ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΠΛΑΝΗΣ-Ένας παλιός ρεμπέτης (Αφιέρωμα 1990)


(ΣΤΑΥΡΟΣ Κ) #1

Ο φίλος ο Αidan με ενημέρωσε γι αυτό το συγκλονιστικό ντοκουμέντο με το παίξιμο του Καπλάνη αλλά και πληροφορίες για την ζωή του.

https://www.youtube.com/watch?v=cxJpbBb0NcE


(Φώτης Χατζίδης) #2

Ότι μπόρεσα να βρω από το αρχείο μου για τον μεγάλο αυτόν καλλιτέχνη.


(Φώτης Χατζίδης) #3

Να προσθέσω ότι μπορεί να έχει δόση αληθείας η τοποθέτηση του Κ.Καπλάνη ότι το “Μινόρε της αυγής” το έγραψε ο ίδιος. Αυτό φαίνεται και από την ετικέτα του δίσκου που αναφέρει ότι μπουζούκι παίζει ο Καπλάνης συν το γεγονός ότι και το επόμενο τραγούδι που ηχογραφείτε είναι το “Είμαι απόψε στα μεράκια” του Καπλάνη με τους ίδιους συντελεστές.


(ΣΤΑΥΡΟΣ Κ) #4

Το μινόρε της Αυγής υπάρχει η μαρτυρία των απογόνων του Χατζηχρήστου και συγκεκριμένα της κόρης του στον Πάνο Σαββόπουλο οτί το τραγούδι ήταν του πατέρα της και το έπαιζε στο σπίτι του κατά την διάρκεια της Κατοχής ενώ η ίδια τον συνόδευε στις πρόβες που έκανε με την κιθάρα της . Προσωπικά πιο πολύ προς αυτήν την εκδοχή τίνω να πιστεύω. Η πίσω πλευρά Είμαι απόψε στα μεράκια ,είναι στο όνομα του Χατζηχρήστου σύμφωνα με την καρτέλα της ΑΕΠΙ, ο οποίος και το χάρισε τον Καπλάνη, αλλωστε και το ύφος του κομματιού είναι Χατζηχρήστος 100%. Αυτοί οι δύο υπήρξαν εξαιρετικοι συνεργάτες αφού στα περισσότερα μεταπολεμικά κομμάτια του Απόστολου παίζει ο Καπλάνης μπουζούκι.


(Νίκος Σαρηγιάννης) #5

αυτή η πενιά…


(Φώτης Χατζίδης) #6

Από την εφημερίδα “Αθηναϊκή” ρεπορτάζ για τα μπουζούκια και το ρεμπέτικο στα τέλη Μαρτίου 1953 με τίτλο “ΕΝΑ ΒΡΑΔΙ ΣΤΑ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙΑ-ΤΑ ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΣΥΓΚΙΝΟΥΝ ΠΟΛΥ ΤΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ”.

Ο Δημοσιογράφος Στ.Πουλάκης επισκέπτεται το μαγαζί όπου παίζει ο Κώστας Καπλάνης και καταγράφει τις αντιδράσεις των τουριστών για το ρεμπέτικο και το μπουζούκι.

Σχολιάζοντας σύντομα το δημοσίευμα θα λέγαμε ότι τα “λαϊκά” μαγαζιά μόνο λαϊκά δεν ήταν το 1953 σύμφωνα με τον συντάκτη αφού τα επισκέπτεται ο “καλός κόσμος με τις έξωμες τουαλέτες και τα βαρύτιμα κοσμήματα…”. Ο λαουτζίκος αραίωνε από τα μπουζούκια γιατί …απαιτούσαν πολλά σύμφωνα με τον Στ. Πουλάκη.

Ο συντάκτης αν και προσπαθεί να μειώσει την δυναμική των νυχτερινών κέντρων με μπουζούκια στην ίδια πρόταση σημειώνει ότι …παρατηρείται σ΄αυτά αρκετή κίνησις.

Συζητάει επίσης με ξένους τουρίστες που βρίσκει στο μαγαζί όπου παίζει ο Κ.Καπλάνης. Από την συζήτηση προκύπτει ότι οι ξένοι που επισκέπτονταν την περίοδο εκείνη την χώρα μας, δεν φεύγανε αν δεν γεύονταν την νυχτερινή Αθήνα και ειδικότερα τα μπουζούκια. Αποχωρούσαν από την Ελλάδα γεμάτοι στις αποσκευές τους με Ελληνικούς Λαϊκούς δίσκους.

Από το ρεπορτάζ μαθαίνουμε και τα άσματα που είχαν την μεγαλύτερη επιτυχία τον καιρό εκείνο και δεν είναι άλλα από τα “Καβουράκια” του Τσιτσάνη, το “Άλα”, ο “Τραμπαρίφας” και το “Βρε πως Μπατηρήσαμε” των Σουγιούλ, Γιαννακόπουλου και Σακελλάριου. Είμαστε πλέον στην εποχή των “Αρχοντορεμπέτικων” με ότι αυτό συνεπάγεται…

Τέλος να πω ότι 15 μέρες μετά το ρεπορτάζ του συντάκτη, βρίσκουμε την εννεαμελή κομπανία του Κώστα Καπλάνη με την Μαίρη Λίντα, στην “Τριάνα” του Χειλά" στην Λ.Συγγρού. Δεν αποκλείεται το ρεπορτάζ του Στ.Πουλάκη να έγινε στην “Τριάνα”.