Κατάλογος Σύγχρονων Ελλήνων Οργανοποιών


(system) #1

Αγαπητοί φίλοι γειά σας,

Εδώ και λίγο καιρό προσπαθώ να συλλέξω όποια χρήσιμη πληροφορία είναι διαθέσιμη για τους Έλληνες οργανοποιούς (σε πρώτη φάση των χορδόφωνων οργάνων). Ένα μέρος της ασχολίας μου αυτής, είναι η δημιουργία ενός «καταλόγου» ή επι μέρους «καταλόγων» που να περιλαμβάνουν όλους τους έλληνες οργανοποιούς.

Το συνημμένο αρχείο Ecxel αποτελεί την πρώτη προσπάθεια αποτύπωσης των σύγχρονων Ελλήνων οργανοποιών (όσους μπόρεσα να εντοπίσω μέχρι σήμερα). Για την συλλογή των στοιχείων, η βασικότερη πηγή ήταν βεβαίως τα διαχρονικά μηνύματα των μελών του Ρεμπέτικου Φόρουμ και το αρχείο organopoioi.xls που είχε επεξεργαστεί πριν ένα περίπου χρόνο, ο εκ των διαχειριστών του Ρεμπέτικου Φόρουμ Γιώργος Κατσιμπόκης.Άλλες πηγές ήταν τα site των κατασκευαστών (όσων διαθέτουν), Η ΚΛΙΚΑ, τα site κάποιων εφημερίδων και η αναζήτηση στο Internet με τις γνωστές μηχανές.

Επειδή ο κατάλογος αυτός καλό θα είναι να ανανεώνεται και επικαιροποιείται κάθε φορά που θα υπάρχει σημαντική επιπλέον πληροφορία, παρακαλείται κάθε φίλος που θα ήθελε να βοηθήσει, να στείλει τις παρατηρήσεις του, τις απαραίτητες διορθώσεις και τις αναγκαίες προσθήκες, που σίγουρα χρειάζονται ώστε να ολοκληρωθεί ο κατάλογος με εκείνους τους οργανοποιούς που δεν μπόρεσα να εντοπίσω. Με τον τρόπο αυτό ίσως καταφέρουμε να αποτυπώσουμε ένα πλήρη χάρτη της Ελληνικής οργανοποιίας, πράγμα που φαντάζομαι όλοι το θεωρούμε αναγκαίο και χρήσιμο. ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΟΡΓΑΝΟΠΟΙΟΙ v1_0.xls (74.2 k)


(system) #2

Σε συνέχεια του προηγούμενου μηνύματος, να και ένας κατάλογος με προμηθευτές υλικών οργανοποιίας και θήκες για τα οργανάκια μας, όπως προέκυψε από διάφορα μηνύματα στο φόρουμ αλλά και λίγη αναζήτηση ακόμα σε κάποια άλλα site.
Υλικά - Θήκες ΥΛΙΚΑ_ΟΡΓΑΝΟΠΟΙΙΑΣ_ΘΗΚΕΣ v1_0.xls (21.5 k)


(system) #3

Αγαπητέ Παναγιώτη,
Είναι ανμφίβολα καλή η προσπάθεια σου να φτιάξεις ένα πλήρες μητρώο σύγχρονων οργανοποιών εγχόρδων οργάνων.
Ωστόσο πιστεύω πώς η τελευταία στήλη του πίνακα θα μπορούσε να δημιουργήσει παρεξηγήσεις γιατί τα σχόλια για καθένα οργανοποιό είναι τελείως υποκειμενικά. Με αυτά τα σχόλια άλλοι τεχνίτες μπορεί να διαφημίζονται και άλλοι να αδικούνται.
Ταπεινή μου άποψη θα ήταν να απαλειφθούνε και μαζί με αυτά να αφαιρεθεί και η τελευταία στηλη του πίνακα.
Η άποψη μου αυτή είναι απολύτως καλοπροαίρετη και για αυτό την καταθέτω.


(system) #4

Αγαπητέ Αγάπιε (ωραία συνήχηση στο όνομα)

Το σχόλιό σου είναι κάτι που είχα σκεφθεί από πριν και μάλιστα με προβλημάτισε αρκετά. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που πρόσθεσα τις παρατηρήσεις που υπάρχουν στο τέλος του πίνακα (δεν ξέρω αν έφτασες στο τέλος και αν τις διάβασες). Αναφέρεται λοιπόν ρητά ότι τα σχόλια δεν είναι δικά μου, αλλά προέρχονται από τα διαχρονικά σχόλια των μελών του Ρεμπέτικου Φόρουμ. Για να καταλήξω σε αυτά διάβασα όλα τα μηνύματα του Φορουμ 2-3 χρόνων. Σε κάθε περίπτωση δεν θα μπορούσα να γνωρίζω προσωπικά την δουλειά όλων των οργανοποιών.

Επίσης αναφέρω στις παρατηρήσεις ότι σε κάποιες περιπτώσεις κάποια σχόλια και πληροφορίες (μερικά είναι μάλιστα σε greeklish και αγγλικά)τα έχω αφήσει αυτούσια, ακριβώς γιατί δεν μπορούσα να τα αξιολογήσω καθόλου. Τέλος, αν πρόσεξες δεν υπάρχουν αρνητικά σχόλια για κανένα κατασκευαστή παρόλο ότι στο παρελθόν υπήρξαν πολλά τέτοια σχόλια για κάποιους οργανοποιούς.

Σε κάθε περίπτωση σε ευχαριστώ για την παρατήρηση και επειδή φαίνεται ότι δημιουργείται κάποιο (έστω και μικρό) πρόβλημα, ορίστε και μια νέα version χωρίς τα σχόλια στη στήλη των παρατηρήσεων.

Τι λένε και οι άλλοι φίλοι του Φόρουμ;
Οργανοποιοί_v1_1 ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΟΡΓΑΝΟΠΟΙΟΙ v1_1.xls (63.0 k)


(system) #5

Παναγιώτη, κατ’αρχήν συγχαρητήρια για την ιδέα σου αλλά και την εφαρμογή της. Ο φόβος του Αγάπιου είναι δικαιολογημένος αλλά εφόσον πρόκειται για μια δουλειά η οποία είναι προφανώς απαλλαγμένη από σκοπιμότητες, νομίζω ότι εν τέλει δεν έχει βάση. Η αφαίρεση των σχολίων θα ακύρωνε τη χρησιμότητα της προσπάθειας και θα μετέτρεπε το εγχείρημα σε απλό “Χρυσό Οδηγό” διευθύνσεων και τηλεφώνων. Σωστή είναι και η μη παράθεση των αρνητικών σχολίων, αφού αυτά θα μπορούσαν πράγματι να θεωρηθούν μεμπτά και να δημιουργήσουν προβλήματα… Και πάλι Μπράβο!


(system) #6

Θοδωρή,

Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια.
Λίγα λόγια για τις σκοπιμότητες και το κίνητρο του εγχειρήματος.

  1. Πολύ καιρό τώρα σκέπτομαι ότι συνήθως αναφερόμαστε στα μουσικά όργανα και παρεπιπτόντως στους οργανοποιούς.
  2. Θεωρώ ότι η οργανοποιία παίζει σημαντικό ρόλο (θετικό ή αρνητικό)στην ποιότητα της μουσικής που παράγεται
  3. Σαν βγεί κανένας στον πηγαιμό για να αγοράσει μουσικό όργανο (και ιδιαίτερα ελληνικό παραδοσιακό) συνήθως παγιδεύται στα γνωστά μεγάλα μαγαζιά με τα “βιομηχανικά” όργανα και αγνοεί τους οργανοποιούς της χώρας μας.
  4. Ακόμα και να θέλει να ξεφύγει από την παραπάνω λογική, έχει πρόβλημα (εκτός και αν είναι επαγγελματίας) να εντοπίσει τους “χειροποίητους”.
  5. Από τα λίγα που γνωρίζω, φαίνεται να υπάρχει πραγματική έλλειψη βιβλιογραφίας και γενικότερα πληροφοριών για τους σύγχρονους, αλλά πολύ περισσότερο για τους παλαιότερους οργανοποιούς της χώρας μας.

Ήταν πολύ μεγάλη και ευχάριστη έκπληξη για μένα όταν ανακάλυψα ότι κυρίως Η ΚΛΙΚΑ αλλά και γενικότερα οι άνθρωποι του Φόρουμ, βάζουν πλέον συστηματικά σε κεντρικό ρόλο τους οργανοποιούς , μαζί με τους άλλους παράγοντες της μουσικής (συνθέτες, τραγουδιστές, εκτελεστές, κτλ).

Αποτέλεσμα όλων αυτών των σκέψεων ήταν να ξεκινήσω να συγκεντρώσω στοιχεία για τους σύγχρονους αλλά και τους παλαιότερους Έλληνες οργανοποιούς. Σημειωτέον ότι προσωπικά δεν έχω καμιά σχέση με την τέχνη της οργανοποιίας ούτε καν γνωρίζω κανένα κατασκευαστή. Απλώς πάντοτε λιγουρεύομαι τα καλά όργανα, όπως κάποιοι άλλοι ονειρεύονται Ferrari κτλ και πραγματικά ζηλεύω την τέχνη του οργανοποιού.

Ο κατάλογος που έστειλα είναι η αρχή της προσπάθειας, που συνειδητοποιώ ότι έχει “μεγάλη ανηφόρα” και δεν είμαι σίγουρος μέχρι που θα μπορέσω να φτάσω. Γιαυτό κάθε προσφορά πληροφοριών από τα μέλη του Φόρουμ, είναι επιθυμητή και αποδεκτή με ευγνωμοσύνη.


(system) #7

Αγαπητέ μου Πανάγιώτη,
Σε συνέχεια του πρώτου μηνύματος μου για το θέμα και δίνοντας συνέχεια στην συζήτηση που έχει ανοίξει θα ήθελα να προσθέσω κάποιες επιπλέον σκέψεις που υποστηρίζουν καλύτερα την πρώτη μου άποψη.
Ασχολούμαι απο το 1986 με την κατασκευή και την τεχνολογία εγχόρδων οργάνων.Και έχω ασχοληθεί πολύ σοβαρά απο την άποψη επενδυσης σε χρόνο,σε χρήμα και σε προσωπική αφιέρωση σε κάτι που αγαπώ ιδιαίτερα.Διατηρούσα απο το 1990 μέχρι το 2000 έπαγγελματικό εργαστήριο και την τελευταία πενταετία ασχολούμαι με την εκπαίδευση -κατάρτιση και την έρευνα σε θέματα σχετικά με την ιστορία, παράδοση και τεχνολογία των παραδοσιακών εγχόρδων της ευρύτερης περιοχής της Μεσογείου, και κυρίως με θέματα κατασκευών και μηχανικής και ακουστικής συμπεριφοράς ξύλινων τμήμάτων ή ολόκληρωμένων μουσικών οργάνων.
Τα μάτια μου έχουν δεί πολλά.Είμαστε, και ευτυχώς, σε μία περίοδο όπου η οργανοποιία,εκτός των άλλων είναι μόδα στην χώρα μας.Δεν υπάρχει όμως καμμία σοβαρή εκπαίδευση και καμμία επαγελματική κατοχύρωση του επαγγελματία. Πολλοί ασχολούνται, πολλοί, δηλώνουν και πολλοί κομπάζουν και αυτοκαμαρώνονται.Δυστυχώς καιστην περιπτωσή μας ισχύει με βαριές επιπτώσεις το ότι δηλώσεις είσαι.Πρέπει και για αυτό τον λόγο να είμαστε συγκρατημένοι και επιφυλακτικοί.
Προφανώς στην επίμαχη στήλη δεν υπάρχουν αρνητικά σχόλια για κανένα. Και δεν θα μπορούσε να γίνει αλλοιώς. Όμως υπάρχουν κρίσεις και ότι αυτός είναι καλός, εκείνος είναι καλύτερος και ο τρίτος είναι ο άριστος στον τομέα του.Θα μπορούσαν κάλλιστα να υπάρξουν εππαγελματίες τεχνίτες που να αμφισβητίσουν άμεσα αυτές τις κρίσεις είτε για λογαριασμό τους,είτε για άλλους.Να θεωρήσουν ότι αυτοί αδικούνται και κάποιοι άλλοι διαφημίζονται.Εννοείται ότι έμένα προσωπικά ειλικρινά δεν με ενδιαφέρει καθόλου το θέμα γιατί δεν είμαι εδώ και μιά 5ετία στην αγορά, αλλά άλλους τεχνίτες τους ενδιαφέρει σίγουρα.
Από την στιγμή που εμείς στο φόρουμ ενημερώνουμε το κοινό και τα μέλη μας ότι υπάρχει αυτός ο οργανοποιός που είναι εγκατεστημένος σε εκείνη την διεύθυνση, έχει αυτό το τηλέφωνο,το φάξ, το ηλεκρ. ταχυδρομείο, και φτιαχνει αυτά τα όργανα, έχουμε ολοκληρώσει την αποστολή μας. Τα επιπλέον είναι περιττά, εφόσον είναι απολύτως υποκειμενικά.Και πάλι δηλώνω ότι η άποψη μου είναι απολύτως καλοπροαίρετη και χωρίς καμμία ιδιοτέλεια.


(system) #8

Ο Αγάπιος με βρίσκει σύμφωνο. Σκόπιμα κι εγώ παλιότερα δεν είχα περιλάβει στήλη σχολίων στο εξελάκι που είχα ανεβάσει, καθώς θεωρώ πολύ λεπτό το θέμα της διαφήμισης-δυσφήμησης μέσα από αυτόν εδώ το χώρο. Βέβαια, συστήνω ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΑ σε όποιον ψάχνει για οργανοποιό, να ρωτάει στο forum. Υπάρχει πολλή και συσσωρευμένη εμπειρία των μελών η οποία είναι χρήσιμη. Για να προλάβω και τους “συνήγορους του διαβόλου”, θεωρώ τελείως διαφορετικό το να βγει π.χ. ο Κατσιμπόκης και να πει τη γνώμη του (οπότε και θα επιχειρηματολογήσουν οι υπόλοιποι) από το να διαθέσουμε μία λίστα η οποία θα κυκλοφορήσει αδέσποτη στα … απέραντα λειβάδια του ιντερνετ (η τελευταία παρομοίωση από τις αγαπημένες μου, δανεισμένη από το Σώτο).

Για παράδειγμα, ένας εκ των αναφερόμενων στη λίστα, ο οποίος δουλεύει τα τελευταία χρόνια ως οργανοποιός, κατασκεύαζε στο παρελθόν πολυεστερικές … βάρκες, θαλάσσια ποδήλατα, κ.ο.κ. Αυτό βέβαια δεν τον κάνει αυτομάτως καλό ή κακό στη νέα του ενασχόληση. Θα κριθεί (ή κρίνεται ήδη) από το αποτέλεσμα.
Κατά τ’άλλα Παναγιώτη εύγε! Κανα-δύο updates που έχω κάνει κι εγώ θα τα προσθέσω και θα στείλω την αναβάθμιση …(v 1.2). Μέχρι τα XP έχουμε μέλλον!

Υ.Γ. 1: Μία παρατήρηση στα της λίστας. Στο Νο 8, ο Ισίδωρος Παπαδάμου (και όχι Παπαδάμ) είναι ο γνωστός πολύ καλός πρώην Χειμερινός Κολυμβητής, ο οποίος τα τελευταία χρόνια κατασκευάζει μουσικά όργανα και έχει βγάλει δύο CD, ανεξάρτητες παραγωγές οι οποίες διανέμονται μόνο από τον ίδιο, ταχυδρομικά. Συμμετέχουν φίλοι καθώς και τα παιδιά του (γιος-κόρη) και πρόκειται για αξιόλογες δουλειές.

Υ.Γ.2: Το νου σας γιατί στο μέλλον βλέπω να βγαίνει κανένας επιτήδειος και να πουλάει τη λίστα με όμορφο αμπαλάζ…


(system) #9

Παναγιωτη πολυτιμη η εργασια σου που ειναι βεβαια η συνεχεια της προσπαθειας του Γιωργου του Κατσιμπόκη που και αυτη ειναι η τακτοποιηση των κατα καιρους σχολιων απο ολους τους φορουμιτες !!
Αν θελετε Γιωργο και Παναγιωτη συμπληρωστε τη λιστα με τους παρακατω οργανοποιους από Κρητη τα στοιχεια των οποιων εχω συγκεντρωσει εως τωρα. Εννοειται ότι ειναι κι αλλοι πολλοι, ιδιως στο χωρο των κρητικων οργανων, όπως επισης συνηθιζεται μουσικοι να φτιαχνουν οι ιδιοι τα οργανα τους :

ΟΡΓΑΝΟΠΟΙΟΙ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

Θεοδόσης Βασιλάκης
Κατασκευαστης μπουζουκιων,
τζουραδων και μπαγλαμαδων.
Επισκευαστης και συντηρητης οργανων γενικως.
ΕΛ.Βενιζελου - 148 Χαλέπα -ΧΑΝΙΑ
τηλ. 28210 57016
Οργανα προσεγμενα με λεπτομερεια. Λιγα οργανα στοκ, συνηθως τζουραδες, δουλευει πιο πολυ παραγγελιες.

Κώστας Κονταξάκης
Κατασκευαστης σε κλασσικες και ακουστικες κιθαρες και αλλα οργανα.
Εχει ειδικευτει σε υψηλων απαιτησεων κλασσικες κιθαρες με τιμες συνηθως πανω απο 2.000 ευρω.
Πειραματιζεται επισης σε διαφορα οργανα απο παλιες εως και μεσαιωνικες γκραβουρες.
Εργαστηριο στα Χανια.

Πανηγυράκης Στέλιος
Κατασκευαστης σε υψηλων απαιτησεων κλασσικες κιθαρες.
Παιρνει παραγγελιες από κλασσικους κιθαριστες ακομα και του εξωτερικου.
Οι τιμες του είναι αρκετα ψηλες.
Εχει φτιαξει και τουλαχιστον ένα μπουλγαρι όπως του Φουσταλιερη πιστο αντιγραφο.
Εργαστηριο στα Χανια

Μπαμπης Μαρκάκης
Κατασκευαστης σε λαουτα, λυρες, μαντολινα, μαντόλες.
Καβρός Αποκορώνου (20 χλμ. απο Ρεθυμνο, 45 απο Χανια) τηλ. 6937 211084
Οργανα του εχουν πολλοι γνωστοι κρητικοι καλλιτεχνες.
(Τα στοιχεια είναι από το Γιωργο Μαθιουδακη λυραρη και ιδοκτητη
καταστηματος με οργανα κλπ Αποκορωνου 93-97, Χανια, 28210 54030)

Κεραμειανάκης Μανώλης
Κατασκευαστής σε λαουτα και λυρες.
Μελισσινού 15 Ρεθυμνο
Εχει φτιαξει οργανα σε πολλους γνωστους καλλιτεχνες της κρητικης μουσικης.
(Γ.Μαθιουδακης)

Στέλιος Τζανάκης
Κατασκευαστης σε λυρες εδω και 15 χρονια και προσφατα και σε λαουτα.
Εργαστηριο : Λάκκοι Κυδωνίας, Χανιων τηλ. 28210 67384
Πολλοι γνωστοι καλλιτεχνες εχουν λυρες του.
(Γιωργης Μαθιουδακης)

Γιαννης Μπουλταδακης
Λαουτιερης, τραγουδιστης, συνθετης, στιχουργος,
ιδιοκτητης δισκογραφικης προσφατα και κατασκευαστης σε λυρες και λαουτα.
Περσυ λανσαρε το δικης του εμπνευσης μεσαιου μεγεθους λαουτο “Πανάν”.
Εργαστηριο στην Αγια Μαρινα, Χανιων και μαγαζι στην οδο κυδωνιας στα Χανια.
Τηλ. 28210 95009

Γιώργης Καπαράκης
Κατασκευαστης μπουζουκιών, μπαγλαμαδων, τζουραδων και επισκευαστης.
Εργαστηριο στην Ιεραπετρα.
Εκτος από επαγγελματιας μπουζουξης, εδώ και 10 χρονια είναι και επαγγελματιας οργανοποιος όπως και επισκευαστης.

Ραπτάκης Μανώλης
Κατασκευαζει μπουζουκια, τζουραδες, μπαγλαμαδες.
Εργαστηριο στη Γέργερη 30 χλμ. νοτια του Ηρακλείου. Προσιτες τιμες τηλ. 28940 41141
(Στοιχεια απο Γιαννη Θυμακη, Αγαπιο)

Παραγιουδάκης Γρηγόρης
Εκτος από γνωστος λαουτιερης είναι και κατασκευαστης σε λαουτα, λυρες, μαντολινα.
Εχει εργαστηριο μεσα στο Ηρακλειο. Τηλ. 6944 312024
(Στοιχεια απο το λυραρη Ανδρεα Λιλικακη)

Αδαμιδης Γιωργος (Αγαπιος)
Κατασκευαστης σε ουτια και πασης φυσεως εγχορδα. Τελευταια κατασκευασε και κανονακι. Εδω και 6 χρονια δεν ασχολειται επαγγελματικα αλλα φτιαχνει οργανα μονο σε φιλους και για τον ιδιο.

Χορευτάκης Στέφανος
Κατασκευαστης παραδοσιακων βιολιων. Στα Χορευτιανα Κισαμου.
Πατερας του γνωστου βιολατορα Ηλια Χορευτακη τα εχει σχεδον παρατησει ενώ αυτή τη στιγμη εχει στοκ 3 βιολια.

Στεφανακης Αντωνης
65 χρονων σημερα πασιγνωστος κατασκευαστης στο Ζαρο, νοτια του Ψηλορειτη. Φτιαχνει λυρες, λαουτα. Αν θυμαμαι καλα διηγηση του κρουστου, παικτη πνευστων, συνθετη, στιχουργου, ποιητη, δημοσιογραφου και καλου φιλου Γιωργου Γυπάκη, ξερει να φτιαχνει και τα παραδοσιακα θιαμπόλια (φλογερες) και ασκομαντουρες (γκαϊντες)
(Στοιχεια απο τον Αγαπιο)

Οικογενεια Σταγάκη
Στο Ρεθυμνο απο παπου σε εγγονο πολυ γνωστοι
κατασκευαστες λυρας στην Κρητη εδω και χρονια.

Οικογενεια Φραγγεδάκη (Φραγγέδης)
Στο Ηρακλειο Μαχης Κρητης 24
Πολυ γνωστοι στην Κρητη κατασκευαστες λαουτων.

Νικος Αλεφαντινός
Λαουτιερης πολυ γνωστος με δισκογραφια και κατασκευαστης ζει και εχει εργαστηριο στην Αθηνα. Δεν γνωριζω αν ακομα ασχολειται επαγγελματικα με την οργανοποιια. Εχει κατασκευασει το δικης του εμπνευσης λαουτο “Νικάλ” με ιδιαιτερο ηχο.

Επισης
Λούκα Μιλλάνι και Μάρτσια Ντι Λάργκο
Ο Λούκα και η γυναικα του είναι κατασκευαστες σε κιθαρες ακουστικες, τζαζ, κλασσικες και επισκευαστες παντος εγχορδου. Προσφατα κανουν και ρεμπετικες κιθαρες, τριχορδα μπουζουκια και ακουστικες κιθαρες με ηλεκτρικα κατοπιν παραγγελιας. Οι παραγγελιες τους είναι κυριως απο Γαλλια, Αγγλια και Γερμανια. Χρονος παραδοσης ο συμφωνηθεις και το πολύ +3 μερες.
Το εργαστηριο τους μεχρι το φθινοπωρο του 2005 ηταν στα Νοπηγια Κισαμου στην Κισαμο Χανιων. Προσφατα μετακομισαν στην Ηγουμενιτσα.
Τηλ. 6973 293489

ΣΗΜ.

  1. Ο Αγαπιος διαθετει κι αλλα στοιχεια δεδομενου οτι παρεβρεθηκε και στην εκθεση που εκαναν οι κατασκευαστες της Κρητης περσυ στο Ρεθυμνο.
  2. Τα σχολια ας κρατηθουν στο παρον ποστ και ας μπουν μονο οι απαραιτητες πληροφοριες στο σχετικο κειμενο.

(system) #10

Καλημέρα σε όλους!
Γιώργο,το φανταζόμουνα αλλά μου το επιβεβαίωσες και σύ ότι η οργανοποιία στην Κρήτη είναι ένα ολόκληρο κεφάλαιο από μόνη της. Έτσι τα στοιχεία σου μαζί με ότι άλλα υπάρχουν για τους οργανοποιούς της Κρήτης μάλλον πρέπει να μπούν σε ξεχωριστό πίνακα, πράγμα που θα κάνω τις επόμενες ημέρες.

Με την ευκαιρία θέλω να σημειώσω ότι γενικότερα υπάρχει μια σημαντική δυσκολία συγκέντρωσης στοιχείων για τους κατασκευαστές των λεγόμενων παραδοσιακών ή δημοτικών οργάνων (όπως διάφορες λύρες θρακιώτικη, κεμετζές κτλ). Τα όργανα αυτά φαίνεται ότι κατασκευάζονται συνήθως από από τους μουσικούς, που φυσικά είναι κατανεμημένοι σε όλη την Ελλάδα και το σίγουρο είναι ότι δεν μπορεί κανείς να βρεί στοιχεία από το Internet. Έτσι λοιπόν ο κάθε ενδιαφερόμενος, θα πρέπει ίσως να περιοδεύσει ανά την Ελλάδα, και αφού αποκτήσει επαφές με τους μουσικούς κτλ να βρεί τα σχετικά στοιχεία, κάτι που κάτι που αποτελεί από μόνο του ένα πολύ μεγάλο project που απαιτεί πολύχρονη και σοβαρή ενασχόληση.

Για τους παραπάνω λόγους, το μεγαλύτερο μέρος των στοιχείων του καταλόγου εστιάζεται στα χορδόφωνα που χρησιμοποιούνται στο λαϊκό τραγούδι. Όμως όπου βρίσκω στοιχεία για τους εν λόγω οργανοποιούς, θα τα προσθέτω σταδιακά και ίσως δημιουργηθεί πάλι κάποιος ξεχωριστός σχετικός πίνακας. Η συμβολή σου λοιπόν είναι σημαντική και για το λόγο αυτό. Συνολικότερα βέβαια η Κρήτη έχει ανθρώπους που νοιάζονται για τον τόπο τους σε όλα τα επίπεδα και είναι μεγάλη και σημαντική η ποσότητα πληροφορίας που συγκεντρώνεται (και μπορεί να βρεί κανείς σήμερα στο Internet).

Όμως, με αφορμή και τη συζήτηση που άνοιξε, θα ήθελα και εγω να ξεκαθαρίσω περισσότερο την άποψή μου, που εξηγεί κάπως και το συνολικότερο εγχείρημα. Θεωρώ λοιπόν την δημιουργία ενός συνολικού καταλόγου (του μητρώου ας πούμε) της Ελληνικής οργανοποιίας, κατι πολύ σημαντικό. Και αυτό θα έπρεπε πιθανώς να το είχε κάνει η πολιτεία ή οι ίδιοι οι οργανοποιοί. Από την άλλη, ο οποιοσδήποτε κατάλογος, όσο πλήρης και να είναι, εξυπηρετεί κυρίως τις χρηστικές και πρακτικές ανάγκες κάποιου που ενδιαφέρεται να αγοράσει όργανα (π.χ. που θα βρώ έναν καλό κατασκευαστή, ποιός κατασκευάζει τα καλύτερα λαούτα κτλ).

Για μένα υπάρχει κάτι σημαντικότερο που νομίζω ότι έχει περισσότερη ουσία, και αυτό δεν είναι άλλο από την επιρροή της οργανοποιίας στην μουσική. Συνήθως οι μελετητές εστιάζονται στα όργανα αυτά καθεαυτά. Όμως θεωρώ ότι επειδή τα όργανα κατασκευάζονται από συγκεκριμένους ανθρώπους, σε συγκεκριμένη χρονική και ιστορική στιγμή, με συγκεκριμένο “πολιτιστικό” περιβάλλον, είναι πολύ ενδιαφέρον να υπάρχουν στοιχεία που αφορούν στον άνθρωπο οργανοποιό και την σχέση του με το γενικότερο μουσικό περιβάλλον. Πληροφορίες για το ποιός είναι, που έμαθε την τέχνη, αν βελτίωσε τις τεχνικές ή αν τον απασχολούν ακόμα κατασκευαστικά προβλήματα, αν τα όργανα που κατασκεύασε είχαν κάποια επίδραση στην ουσία της μουσικής που παράγεται(βλέπε τετράχορδο), ποιοί επιφανείς μουσικοί χρησιμοποιούν όργανά του, πως βλέπει το μέλλον της οργανοποιίας … και άλλα πολλά, συντελούν με τον τρόπο τους (θετικά ή αρνητικά) ή τουλάχιστον προσθέτουν ιστορικά, σημαντικά στοιχεία στην μουσική μας παραγωγή.
Και νομίζω ότι στον τομέα αυτό οι άνθρωποι της ΚΛΙΚΑΣ κάνουν καταπληκτική δουλειά αν λάβει κανείς υπόψη του και την φτωχή βιβλιογραφία που υπάρχει για το θέμα.

Προς αυτή την κατεύθυνση έχω ξεκινήσει και εγώ με δειλά βήματα, αλλά δεν ξέρω μέχρι που θα φθάσω (ή αν θα καταφέρω να φτάσω κάπου).


(system) #11

Πολυ καλα κανεις Παναγιωτη εως παρα πολυ καλα !!
Δε νομιζω να εχεις κανεις ασχοληθει επισταμενως με αυτο το αντικειμενο συγκεντρωνοντας τους υπαρχοντες οργανοποιους μιας συγκεκριμενης περιοδου αλλα κι ακομα παραπανω, ιστορικα τους οργανοποιους απο καποια ημερομηνια οπου μπορουμε να εχουμε στοιχεια ας πουμε 1850, οπου εχουμε στοιχεια για τον κατασκευαστη που εφτιαξε ή επισκευασε τον ταμπουρα του ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ.
Ο Παναγιωτης Κουναδης σε τευχος του “Διφωνο” πριν 5-6 χρονια εχει δημοσιευσει μαλιστα και σκιτσο εποχης απο ξενο περιηγητη του οργανοποιου αυτου στην Αθηνα των 30.000 κατοικων !!
Μια απο τις εξοχως σημαντικες ανακαλυψεις του Κουναδη για να λεμε βεβαια και τα καλα και να μη γκρινιαζουμε συνεχεια …
Οσον αφορα το θεμα με τους κρητικους οργανοποιους βεβαια καλο θα ηταν
να μπουν σε μια ξεχωριστη λιστα αλλα θα προτεινα το εξης, αυτοι που φτιαχνουν και “λαικα” οργανα να μπουν και στην αλλη λιστα ενω και αυτοι σε Αθηνα & Σαλονικη που φτιαχνουν λαουτα, ουτια κλπ
να μπουν στη λιστα με τους κατασκευαστες παραδοσιακων αν γινει τετοια λιστα.

Επισης αν αρχισεις να μαζευεις και υλικο απο πληροφοριες και φωτογραφιες να σου στειλω κι εγω αλλα και οποιος φιλος απο το φορουμ εχει υλικο.
Γι’αυτο αλλωστε ζηταω πληροφοριες για επεξεργασια παλιων φιλμ, μια και βρηκα 4 φωτογραφιες απο το πρωτο μαγαζι του Βαρλά και λογω χρονου στο σκαναρισμα εχουν ατελειες.

Καλη συνεχεια λοιπον !!


(system) #12

Γιώργο μήπως θυμάσαι σε ποιό τεύχος ήταν?


(system) #13

Οχι Παναγιωτη, αλλα θυμαμαι οτι ηταν καπου στο 2000-2001 μια και απο μετα απο λιγο σταματησα να το αγοραζω … Βεβαια μπορει και να πεφτω εξω ενδεχομενα να ειναι απο το '99 ή το '02
Σιγουρα το εχω αλλα πρεπει να ξοδεψω περιπου 3 ωρες για να το βρω στο υπογειο …

Δε θυμαμαι το ονομα του οργανοποιου, νομιζω ο Κ.Φερρης το ανεφερε προσφατα σε καποια συζητηση,
παντως τα αρχικα του ονοματος του ειναι γραμμενα απανω στο καπακι του ταμπουρα του Μακρυγιαννη.
Ο Κ.Φερρης επισης ανεφερε για καποιες 8 ή παραπανω χορδες που διεθετε ο ταμπουρας αυτος συμφωνα κα με τις εγκοπες σε καβαλλαρη και ζυγο.
Απο διηγησεις ρεμπετων επισης εχω διαβασει ή ακουσει οτι το τριχορδο πριν το '30
ειχε τριπλες χορδες στο καντινι και στη μεσαια, συνολο 8 χορδες.
Ετσι ισως εξηγουνται και οι κλειδιερες με τα 8 κουρντιστηρια και οχι 6 !!

Επισης ενα ωραιο αρθρο του “Διφωνου” -αν δεν κανω λαθος- ηταν για τον Επιφανιο Σταθοπουλο και την οικογενεια Σταθόπουλων που ξεκινησαν απο τη Σμυρνη και πηγαν Αμερικη. Πολυ μεγαλοι οργανοποιοι εκαναν την εταιρεια “Epiphone” και καποια στιγμη πουλησαν την πατεντα της ηλεκτρικης κιθαρας στη Gibson …


(system) #14

Το έχω διαβάσει το μήνυμα του Κ.Φέρρη (ψάχνωντας για στοιχεία, τον τελευταίο καιρό έχω διαβάσει σχεδόν όλα τα μηνύματα του Φόρουμ και των προηγούμενων χρόνων). Νομίζω ότι το όνομα του οργανοποιού είναι Λεωνίδας Γάϊλας και έχω και το σκίτσο. Το θέμα είναι να βρώ το άρθρο για να κάνω αναφορά. Όμως μην μπαίνεις στον κόπο να ψάξεις στο υπόγειο. Θα το βρώ από το περιοδικό.
Σε ευχαριστώ πολύ.


(system) #15

Επανέρχομαι για το εξής. Το όνομα του Σταθόπουλου (μπαμπά) ήταν Αναστάσιος και υπάρχουν μπουζούκια του κατασκευασμένα στην Αμερική γύρω στο 1900(όποιος ενδιαφέρεται ας δει και το site www.lutherie.gr). Μάλιστα κάποιοι λένε ότι ο Σταθόπουλος έφτιαξε το πρώτο τετράχορδο μπουζούκι. Εγώ ψάχνοντας βρήκα κάποιο site στην Αμερική που λέει ότι έχει μπουζούκι του A. Stathopoulo τετράχορδο του 1911. Όμως την Epiphone την έφτιαξε ο γυιός Επαμεινώντας που χαϊδευτικά τον φώναζαν στην Αμερική “Epi”. Ο Epi λοιπόν κάποια στιγμή κόλησε και το phone στο όνομά του και έγινε η μεγάλη Epiphone που την αγόρασε η Gibson το 1957 όταν ήταν σε κατάρρευση μετά τον πόλεμο. Ο Epi είχε πεθάνει το 1943 από λευκαιμία και την εταιρεία διοικούσαν ανεπιτυχώς τα αδέλφια του Ορφέας και Φρίξος. Αλλά θα ψάξω και αυτό το άρθρο μήπως βρώ τίποτε περισσότερο. Και πάλι ευχαριστώ.


(system) #16

Ψιλοχαζεψα στο site των αδερφων Κουκουριγκου.
Τους ειχα δει καποτε στην tv και εντυπωσιαστηκα οπως τωρα. Απλα δεν ξερω γιατι το συναφι των επαγγελματιων ή ημι-επαγγελματιων δεν τους αναφερει ή δεν τους εχει τοσο ψηλα οσο φαινεται να ειναι (;:wink: με την εννοια : βραβεια, εξωτερικα, Ευρωπες κλπ
Οι πληροφοριες του site σημαντικες και οι φωτογραφιες !! Διορθωνω λοιπον το Επιφανιος σε Επαμεινωνδας Σταθοπουλος αλλα νομιζω ετσι το ειχαν δημοσιευσει στο “Διφωνο” …
Στο αρθρο αυτο παντως ειχε αρκετα στοιχεια για την ιστορια της οικογενειας.
Σημαντικα επισης στο σαϊτ αυτο η ονομασια του λαουτου σε ισπανικο βιβλιο του 1611
και οι δυο φωτογραφιες απο τα παλια μπουζουκια που εχουν ξενοι συλλεκτες.

ΕΡΩΤΗΣΗ : Εμεις τι εχουμε ;;


(system) #17

Ναι ο Λεωνίδας Γάϊλας ηταν.

Αυριο θα κανω μια προσπαθεια να το βρω.
Αν επικοινωνησεις με το περιοδικο ισως το βρεις πιο γρηγορα.
Ζητησε και το αρθρο με τους Σταθοπουλους.


(system) #18

Λοιπόν. Γιά να μην αφήσω να διαιωνίζονται οι αδικίες, επειδή υποπτεύομαι πως ο Κουνάδης δεν αναφέρει την πηγή του, οληροφορώ την ομήγυρη πως την “ανακοίνωση” περί Γάϊλα και Μακρυγιάννη, την έκανε ο ίδιος ο Νίκος Φρονιμόπουλος στο “Δίφωνο”, ένα χρόνο πριν, ακριβώς γιά να προλάβει το κακό.

Η ιστορία έχει ως εξής:
Ο Νίκος Φρονιμόπουλος είναι φίλος μου από το 1975, όταν ήταν 17 ετών κι είχε ήδη φτιάξει τον πρώτο του μπαγλαμά με κολοκύθα.
Από τότε έχει “παίξει” και στις τρεις απανωτές ταινίες μου, τον “Προμηθέα” το 1975, το “Δυό Φεγγάρια τον Αύγουστο” το 1978 όπου και τραγουδάει το “Και γιατί δε μας το λες;”, και στο “Ρεμπέτικο” το 1983 όπου παίζει τουμπελέκι στη “Μπουρνοβαλιά”, παίζει το ντέφι (της Ματίνας) στη χόρα του συναγερμού-βομβαρδισμού, και τον μουσικό που λέει στη Μαρίκα στο καμαρίνι της “Έξω είναι ο πατέρας σου …” κ.λ.

Έκανε μιάν από τις πρώτες κομπανίες της “αναβίωσης”, και γύρναγε στις ταβέρνες με τον γιό του Μάρκου Δραγούμη και την Άλκηστη Πρωτοψάλτη!!!

Από τότε δεν έπαψε ν’ ασχολείται με την οργανοποιϊα, από μπουζουκομπαγλαμάδες και ταμπουράδες ίσαμε βιολιά στο πρότυπο “Στραντιβάριους”, αλλά επιπλέον μελέτησε κι έμαθε εξαιρετικά καλά την παγκόσμια ιστορία της οργανοποιϊας, τόσο στη Δύση όσο και στην Ανατολή, με ειδίκευση στα παράγωγα της πανδουρίδας (από τον ταμπουρά ως το μαντολίνο).

Θεωρείται δε “expert” από τις διεθνείς δικαστικές αρχές, γιά περιπτώσεις ψευδεπίγραφων ή-και πλαστών οργάνων.

Πρόσφατα τέλειωσε το βιβλίο του “Ο Ταμπουράς”, αλλά δε βρήκε ακόμα εκδότη. Το διάβασ, και το λέω αδίστακτα: Είναι κλασικό βιβλίο, στην παγκόσμια βιβλιογραφία.

Συνεχίζεται


(system) #19

Μιά καλή μέρα, μία κυρία, του έφερε στο σπίτι του έναν ξεχαρβαλωμένο αρχαίο ταμπουρά, γιά να δει αν μπορεί να τον ανακατασκευάσει-αναπαλαιώσει. Του μπήκαν ψύλλοι στ’ αυτιά. Άνοιξε τη φωτογραφία όπου το κρατάει ο Πετρόπουλος, και βεβαιώθηκε πως ήταν ο ταμπουράς του Μακρυγιάννη.

Τον έκανε βίδες και τον σχεδίασε. Στον ταμπουρά ήτανε χαραγμένα Λ.Γ. Και συγχρόνως άρχισε να ψάχνει εικόνες και πληροφορίες στην παγκόσμια βιβλιογραφία.

Ώσπου τούπεσε στα χέρια ένα παλιό Δανέζικο βιβλίο, που είχε τη γκραβούρα, και τη λεζάντα: Λεωνίδας Γάϊλας, κατασκευαστής μπουζουκιών, Αθήνα 1835". Ως τότε, ο Φοίβος Ανωγειανάκης ανέφερε ως πρώτο οργανοποιό της Αθήνας, τον Βελούδιο, το 1855 (αν θυμάμαι καλά).

Το περίεργο είναι πως τα όργανα που φαίνονται στην γκαβούρα, είναι όλα ταμπουράδες, και στα χέρια κρατάει μιά κιθάρα που την κουρδίζει. Λογικά λοιπόν, δε θα μπορούσε να υπάρχει από τότε το μπουζούκι. Από την άλλη όμως, φαίνεται απ’ όλα τα άλλα στοιχεία, πως ο Γάϊλας είναι ο πρώτος οργανοποιός που τυποποιεί τη φόρμα του ταμπουρά. Τι να σημάίνουν όλα αυτά; Ίσως να μη μάθουμε ποτέ, ίσως και να μη σημαίνουν τίποτα.

Με τη μελέτη, ανάλυση γεωμετρική και άλλη και την ανακαταστευή του ταμπουρά του Μακρυγιάννη, ο Νίκος ανακάλυψε ότι οι μαθηματικές αναλογίες της κατασκευής του είναι εκπληκτικές και εξαιρετικά έντεχνες. Επίσης, πως ο ταμπουράς αυτός είναι δωδεκάχορδος, δηλαδή 3x4.

Τέλος, έψαξε σ’ όλους τους τηλεφωνικούς καταλόγους της Ελλάδας, και βρήκε πως τους περισσότερους Γάϊλες τους είχε η Χίος. Σηκώθηκε και πήγε επί τόπου. Κανένας Γάϊλας δεν ήξερε τίποτα, αλλά το όνομα Λεωνίδας ήταν συνηθισμένο στην οικογένεια. Κάποιοι του είπαν πως η οικογένειά τους είχε ξεκληριστεί στη Σφαγή της Χίου, και πολλοί τότε κατέφυγαν στην Αθήνα.

Όταν μιλάμε γιά έρευνα, μιλάμε γιά έρευνα.
Συμφωνείς Φραν;


(system) #20

Είναι δύο οι γκραβούρες, κι έχουν άλλο φόντο.