Κατασκευη σκαφτου μπαγλαμα

μπαγλαμάς
σκαφτά-όργανα

(ντινος21) #1

γεια χαρα,μας επιασε με να φιλο η τρελλα της κατασκευης ενος μπαγλαμα,εχουμε καταληξει στο φλαμουρι,η κλιμακα ειναι 38,θα θελα καποιος η καποιοι με εμπειρια σε παρομοια κατασκευη να μας πει πως θα βγαλουμε το σχεδιο και γενικα τις διαστασεις του οργανου,δηλαδη ολικο μηκος οργανου,μηκος σκαφους πλατος σκαφους και παχος,μετα πλατος μπρατσου και παχος,μοιρες κλισης του καραολου,γενικα θα θελα ολες τις διαστασεις που θα μας προβληματισουν στην πορεια της κατασκευης,ευχαριστω πολυ εκ των προτερων.


(ΣΩΤΗΡΗΣ ΡΟΥΜΠΟΣ) #2

Καλσπέρα φίλε μου και με το καλο οι κατασκευες!
Για όλα αυτά που ρωτάς δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη απάντηση, υπάρχουν κάποιες βασικές αρχές οι οποίες νομιζω δεν τηρούνται απόλυτα, εκτός φυσικά από τις αποστασεις των τάστων και τις αναλογίες που εχουν να κανουν με την κλιμακα, οι οποίες τηρουνται με απόλυτη ακρίβεια (π.χ. το δωδ’εκατο ταστο βρισκεται στη μεση της κλιμακας, 19ο cm δηλαδή βασει της δικης σας κλιμακας. Ο τύπος που καθορίζει την αποσταση του εκαστοτε ταστου από το κόκκαλο της κλειδιερας ειναι νομιζω: μήκος κλιμακας δια την δωδεκατη ριζα του 2 εις την x, όπου x ο αριθμος του τάστου.
Όσο για το σκάφος, μια συμμετρική σταγόνα αρκει. Το μηκος του συνηθως δεν ξεπερναει τα 15 εκατοστα, αλλα επειδή η κλιμακα σας μου φαινεται λιγο μεγάλη μπορείτε ελαφρως να τα ξεπερασετε. Κάποιοι λένε ότι το μηκος του σκαφους διαιρειται σε τρια ισα μερη (το μηκος χορδιερα-καβαλάρης, το καβαλάρης κεντρο τρύπας και κέντρο τρυπας-ενωση με μπρατσο). Αν το όργανο ειναι μονοκομματο, ως ένωση λογιζεται το 19ο ταστο. Ως προς το πλατος του σκαφους, λένε κάποιοι ότι είναι ίσο με τα δυο τριτα του μηκους του και βρισκεται παράλληλα με τον καβαλάρη. Π.χ. αν το μήκος ειναι 15 cm, δηλαδη 5+5+5, το πλάτος θα είναι 10cm, δηλαδη 5+5 με κέντο του ευθυγράμμου τμήματος το κεντρο του καβαλάρη (ενας μαθηματικα τέλειος σταυρός δηλαδη). Αν θες τη γνώμη μου, κρατα αυτες τις αναλογίες για το μηκος του σκάφους σου και αφήστε λίγο πιο ελευθερο το πλατος. Αν κρατησετε και τις αναλογιες για το πλατος, το σκαφος πισω απο τον καβαλάρη μπορει να σχεδιαστεί με διαβήτη, όμως για αισθητικους λόγους κυρίως, φερτε με το ματι ελευθερο σχεδιο περιμέτρου απο το σκάφος απο τον καβαλάρη και μπροστα! Το βαθος του σκάφους ας είναι όσο θέλετε, βαθυ κατα τη γνωμη μου.
Το πλατος του μανικιου στο 19ο ταστο ας ειναι όσο θέλετε, νομιζω καλά είναι 3 εκατοστα και φυσικα να λεπταίνει προς την κλειδιερα (π.χ. 2 cm). παχος σκαφους γυρω στα 4 χιλιοστα αφήνοντας φυσικά τάκο στην χορδιέρα καθως και στην απένανται μερια (Ενωση με μανικι δηλαδη). παχος ταστιέρας γυρα στα 4 χιλιοστα. τελευταιο και βασικο παιδια, η κλιση της κλειδιερας, εξαρταται απο το πάχος που θα έχει το μανικι στο πάνω κόκκαλο. Αυτο που ισχύει για την κλιση αυτή είναι η προέκταση της κάτω επιφάνεια της κλειδιέρας να πέφτει πανω στο 3ο ταστο.
Το μήκος της χορδιέρας ας είναι όσο θέλετε, νομιζω αρκουν τα 15, αλλά θα το δείτε εσεις όταν πάρετε τα κλειδια σας.
παχος καπακιου, με ελευθερία δείτε που ακουγεται καλύτερα στα αυτιά σας. Π.χ. στο προηγούμενο μου όργανο ήταν γύρω στο 2,4 χιλιοστά.
Ολοκληρώντας, ξαναεπισημαίνω την προσοχή στις αποστασεις των τάστων και στην κλιση της χορδιερας. Παιδια, ελευθερία και συναισθημα. Όπως λέει ο Καφετζόπουλος για λεπτομέρεις όπως το πάχος του καπακιου ή η διάμετρος τρύπας, το κατάλληλο μέγεθος ειναι εκεί που "μολογάει.
Όσες διαστασεις και συμβουλες σας εδωσα ειναι ενδεικτικές για να πάρετε μια ιδέα. Κάνετε οτι σας αρεσει και ότι σας διατάξει το ξύλο σας.
Καλή διαδρομή και επιτυχία!!!


(Γιώργος Γεωργαλάς) #3

Καλησπερα.
Θα βρεις και εδω μεσα αρκετες πληροφοριες αλλα για περισσοτερα μπες στο luthier.gr

Μπορεις να κανεις κατι που εχει ξαναγινει με καλα αποτελεσματα

Πχ

http://www.luthier.gr/index.php?topic=1268.0

Ο Μανος ειναι εγγυηση.
Καλο διαβασμα


(ντινος21) #4

ευχαριστω πολυ,το οργανο θα ειναι μονοκομματο,με οσο το δυνατο μικροτερο σκαφος.