"Μουσική βραδυά " (Γιώργος Παπαστεφάνου και Σπύρος Παπαϊωάννου ) για το ρεμπέτικο 1977 αρχείο ΕΡΤ

Μια παλιά εκπομπή με τον Γιώργο Παπαστεφάνου για το ρεμπέτικο. Αποσπάσματα έχω δεί να κυκλοφορούν στο φόρουμ αλλά δεν θυμάμαι να έχει δοθεί το λίνκ για όλη την εκπομπή. Αντιγράφω από το αρχείο της ΕΡΤ:

Μια ενδιαφέρουσα αναφορά και ανασκόπηση στην ιστορία του Ρεμπέτικου Τραγουδιού επιχειρεί η εκπομπή «ΜΟΥΣΙΚΗ ΒΡΑΔΥΑ». Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΦΑΝΟΥ μας ταξιδεύει στις περιοχές όπου γεννήθηκε και άνθισε το ρεμπέτικο τραγούδι, και αναφέρει τους κυριότερους εκπροσώπους του, παραθέτοντας στοιχεία και πληροφορίες που πηγάζουν από το υλικό που συγκέντρωσε το Κέντρο Έρευνας και Μελέτης των Ρεμπέτικων Τραγουδιών. Η περιπλάνηση ξεκινά με τον ΣΠΥΡΟ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, ο οποίος καταθέτει τις απόψεις του για το ρεμπέτικο τραγούδι, προσδιορίζοντάς το χρονικά από τα μέσα του περασμένου αιώνα και αναφέρεται στο κοινωνικό περιβάλλον που το υποστηρίζει, στις επιδράσεις και επιρροές των πολιτιστικών στοιχείων από Ευρωπαϊκά πρότυπα, στην περίοδο εξάπλωσης, στον χώρο της αρχικής διαμόρφωσης, στις μουσικές ρίζες του ρεμπέτικου, στα συνοδευτικά όργανα και τους επικρατέστερους χορούς, στη θεματολογία και τέλος στους χώρους όπου λειτουργεί. Ο Ι. ΤΣΟΥΜΠΑΡΙΩΤΗΣ, Λαϊκός Μουσικός και η ΣΟΦΙΑ ΚΑΡΥΒΑΛΗ Προπολεμική Λαϊκή Τραγουδίστρια, μεταφέρουν το κλίμα της εποχής, ενώ η ΝΑΝΑ ΜΕΤΑΞΑ, κόρη του ΙΩΑΝΝΟΥ ΜΕΤΑΞΑ, εξηγεί τους λόγους που πέρασε το ρεμπέτικο από λογοκρισία κατά την περίοδο της Μεταξικής δικτατορίας. Κατά τη διάρκεια της εκπομπής ακούγονται τα τραγούδια «ΜΑΝΑΚΙ ΜΟΥ», «ΣΑΝ ΠΕΘΑΝΩ ΣΤΟ ΚΑΡΑΒΙ» (ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ – ΣΜΥΡΝΗ), «ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΑΣ». Ακολουθεί το «ΔΩΔΕΚΑ ΧΡΟΝΩΝ ΚΟΡΙΤΣΙ» Στίχοι / Μουσική ΣΩΤΗΡΗΣ ΓΑΒΑΛΑΣ, «ΕΓΩ ΘΑ ΠΑΡΩ ΧΑΣΑΠΑΚΙ», «ΝΑ ΓΙΑΤΙ ΓΥΡΝΩ» Στίχοι / Μουσική ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ, «ΦΟΒΑΜΑΙ ΜΗ ΣΕ ΧΑΣΩ» Στίχοι / Μουσική ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, «ΜΠΟΕΜΙΣΣΑ» και «ΜΠΡΟΣ ΣΤΟ ΡΗΜΑΓΜΕΝΟ ΣΠΙΤΙ» Στίχοι / Μουσική ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ. Προβάλλεται αποσπασματικό πλάνο από την ταινία «4η Αυγούστου» του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΤΑΜΠΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ.

Επίσης βλέπουμε και ρεμπέτικη κομπανία στις αρχές της (Δημητριανάκης, Κοντογιανναίοι) και Ιορδάνη και άλλους. Παρ’ ότι δεν μας φαίνεται σήμερα τίποτα καινούργιο απ’ όσα λέγονται, έχει την αξία της εικόνας που μεταδίδει το άρωμα της εποχής της αναβίωσης τους ρεμπέτικου στο πλατύτερο μουσικό μας στερέωμα.

http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000071852&tsz=0&autostart=0

ΥΓ. Αν έχει διαφύγει της προσοχής μου και έχει ξαναεπισημανθεί, παρακαλούνται οι συντονιστές να το διαγράψουν.

Πολυ ωραιο…ευχαριστω πραγματικα.

ενημερωμένος σύνδεσμος .

(περιγραφή αρχειου ΕΡΤ)

<Ακόμα και στα μέσα της δεκαετίας του '70, το ρεμπέτικο τραγούδι ήταν θέμα για διερεύνηση. Μπορεί να είχε χυθεί ήδη αρκετό μελάνι σε βιβλία, μπορεί τα ίδια τα τραγούδια να είχαν αποδείξει την αντοχή τους μέσα στο χρόνο και κάποιοι παλαίμαχοι του είδους να έδιναν ακόμη το «παρών», όμως οι περισσότεροι, είχαμε πολλά να μάθουμε ακόμη. Τότε λοιπόν - άνοιξη του 1977 - πρότεινα στη Δάφνη Τζαφέρη να κάνουμε μια εκπομπή στο χώρο του ρεμπέτικου, ζητώντας τη συνδρομή του Σπύρου Παπαϊωάννου, του Παναγιώτη Κουνάδη και του Βαγγέλη Μαρίνου που τότε είχαν δημιουργήσει ένα «Κέντρο Έρευνας και μελέτης του ρεμπέτικου τραγουδιού», όντας οι ίδιοι συλλέκτες και μελετητές.

Επισκεφθήκαμε κάποιες παλιές γειτονιές, κυρίως στον Πειραιά και τα περίχωρα και προλάβαμε εν ζωή τον Στελλάκη Περπινιάδη, τη Σοφία Καρίβαλη - αδελφή της Ρίτας Αμπατζή - και τον Πρόδρομο Τσαουσάκη. Παράλληλα, στο στούντιο 3 της Τηλεόρασης της ΕΡΤ, στήσαμε ρεμπέτικο πάλκο με ερμηνεύτρια την Αλεξάνδρα, στην οποία είχαν τότε όλοι μεγάλη εκτίμηση. Το αποτέλεσμα ήταν μάλλον ακαδημαϊκό. Όμως, δεν παύει αυτή η «Μουσική Βραδιά», να είναι από τις πρώτες που προσπάθησαν να αγγίξουν αυτό το μεγάλο και εν πολλοίς άγνωστο-τότε - κεφάλαιο που λέγεται ρεμπέτικο.>

2 «Μου αρέσει»

Ωραίος κύριε Σπύρο!

Συγκινούμαι βλέποντας και τον άλλο Σπύρο, τον αλησμόνητο Παπαϊωάννου, που τα έφερε η ζωή να τον γνωρίσω από πολύ κοντά και να θαυμάσω τις σπάνιες αρετές του!

ωραίες αναμνήσεις.!
σωστη τοποθέτηση του Σπύρου Παπαϊωάννου για την ιστορία του Ρεμπέτικου.
το συνιστώ για όσους δεν εχουν ξεκάθαρες θέσεις για την λαϊκή μουσικη μας.
Απολαύστε Τσομίδη και Τσαουσάκη !

ΥΓ
ποιος ειναι ο κοντούλης που παιζει μπαγλαμα? στο 45’ πχ(οχι ο Γιωργος Κοντογιάννης)