ΖΕΙΜΠΕΚΙΚΟ ΣΟΛΟ -ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΤΟ ΒΡΩ (Πέργαμος)

https://www.youtube.com/watch?v=K1p5lmJZ_T8
σε αυτο το βιντεο παιζει το τραγουδι που ψαχνω να βρω.
ευχαριστω προκαταβολικα για την βοηθεια.

Είναι η '" Πέργαμος", παραδοσιακό.
αλλά δεν ξέρω σε ποια εκτέλεση είναι

arxizo na psaxno file mou …xilia euxaristo

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 18:48 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 18:28 —

αυτην την εκτελεση στο βιντεο δεν μπορω να την βρω με τιποτα.
οποιος το βρει ας στειλει ενα link

εγο η θελα να ξερο εχετε ξαναδη τετιο ζεμπεκηκο χορο εγο οχη, δεν τρελαθηκα να σας πο,
αλα τη χορεβη για ζεμπεκηκο δεν το κοβο, μπαντος,

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 19:25 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 19:09 —

νομηζο αν δεν κανο λαθος μηπος λεγη αυτο ο μπαμπης φερνη καπος, μπορη και να κανο λαθος
αλα ο ηχος στα αυτια μου μου φερνη σε αυτο.

Το αρχικό κομμάτι είναι πράγματι το ζεϊμπέκικο “Πέργαμος”, όπως το αναγνώρισε ο Μπάμπης. Τουρκικής καταγωγής, πολύ δημοφιλές ιδίως στη Μυτιλήνη, ο Σόλων Λέκκας δεν νομίζω να αφήσει εμφάνισή του που να μην το περιλάβει. Με τις λέξεις Πέργαμος, ζεϊμπέκικο, Bergama, zeybegi, σε όποιους συνδυασμούς θέλεις, θα βρεις πληθώρα μεγάλη, εκτελέσεων. Εμένα μου άρεσε τούτη: <https://www.youtube.com/watch?v=EcsWN6tCm5Y>

Φίλε μου Τάκο, μπορεί μεν να μην τρελάθηκες ακόμα, αλλά αν θελήσεις να μάθεις να “χορεύεις” “ζεϊμπέκικο” όπως ο τύπος του βίντεο (που δεν θα το ευχόμουν), ε, πού θα σου πάει, θα τρελαθείς κάποια στιγμή…

κ, νηκο δεν εχο αντηρηση μα αρεση να χορεβο ζεμπεκακη και θελο να μαθο
κανονηκα και οχη σαν τον πητσηρηκα και οπος χορεβε αλα τσαμηκο,
εγο θα γουσταρα να μαθο καπος ετση σοστα και μακγηκα,

νομηζο οτη αυτος ηναι και ο κανονηκος χορος του ζεμπεκηκου,

Σωστό, φυσικά.

Δεν ξέρω ποια μπορεί να είναι η ηχογράφηση του πρώτου βίντεο, γιατί γενικά υπάρχουν άπειρες, όλης της τελευταίας εκατονταετίας. Όταν προσπαθώ να βγάλω ένα παραδοσιακό κομμάτι, πολλές φορές με εξυπηρετεί να το ακούσω σε πολλές εκτελέσεις μέχρι να καταάβω τι υπάρχει σταθερό στον πυρήνα της κυρίως σύνθεσης, πέρα από τις παραλλαγές και τις ερμηνευτικές ελευθερίες του καθενός. Οπότε, djhsalex, αν σε βοθάει κι εσένα κάτι τέτοιο, έχε υπόψη σου ότι το τραγούδι κυκλοφορεί επίσης με τους τίτλους «Μελεμενιό», «Σωκιανή» και «Χιώτισσα», και επίσης ότι παίζεται από πολύ αργά μέχρι πολύ γρήγορα.

Νταλγκάς, «Μελεμενιό» (στην περιγραφή αναφέρονται κι άλλες παλιές εκτελέσεις)
Μελκόν, χωρίς ιδιαίτερο τίτλο («Ζεϊμπέκικο Ουσάκ» - εγώ Καρτζιγιάρ θα έλεγα…) σχετικά γρήγορο
Μελκόν πάλι, «Χιώτισσα» γρήγορο
Σύγχρονη ανατολίτικη κομπανία, «Χιώτισσα» πολύ αργό (σήμερα γενικά έτσι παίζεται, πολύ αργά)

Και σε πιο απομακρυσμένη εκδοχή του σκοπού:

Δόμνα Σαμίου, «Σωκιανή», πολύ γρήγορο και σαμπάχ
Παραδοσιακή κομπανία από τη Λέρο, «Σωκιανή», εξίσου γρήγορο, τελείως διαφορετικοί στίχοι, ουσάκ!


Σχόλιο:

Μελεμενιό θα πει «από τη Μαινεμένη», πόλη της Μ. Ασίας. Όπως και τα Σώκια, και βέβαια η Πέργαμος. Άρα όλοι οι τίτλοι έχουν να κάνουν με διάφορους τόπους. Συνήθως ένα τραγούδι ή σκοπός μπορεί μεν, κάποιες φορές, να αποδίδεται σε διαφορετικά μέρη αλλά όχι σε τόσο πολλά (Πέργαμος, Χίος, Σώκια, Μαινεμένη - τελικά από πού είναι το τραγούδι;;;).

Η απάντηση είναι ότι ειδικά εδώ οι τίτλοι δεν έχουν να κάνουν με προέλευση. Όποτε τραγουδιέται (γιατί υπάρχει και ως οργανικό), βάζουν συνήθως στίχους που αναφέρονται σε πολλά διαφορετικά μέρη της Ανατολής. Οι εκτελέσεις που προέρχονται από πριν την Καταστροφή συνήθως επαινούν τα διάφορα μέρη και τις ομορφιές τους, ενώ μετά την Καταστροφή συνήθως μιλάν για την προσφυγιά.


Ο Σόλων το λέει καταπληκτικά μεν, σπαραχτικά, αλλά δε θα τον πρότεινα ως πρότυπο. Υπάρχει ένα συγκεκριμένο σημείο στο οποίο πετάει συστηματικά έξω το ρυθμό.

Η εκτέλεση είναι από την πλάκα “Τα τσιφτετέλια του Μπουρνέλη. Δώσε μου και μένα Μπάρμπα”, 1974 . Το συγκεκριμένο κομμάτι τιτλοφορήθηκε “Τα ωραία του Μπουρνέλη”. Εδώ, είναι στο ναμπερ τεν (ca. 27:38).

οποτε εκανα λαθος εγο,

Όχι Τάκο, καθόλου λάθος δεν έκανες. Ο σύνδεσμος που υπέδειξες, πραγματικά παραπέμπει στο ζεϊμπέκικο Πέργαμος, παιγμένο από τον (γνωστότατο) “κακούργο”. Τώρα, αν ο κ. Μπουρνέλης, στη δεκαετία ΄60, δίνει (ως μπάρμπας) αβέρτα τσιφτετέλια, δικαίωμά του αλλά αυτό δεν μπορεί να μετατρέψει και την Πέργαμο σε τσιφτετέλι. Το πόσο “ωραία” βέβαια είναιι (όχι η Πέργαμος, τα τσιφτετέλια), το κρίνουμε εμείς και όχι οι παραγωγοί του δίσκου.