Μπαγλαμάς - Ερώτηση για πιάσημο συγχορδιών

Καλησπέρα σε όλους,

Παίζοντας λίγο καιρό μπαγλαμά, έχω μάθει τα πιασίματα στις βασικές συγχορδίες καθώς και αρκετές παραλλαγές τους.

Δυσκολεύομαι όμως να αποφασίσω ποια παραλλαγή να χρησιμοποιήσω.

Για παράδειγμα ενώ το πάτημα μονό της Φά (1η ή 3η χορδή) ουσιαστικά δίνει Ρε μινόρε συγχορδία, έχω παρατηρήσει στο youtube ότι αποφεύγεται και προτιμάται πιάσιμο που να χρησιμοποιεί και τα τρία δάκτυλα. Υπάρχει κάποιος λόγος πέρα από το να ξεχωρίζουμε αρμονικα απο τζουρά + μπουζούκι?

Σε τραγούδια με το κλασικό Ρε μινόρε, Λα ματζόρε, Ρε μινόρε (πχ “Πριν το χάραμα”), παίζω ανοικτή την Ρε μινόρε (όπως παραπάνω), και την Λα ματζόρε, με πέμπτες ουσιαστικά, πιάνοντας 1η και 3η χορδή 2ο τάστο.

Πιστεύετε ότι κάνω λάθος?

ΥΓ Εχω δοκιμάσει και μερικά εναλλακτικά κουρδίσματα(Φα-Λα-Ρε) για πιο ευκολο πιάσημο μερικών συγχορδιών, αλλά κατέληξα τελικά στο κλασικό Ρε-Λα-Ρε.

πολύ ωραίο θέμα! οι περισσότεροι αντιμετωπίζουν τον μπαγλαμά σαν μικρό μπουζούκι και δεν καταδέχονται να παίξουν συνοδεία. επίσης ο μπαγλαμάς αποκτά μεγάλη μελωδική ικανότητα με τα ντουζένια (και αυτοσυνοδεία μαζί).
γενικά κοίταζε να μαζεύεις όλα τα ακκόρντα του κομματιού σε κοντινές θέσεις, πχ ανοιχτά ή γύρω από το 7ο τάστο, επίσης μπορείς να εναλλάζεις θέσεις μέσα στο κομμάτι. άφηνε την μπουργάνα να ακούγεται όπου ταιριάζει (πχ ρε, σολ, σι μινόρε/σιb ματζόρε), γλυκαίνει ο ήχος και είναι πιο ξεκούραστο.
μια που ανέφερες το ρε μινόρε/λα ματζόρε, κλασικό είναι το εξής πιάσιμο: ρε μινόρε με μπουργάνα ρε (ανοιχτή)- μεσαία ρε (5ο τάστο) - καντίνι φα (3ο τάστο) και λα ματζόρε εβδόμης με μπουργάνα σολ (5ο τάστο) - μεσαία ντο# (4ο τάστο) - καντίνι μι (2ο τάστο).

Εξαρταται και απο το κομματι που παιζεις.
Για τα πιο βαρια/μουρμουρικα οι ανοιχτες χορδες που δινουν διαρκεια νομιζω αποδιδουν καλυτερα. Πχ στο “Αντιλαλουν οι φυλακες” η ρε μινορε παιγμενη ρε καντινι-3ο ταστο κ ολες οι υπολοιπες ανοιχτες, δινει ενα αποτελεσμα πιο ταιριαστο. Αν απο την αλλη παιζεις κατι πιο γρηγορο ή χορευτικο, οπου οι πενιες πρεπει να ειναι κοφτες, τοτε ειναι καλυτερο το πιασιμο ρε καντινι-3, λα-5, μπουργκανα-7 (απο οπου παιζεις ευκολα και την κλασικη λα ματζορε με 2-4-7 αντιστοιχα).
Οι συγχορδιες με δακτυλοθεσια σε 5ες (τυπου A = 7-4-7, Am = 7-3-7) κατα τη γνωμη μου ειναι πρακτικες -γιατι σε συνδυασμο με τα αλλα 2 βασικα πιασιματα δινουν αρκετη ποικιλια απο μια θεση- αλλα σαν ακουσμα υστερουν σε σχεση με τα αλλα πιασιματα (και λογικο ειναι γιατι παιζεις μονο 2 νοτες). Αν δηλαδη η φα ματζορε για παραδειγμα, ειναι βασικη συγχορδια στο κομματι μου -οχι απλα ενα περασμα- δε θα προτιμησω το ευκολακι 3-0-3, αλλα θα προσπαθησω να παιξω απο αλλη θεση.

ωραια τα παραπάνω για τα πιασιματα.
με τη φορά της πενας τι γινεται; οταν παιζουμε δηλ. 2/4 η πένα πάει κάτω-πάνω όλες οι χορδές;
στα 9/8 τι γινεται; τι ρόλο παίζει η ταχύτητα του κοματιού;παίζουμε και τα 9 όγδοα κάτω-πάνω ;υπάρχει η δυνατότητα να παίξουμε τα 9/8 σε 6 χρονους;

χμ, νομίζω στον μπαγλαμά δεν είναι τόσο στάνταρ τα πράγματα όσο πχ στην κιθάρα. μπορείς να παίζεις πυκνά ή αραιά, αναλόγως το κομμάτι, το ωραίο με τον μπαγλαμά είναι ότι τον ρυθμό μπορείς ακόμα και να καταστρατηγήσεις τον βασικό κανόνα “σταθερά θέση/άρση βρέξει χιονίσει”! δηλαδή κάποιες φορές παίζεις στο ζεϊμπέκικο κάτω τις θέσεις (_) και πάνω όλες τις άρσεις (^), οπότε βγαίνει: _^^^ ^^ ^^^ ^^^ (ελπίζω να έγινα κατανοητός).

Ευχαριστώ παιδιά.

Απο οτι κατάλαβα οι ανοιχτές συγχορδιες δεν είναι τοσο ταμπού οσο φοβόμουνα.

Δοκίμασα χτές και την Λα εβδόμης (2-4-5) και μια χαρά μου ακούστικε. Την κλασική Λα (2-4-7) που λεει ο adouan ποτέ δεν κατάφερα να την πιάσω καλά και δεν την πολυ υπολογίζω…:240:. Εν τω μεταξύ φαντάζομαι πως αν μου είναι δυσκολο στον μπαγλαμά θα ειναι ακατόρθωτο σε τρίχορδο.

Μια ακόμα ερώτηση, την Σολ μινόρε (για ενα ωραίο Χιτζαζ ας πούμε), προτιμάτε (0-1-5), (8-10-0) ή (8-10-12)?

όλα μια συνήθεια είναι, εκτός από την ντο μινόρε σε 70άρι μπουζούκι!
εσύ γράφεις από καντίνι σε μπουργάνα, έτσι; δοκίμασε τα και αντίστροφα, καμιά φορά ταιριάζει περισσότερο. ας πούμε την σολ μινόρε την προτιμάω (5-1-0) και (12-13-0). γενικά όλα χρήσιμα είναι, αναλόγως τι θες.

το σύμβολο ^ που είναι στο πληκτρολογιο;

στο δικό μου είναι shift+6, στον μπαγλαμά σου πού είναι;