή την επιλογή:088: αλλά πού θα βρεις τόσο μεγάλο ντουί!!!??:019:

Πλάκα κάνω έτσι?:slight_smile:

Εγώ πάντως όταν θέλω να αυτοτιμωρηθώ, βλέπω ειδήσεις στο Star:019:!!!

Τον τελευταίο καιρό στο Ρεμπέτικο Φόρουμ γίνονται μεταξύ άλλων κάποιες συζητήσεις που με οδήγησαν σε αποχή (εδώ και δύο περίπου μήνες), μετά από 12 χρόνια συνεχούς συμμετοχής. Αποχή λόγω κούρασης, βαρεμάρας και απογοήτευσης από το επίπεδο κάποιων συζητήσεων. Ωστόσο επανέρχομαι γιατί νιώθω υποχρεωμένος να πω δυο κουβέντες, υπερασπιζόμενος το χώρο για τον οποίο μόχθησα (μαζί με ένα σωρό άλλους φίλους), το χώρο που «γέμισε» πολλές ώρες της ζωής μου τα τελευταία χρόνια.
Το Ρεμπέτικο Φόρουμ, στα 12 και πλέον χρόνια της ύπαρξής του, δεν ήρθε σε αντιπαράθεση με άλλες ιστοσελίδες που ασχολήθηκαν ή ασχολούνται με παρόμοια θέματα. Ποτέ μα ποτέ μέσα στο Φόρουμ μας δεν «φιλοξενήθηκαν» απαξιωτικά σχόλια για άλλες ιστοσελίδες που ασχολούνται με τη λαϊκή μουσική. Αντίθετα, πολλές φορές παρέπεμψε μέλη και αναγνώστες του να τις διαβάσουν ή ακόμα και βοήθησε στην ενημέρωση γύρω από αυτές, όπως για π.χ. την εποχή που το sealabs δε λειτουργούσε για τεχνικούς λόγους. Αρκετοί δε συμφορουμιστές ήταν ή και είναι παράλληλα μέλη και άλλων ιστοσελίδων.
Σήμερα ανακαλύπτω μια πρωτοφανή τάση από κάποιους. Μου θυμίζει παιδικές-εφηβικές «δράσεις», συνήθως οπαδικές-χουλιγκανικές αντιδράσεις, του τύπου: «Πάμε στο σύνδεσμο της άλλης γειτονιάς να τους τα σπάσουμε».
Κάποια μέλη του Ρεμπέτικου Φόρουμ, που συμμετέχουν και σε άλλα φόρα, βλέπουν τη συμμετοχή τους εδώ ως …επίθεση. Δηλαδή μπαίνουν στο Ρεμπέτικο Φόρουμ για να …μας την πούνε. Ακόμη χειρότερα, όταν συμμετέχουν σε άλλο φόρουμ, εκφράζονται απαξιωτικά για εμάς και καυχιούνται για το «πέσιμο» που θεωρούν ότι μας έκαναν. Έχουμε μάτια και βλέπουμε, έχουμε αφτιά κι ακούμε…

  Ας πάμε τώρα στο θέμα που κατά τη γνώμη μου έριξε το επίπεδο.

Η συζήτηση σχετικά με τον Κώστα Φέρρη και την εκπομπή του, ακόμη κι αν κατέληγε μόνο σε αρνητικά συμπεράσματα, μόνο τιμητική θα μπορούσε να είναι για το σκηνοθέτη, καθώς χαλάστηκαν «τόσοι τόννοι μελάνι» για τη δράση του. Η συζήτηση τείνει να παρουσιαστεί ως κόντρα μεταξύ «εχθρών» και «υπερασπιστών» του Φέρρη. Από πού κι ως πού;
Ειπώθηκαν κουβέντες που δημιουργούν εύλογες απορίες. Στις 29.03.2009, ώρα 18:26, το μέλος Χασκίλ γράφει:
«…όταν δεν υπάρχουν επιχειρήματα, τότε μιλάμε αφοριστικά. Όταν υπάρχουν επιχειρήματα τότε, σαν καλοί διαχειριστές/συντονιστές που είμαστε, έχουμε ως καθήκον να “προστατέψουμε τα καλά και συμφέροντά μας”;…». (η υπογράμμιση δική μου)
Ορίστε;
Σε απλά ελληνικά οι παραπάνω κουβέντες σημαίνουν ότι η συντονιστική ομάδα έχει συμφέροντα από την προβολή του Κ. Φέρρη και του έργου του. Γενικά σημαίνει ότι υπάρχουν συμφέροντα που εξυπηρετούνται σε αυτό το Φόρουμ.
Προς τι αυτή η προσβολή; Από πού συμπεραίνεις τα παραπάνω Χασκίλ; Από το ότι κάποιοι διαφωνούν με την άποψή σου; Αν δηλαδή συμφωνούσαν μαζί σου, τότε θα μπορούσαμε να συμπεράνουμε ότι «τα παίρνουν» από σένα;

  Για να πάρω κι εγώ θέση στην κουβέντα «περί Φέρρη».

Νομίζω ότι έχει λανθασμένη βάση. Καταρχήν δεν γίνεται διαχωρισμός του έργου από το δημιουργό. Δεν γίνεται επίσης διαχωρισμός του συγκεκριμένου έργου («Ονείρου Ελλάς») από το συνολικό έργο του δημιουργού. Δηλαδή τι γίνεται; Μια συζήτηση που αφορά συνολικά το έργο και ταυτόχρονα την ίδια την προσωπικότητα του Φέρρη, ενιαία, ως ένα «όλον». Μα με συγχωρείτε. Είναι προσέγγιση αυτή;
Η κριτική σε κάποιο θέμα είναι …υποχρεωτική. Δεν μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι σε ό,τι κινείται γύρω μας. Θα ʽταν σαν να συμπεριφερόμασταν ως άλλο είδος ζωής κι όχι ως άνθρωποι. Όμως η κριτική δεν είναι λέξη ταυτόσημη με την πολεμική. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο.
Θα δώσω ένα παράδειγμα.
Ο Αλκιβιάδης έθεσε την άποψή του για το «Ονείρου Ελλάς». Συγκεκριμένη αρνητική κριτική. Επιχειρηματολόγησε μάλιστα. Συμφωνώ μαζί του σχεδόν στο 100%. Το ύφος όμως που χρησιμοποίησε παραπέμπει σε πολεμική και μάλιστα χωρίς λόγο (ή τουλάχιστον χωρίς λόγο που αφορά εμάς). Οι προσωπικές απόψεις (η φράση «αυτό είναι ωραίο» διαφέρει από τη φράση «αυτό μου αρέσει») δεν μπορούν να οδηγούν σε μηδενισμό. Δε γίνεται να διαγράφεις έναν άνθρωπο και το σύνολο του έργου του μαζί. Πόσο μάλλον όταν αυτός ασχολιόταν με το ίδιο μεράκι με μας, πριν ακόμη πολλοί από εμάς έρθουμε σε τούτη τη ζωή, με τις όποιες εμμονές, λάθη, ανακρίβειες, υπερβολές κλπ. Θυμηθείτε την περίπτωση του Ηλία Πετρόπουλου. Μας παρέδωσε ένα βιβλίο για το ρεμπέτικο, γεμάτο ανακρίβειες, γεμάτο εμπάθειες και συμπάθειες, που ακόμη κι όταν είχε τη δυνατότητα δεν μπήκε στον κόπο να το διορθώσει. Δεν μπορείς να πεις ότι το βιβλίο αυτό είναι ανύπαρκτο, ότι ο ίδιος ο Πετρόπουλος ήταν ανύπαρκτος. Ούτε μπορείς να κρίνεις το βιβλίο «Ρεμπέτικα τραγούδια», βασιζόμενος στον «Κουραδοκόφτη». Ομοίως δεν μπορείς να κάνεις κριτική στο «Ξεκινάει τ’ αρχοντολόι» και το Λ. Παπαδόπουλο, έχοντας στο μυαλό σου τους «Παλιούς συμμαθητές». Ένα σωρό ακόμη παραδείγματα μπορούν να ειπωθούν.

  Θα 'θελα τέλος να συμφωνήσω ότι μια κουβέντα σε προσωπικό επίπεδο (αναφέρθηκε σε άλλο θέμα) μπορεί πράγματι να λύσει αρκετές διαφωνίες και παρεξηγήσεις ή τουλάχιστον να τις βάλει σε σωστή βάση. Θα ʽθελα να κουβεντιάσω με αρκετούς κάποια πράγματα εκ του σύνεγγυς, με προτίμηση πάντα το χώρο κάποιας ταβέρνας. Όποτε θέλετε.

  ΥΓ. Το ερχόμενο φθινόπωρο, κατά πάσα πιθανότητα θα παρουσιάσω μία τηλεοπτική εκπομπή για το λαϊκό τραγούδι. Θα με τιμούσε αν «έτρωγα» κι εγώ ανάλογη σε όγκο κριτική, αν δηλαδή θα ασχολούνταν τόσο πολύ μαζί μου. Δε θα ʽθελα όμως η προσπάθειά μου να κριθεί με βάση το ότι είμαι βρωμόστομος, έχω συμμετάσχει σε πολλούς φόνους (ψαριών), είμαι κοντός και χοντρός και μάλλον έχω και πιτυρίδα.

Θελω να αναφερθω σε κατι που ειπε ο Νικος Πολιτης για το σμυρναικο και να πω μερικες μου σκεψεις.Το σμυρναικο οσον αφορα τις ηχογραφησεις τις σμυρνης και της Πολης δεν αποτυπωθηκε ποτε σωστα .Αν εξαιρεσεις δυο τρεις περιπτωσεις τραγουδιων και τους αμανεδες ολα τα τραγουδια ειναι εκ των πλιεστων εντεχνα και ελαφρα των συνθετων των εστουντιαντινων.Αυτος ο φασισμος των εταιρειων υφισταται φυσικα μεχρι σημερα ,καποιοι να αποφασιζουν για το τι πρεπει να ακουμε.Ευτυχως καποιο μεγαλοι μικρασιατες τραγουδιστες στην Ελλαδα και Αμερικη μας πληροφοσρησαν για την αληθινη λαικη και ρεμπετικη μουσικη του παρελθοντος απο το 1924-1933.
Στην Αθηνα παλι απο το 1933 και μετα παλι τα πραγματα λειτουργουν καπως ετσι,δεν ειναι δυνατον μεσα σε 10 χρονια να ηχογραφουνται 5-6 μπουζουκια ολα και ολα που εκ των πλειστων σε αυτες τις ηχογραφησεις κατα το 80 τις εκατο παιζει ο Περιστερης ο οποιος φυσικα ηταν αριστος κατα τα αλλα μουσικος. Ειμαι πεπεισμενος οτι το αληθινο ρεμπετικο,δηλαδη το κουτσαβακικο,το μορτικο,το τραγουδι των φυλακων χαθηκε για παντα και εχουν σωθει ελαχιστα παραδειγματα,ολα τα αλλα θεωρουνται λαικα που εχουν υποβαθρο το ρεμπετικο και εχουν σαφως ομοιοτητες και επηρεασμους.
Οσο για τις εκπομπες του Κυριου Φερρη,ειναι καλες το ηχοχρωμα ειναι περισοοτερο λαικο υπαρχουν και καλες και κακες στιγμες φυσικο ειναι αυτο,αυτο που δεν μπορω ομως να χωνεψω ειναι να βλεπω τετραχορδα μπουζουκια να παζουν σε παλκο ρεμπετικα τραγουδια ,ειναι κατι που πρεπει να διορθωθει επειγωντως,για να μην μιλησω οτι θα επρεπε και τα κομματια να παιζονται απο ιστορικα οργανα της εποχης και οχι απο μπουζουκια κατασκευασμενα μετα το 2000.

Θα ήθελα Άρη με ειλικρίνεια να θίξω κάποια σημεία.
Όντως ο τρόπος μου και το ύφος μου είναι σημεία που μπορεί να φέρουν παρεξήγηση!
Σε καμμιά περίπτωση όμως δεν θέλησα να κάνω πολεμική! Ακόμα και την παραπομπή στη “πολεμική” την θεωρώ κάπως υπερβολική!
Μπήκα στη συζήτηση με το κανονικό μου όνομα χωρίς να κρυφτώ απο κανέναν. Φυσικά σαν ΜΟΝΑΔΑ και όχι σαν ΟΜΑΔΑ! (αν όντως διέκρινες ομάδα ας μου πεις και απο ποιούς συνίσταται).
Επιχειρηματολόγησα με τον τρόπο που μπορώ ( υπόσχομαι πως θα τον βελτιώσω) έκανα τα λάθη μου ,αλλά εισέπραξα και ειρωνικά σχόλια απο συντονιστή χωρίς μέχρι εκείνη τη στιγμή να έχω δώσει δικαίωμα πέραν των επιχειρημάτων μου! Μη νομίζεις πάντως ότι αυτό που ονομάζεις πολεμική προέρχεται μόνο απο τα δικά μου λάθη! (επιθυμώ να μη εκφράσω παράδειγμα για ευνόητους λόγους!)
Τώρα αν πιστεύεις ότι η επιχειρηματολογία μου ξέφυγε και πήρε “πολεμικό και προσωπικού είδους χαρακτήρα” είμαι σε θέση να ανακαλέσω και να ζητήσω συγνώμη κάτι που έχω κάνει ήδη!..

Επίσης Άρη σε ότι αφορά το κείμενο της Χασκίλ αν το διαβάσεις απο μόνο του φαίνεται εμπαθές.
Αν όμως δείς το τι προηγήθηκε ίσως αλλάξεις άποψη για το κατά πόσον αποτελεί “έναρξη πολέμου”!!..

Εδώ Άρη την πολεμική που απεχθάνεσαι την προκαλείς ο ίδιος! Που την είδες την ομάδα και τον “σύνδεσμο”!!
Μόνο εγώ μίλησα κατά των εκπομπών του κ.Φέρρη. Συνίσταται μήπως ομάδα απο έναν;;
ελεος!!!

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΘΕΡΜΑ ΤΟΝ ΑΡΜΟΔΙΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗ
ΝΑ ΜΕ ΔΙΑΓΡΑΨΕΙ ΟΡΙΣΤΙΚΑ ΑΠΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΦΟΡΟΥΜ

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΩΝ

ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ ΜΑΥΡΟΣ