Εμπειρίες από την προσπάθεια κατασκευής μπουζουκιού

Πέπλο, κολλάντζα δεν έβαλες;

Το ζητούμενο στην εφαρμογή του τάκου δεν είναι ο τζόγος αλλά το πολύ σκληρό σφήνωμα, με την σωστή κλίση εξ 'αρχής.Οι παλιοί οργανοποιοί έβαζαν καμιά φορά σφήνα, στο κάτω μέρος του μάνικου στον τάκο για να δώσουν λίγη κλίση προς τα πίσω στο μπράτσο.Σήμερα οι επαγγελματίες με τα πολλά εργαλεία, κάνουν την τρύπα στον τάκο άπο την αρχή σωστά και δεν χρησιμοποιούν σφήνα.Για νέους οργανοποιούς,(και για παλιούς σε κάποιες περιπτώσεις) συστήνω, κάποια απο τις πολυουρεθανικές κόλλες που εκτονώνονται,(φουσκωνουν) και γεμίζουν τα κενά.Όταν στεγνώσουν γίνονται σκληρές σαν γυαλί, όπως περίπου η ψαρόκολλα.αλλά και με αυξημένες ιδιότητες πρόσφυσης.Έτσι όταν λόγω απειρίας ή λόγω τυχαίου συμβάντος δεν έχει γίνει σωστό το κόψιμο.με αυτό τον τρόπο, κάνουμε δυνατή κόλληση,με σίγουρο αποτέλεσμα.

Παιδιά μόλις διάβασα τα μυνηματά σας και σας ευχαριστό πολύ. Τρέχω όμως με κάτι δουλειές και δεν προλαβαίνω ούτε για κατ…μα που λένε θα τα πούμε το απόγευμα ή το βραδάκι.
Μη χαθούμε τα λέμε
Πασχάλης

Λοιπόν Δημήτρη ας πάρουμε τα πράγματα απο την αρχή. Το σχίσμα αυτό θα το διορθώσω με τον τρόπο τις καβίλιας. Αν προσέξεις καλά θα δεις ότι ο τάκος είναι όντως δυο κομματια και όχι ενιαίος γι΄αυτό και δεν πολυανησυχώ. Το κάτω μέρος είναι σίγουρα απείραχτο. Θα ενισχηθεί και πιστεύω ότι δεν θα έχει πρόβλημα. Η αλήθεια είναι ότι το ζόρισα αρκετα ενώ μπορούσα να το χαλαρώσω λιγάκι ακόμα με το σκαρπέλο. Δεν πειράζει αυτά γίνονται μαθήματα. Τζόγος υπάρχει ελαφρώς στο πάνω κάτω για να παίξω με την κλίση την οποιά έχω υπολογίσει 1,3 εκ. Στο σκάψιμο του τάκου μετρώντας την άφησα ελαφρώς πιο ρηχη απο τη μέσα μεριά για την κλίση. Γιάννη Τ κολλάντζα δεν έχω βάλει ακόμα γιατι το σκάφος δεν το έχω κολλήσει με το μάνικο αλλά απλώς το εφάρμοσα για να το δοκιμάσω.Βλέπεις δεν κρατιέμαι απο επιθυμία να το δώ να διαμορφώνεται. Απο έδώ και περα θα δουλεύω παράλληλα σκάφος μάνικο. Νίκο αυτό που λες είναι σωστό περι κλισης προσωπικά για μενα ετσί; μπορει και να σφάλουμε. Η χάραξη του τάκου με ρούτερ σε γλυτώνει απο ταλαιπωρία του σκαρπελου αλλα μετα πρεπει να δουλεβεις την κλίση με τρόπους που αναφέραν τα παιδιά σε προηγούμενα ποστ. 10 ταστο ανάποδα …κτλ.
Είναι αυτό που είπε κάποιος φίλος ότι η τεχνικές είναι πολλες και ο κάθε οργανοποιος επαγγελματίας η όχι διαλέγγει τη δική του. Για την κόλλα που λές τη γνωρίζω καλλά γιατι την χρησιμοποιώ σε ξυλουργικές εργασίες και λόγο της προσφυσης και διόγκωσης της και κολλάει καλλα και γεμίζει κενά. Ο μπελάς είναι στα χέρια που άν την πιάσεις κατα λάθος περνανε δυο τρεις μέρες για να φύγει η μαυρίλα που κολάει πάνω της.
Χθές έκοψα και το καράουλο το οποίο βάζω προχειρα με ένα μανταλάκι πάνω στα άλλα έτσι είπαμε για να το βλέπω και να παιρνω κουράγιο κάθε φορά
Λοιπόν φιλαράκια αυτά
και τα ξαναλέμε

Πασχάλης

Το πρόβλημα που σου παρουσιάστηκε με τον τάκο το θεωρώ σοβαρό.
Να σιγουρευτείς ότι το ράϊσμα δεν έχει φτάσει και από την άλλη μεριά.

Για να κάνεις την πατούρα με ρούτερ είναι πάρα πολύ δύσκολο διότι θα πρέπει να βρείς ένα τρόπο να σταθεροποιήεις το σκάφος καθώς κινείται προς το ρούτερ, ή το αντίστροφο, αλλά παράλληλα θα πρέπει να βρείς ένα τρόπο να κάνεις το αντίστοιχο ‘αρσενικό’ κόψιμο στο μπράτσο.
Η γνώμη μου είναι ότι η πατούρα στον τάκο θα πρέπει να γίνεται με πριόνι καλά ακονισμένο και σκαρπέλο.

Το ρούτερ Κώστα κάνει δουλεια και μπορώ να το φέρω σε ακρίβεια αλλα δεν είχα το κατάληλο κοπτικό του και έπρεπε να το παραγγείλω κάποια άλλη φορά θα το δείξω δεν είναι και πολύ δύσκολο. Το πρόβλημα με το σχίσιμο του τάκου είναι 4 εκ. απο τα 7. Η δική σου πρόταση ποιά είναι; Κάτι άλλο που δεν πήρα απάντηση απο κανένα είναι το δέσιμο στο μάνικο με το Καράουλο. Και τέλος στο Κλίκα ο υπολογισμος για 68 αρι μπουζούκι αναφέρεται σε σκάφος με μήκος 38 το δικό μου είναι 40,5 εδώ αλλάζει κάτι σε σχέση με το 67άρι που θέλω να κάνω ή ακολουθώ την ίδια αντικατάσταση στις εξισώσεις; Οι μετρήσεις μου είναι 40,5 με τάκο 7,5.
Για να δω τι άκρη θα βγάλουμε.
Φιλικά
Πασχάλης

Στο άρθρο που είχα γράψει στην ‘‘κλίκα’’, είχα προτείνει κάποιον υπολογισμό για το μήκος των ξύλων που θα χρησιμοποιήσουμε για την κατασκευή του μπράτσου και πήρα μήκος σκάφης 38 cm που είναι το ποιό συνηθισμένο μήκος.
Ένας άλλος παράγοντας όμως που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι η ευκολία στο παίξιμο ειδικά στις νότες στην περιοχή της ταστιέρας πάνω από τον τάκο, που αυτό μεταφράζεται στο ποιό τάστο θα βρίσκεται στην αρχή της σκάφης το λα, το λα δίεση, ή το σολ. Αυτό θα σε οδηγήσει στη συνέχεια ποιά θα είναι η θέση του καβαλάρη στο καπάκι, μετά θα αποφασίσεις την κλίμακα κλπ.

Καλησπέρα σας,
όλα καλά?
Λοιπόν,όσον αφορά την ένωση του μάνικου με το κεφαλάρι,θα πρέπει να κάνεις μια τομή στο μανίκι με γωνία γύρω στις 11 μοίρες…το κεφαλάρι θέλει ένα ελαφρύ πλάνισμα προς τα πίσω και έπειτα μπορείς να το κολλήσεις στο μανίκι…το ξύλο που θα αφαιρέσεις από το μάνικο,θα αντικατασταθεί από το κεφαλάρι.
Τώρα όσον αφορά το μήκος του μάνικου,αυτό έχει να κάνει με το που θέλεις να μπει ο καβαλάρης(δηλασή σε ποιιο σημείο του καπακιού).Επίσης,λάβε υπόψη ότι η ταστιέρα σου πρέπει να δένει στην κάτω λα(χορδή ρε) και στο σημείο που ενώνεται το σκάφος σου με το μανίκι.Αυτά όλα θα μπορέσεις να τα δεις καλύτερα αν χαράξεις μια ταστιέρα για 67άρι όργανο και πειραματιστείς πάνω στο όργανο με αυτήν,έτσι ώστε να δεις που θα βάλεις τον κάτω καβαλάρη,τι μήκος θα κάνεις το μάνικο κτλ,κτλ…
Ελπίζω να βοήθησα κάπως!!!
Να είστε καλά!!!
Keep constructing!!!

Με τι μήκος σκάφους προκύπτει το λα#;Για μπουζούκι μιλάμε πάντα όχι για τζουρά η μισομπούζουκο.

Φίλοι μου οι απαντήσεις σας λύνουν πραγματικά τις απορίες μου. Συνοψίζοντας λέμε ότι πχ. έχω σκάφος και μάνικο προσαρμοσμένο. Με ταστιέρα χαραγμένη για 67άρι παίρνω σαν σημείο αναφοράς την κάτω λά (στην πρώτη χορδή ρε) η οποιά λα θα πρέπει να βρίσκεται στην επαφή σκάφους μανικιού. Με αυτο τον τρόπο μου δείχνει που κόβεται το μανίκι και αρχίζει ο μικρός καβαλάρης και η αρχή της μέτρησης των 67 εκ όπου θα βρίσκεται ο καβαλάρης στο καπάκι.
Τα είπα σωστά; ή έκανα καμιά πατάτα.
Και κάτι άλλο ρε συ Κώστα ξέρω απο ότι μου είπες ότι τρέχεις και δεν θέλω να σου γίνομαι βάρος αλλά αν μπορείς όπως έκανε το σχεδιάκι του αυλακιού τις προάλες δειξτο μου έτσι πρόχειρα και αυτό με ένα σχεδιάκι.
Κώστα Χαλιός έτσι την έκανα τη δουλειά με σκαρπέλο και πριονάκι αυτά τα κοφτερά τα γιαπωνέζικα.

Καλησπέρα,
όσον αφορά το μάνικο με το κεφαλάρι,κοίταξε την δεύτερη εικόνα…είναι μια φώτο από το μπουζούκι μου όπου όπως θα δεις,το μάνικο με το σκάφος δένουν περίπου στο σημείο όπου πέφτει και η Λα.
Η πρώτη εικόνα σου δείχνει πως πρέπει να κοπεί μάνικο και κεφαλάρι έτσι ώστε να δημιουργήσουν την επιθυμητή κλίση,η οποία σε τετράχορδα κυρίως μπουζούκια πρέπει να είναι λιιιίγο μεγαλύτερη(11 μοίρες) λόγω της μεγαλύτερης πίεσης από τις 8 χορδές…

image image

Μάλλον στο σολ# πέφτει όπως και στο 80 % των μπουζουκιών.

Κώστα σε ευχαριστώ πολύ είναι πολυ κατατοπιστικό το σχεδιάκι σου. Το μπουζούκι που δείχνεις είναι πιστεύω δικής σου κατασκευής. Αν είναι έτσι τι να πώ δεν έχω λόγια πρέπει να προσπαθήσουμε να σου μοιάσουμε ΜΠΡΑΒΟ σου.
Φιλικά
Πασχάλης

Πασχάλη όταν λέω δύο κομμάτια από ξύλο εννοώ όπως φαίνεται στο πρόχειρο σχεδιάκι που ανεβάζω.
Όσον αφορά το σημείο που δένει το μάνικο στο σκάφος υπάρχει τέτοια τυποποίηση και στα μπουζούκια όπως και στις κιθάρες (12ο ή 14ο τάστο αναλόγως αν είναι κλασσική ή ακουστική);

%CF%83%CF%87%CE%AD%CE%B4%CE%B9%CE%BF%20%CF%84%CE%AC%CE%BA%CE%BF%CF%851|nullxnull

Γειά σας φίλοι μου. Πάει αρκετός καιρός που δεν τα είπαμε γιατί ασχολήθηκα με άλλες δουλειές και η κατασκευή πήγε πολύ αργά. Αυτη τη στιγμή έχει συναρμολογηθεί το σκάφος το μάνικο και το καράουλο μαζί. Αυτό που με απασχόλησε όμως είναι μια λεπτομέρεια στο θέμα της ταστιέρας. Δεξιά και αριστερά αυτής ΄βλέπω σε μπουζούκια άλλα μια ασπρη στενή λωρίδα προφανώς προστατευτικό υλικό. Αυτό πως ονομάζεται γιατί δεν το έχω παραγγείλει και πως τοποθετείται γιατί η ταστιερα που μου στειλανε έχει το πλάτος που πρέπει οπότε θα πρέπει να την μικρύνω πλανίζοντας την ή γίνεται κάπως αλλιώς; και με τι κόλλα τα κολάμμε αυτά τα υλικά. Και κάτι άλλο ο Κωσταντέλλος μου έστειλε μαζί με το καπάκι άλα δύο κομμάτια περίπου σαν του καπακιού και μου είπε ότι αυτό κολλάει απο τη μέσα μεριά στο καπάκι στην ίδια κατευθηνση με τα νερά του καπακιου και ανάμμεσα στα καμάρια που θα βάλω. Αυτό για πιο λογο γίνεται δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα στον ήχο;

Φιλικά
Πασχάλης

Το υλικό που μπαίνει δεξιά κι αριστερά από την ταστιέρα λέγεταο ασετόπαστα και την κολλάς (εγώ τουλάχιστον)με κόλλα στιγμής…
Για να πήρες την ταστιέρα από τον Κωνσταντέλλο,υποθέτω ότι πρέπει να είναι γωνιασμένη,που σημαίνει ότι όσο κατεβαίνει/ανεβαίνει, γίνεται λεπτότερη…αν όχι τότε θα χρειαστεί πλάνισμα δεξιά κι αριστερά για να της δώσεις το επιθυμητό πλάτος κάτω και πάνω…
Η ταστιέρα κολλάται με κίτρινη ξυλόκολλα(αυτή για τα σκληρά ξύλα δηλαδή)ή titebond…κοιτάς που ακριβώς θα κάτσει η ταστιέρα,ανάλογα με την φιγούρα σου και το μήκος χορδής+που θα είναι ο κάτω καβαλάρης…Έπειτα,αφού κάνεις πολύ μικρές/στενές τρύπες(να διαπεράσουν την ταστιέρα και να πιάσουν και λίγο μάνικο) με το τρυπάνι στις φα ,ντο και σολ (χορδή ρε),δηλαδή εκεί ακριβώς που θα μπουν οι οδηγοί-τελείες,θα ξύσεις ελάχιστα την ταστιέρα από κάτω με κάτι αιχμηρό,βάζεις τα τρία καρφιά στις τρύπες που έκανες,ώστε αυτά να βγαίνουν 1-2χιλ από την άλλη μεριά της ταστιέρας,βάζεις την κόλλα,τοποθετείς την ταστιέρα στο μάνικο,καρφώνεις τα καρφιά λίγο,όχι όλο ως μέσα στο μάνικο,κόβεις τα κεφαλάκια των καρφιών,η ταστιέρα σταθεροποείται,παίρνεις ένα άλλο πρόχειρο ξύλο,το βάζεις πάνω από την ταστιέρα και το πιέζεις λίγο ώστε αυτό να μπει λίγο στα κομμένα πλέον καρφιά…τέλος παίρνεις αρκετούς σφιγκτήρες και σφίγγεις πολύ δυνατά…
Κάτω από το καπάκι μπαίνουν δύο κομμάτια ξύλου σε σχήμα παραλληλόγραμμου δεξιά και αριστερά από την τρύπα και ανάμεσα στα δύο πρώτα καμάρια.Επίσης μπαίνει ένα πολύ μικρό σε πάχος(1,5χιλ) και πλάτος(1εκ) ξύλο ,το οποίο ξεκινάει από το μεγάλο καμάρι(αυτό που είναι πιο κοντά στο καβαλάρη)και καταλήγει στον τάκο της κολλάντζας.
Αργότερα θα ανεβάσω κι ένα σχεδιάκι…
Τα λέμε!

Μπράβο Κώστα ανέβασε το σχεδιακι μολις μπορέσεις σε ευχαριστώ.
Και ότι είχα αγχωθεί γιατι δεν απάνταγε κανείς και προβληματίστηκα.
Για την μεγάλη κολάτζα επειδή το μπουζούκι είναι καμπύλο ποια είναι η γνώμη σου αν την έκανα σε δύο η τρία κομάτια παράλληλα ώστε να κυρτώσει και να κολήσει καλύτερα;

Τα λέμε
Πασχάλης

Καλησπέρα,
το σχεδιάκι είναι το παρακάτω.
Τώρα όσον αφορά την κολλάντζα,αφού είσαι σε τέτοια περίπτωση,στην οποία βρέθηκα κι εγώ 2-3 φορές,άποψη μου θα ήταν να κάνεις όσο πιο επίπεδη γίνεται την επιφάνεια που θα κολλήσεις την κολλάντζα και να την ανεβάσεις όσο ψηλότερα μπορείς για να μη σου σπάσει.Ο τρόπος που αναφέρεις δεν γνωρίζω τι αποτέλεσμα θα έχει και ούτε το έχω δοκιμάσει,αλλά αν έχεις την αυτοπεποίθηση ότι μπορείς να το κάνεις και το αποτέλεσμα θα σου αρέσει,τόλμησέ το.

image

Φίλε Κώστα είσαι πολύ εντάξη και το εκτιμώ να είσαι καλά.
Πηγαίνοντας με την οικογένεια τον Αυγουστο στο χωριό μου στην Αλεξανδρούπολη απ΄έξω αν δεν έχεις προβλημα πίνουμε κανα καφέ όταν περνάω απο Θεσσαλονίκη; Γίνεται;

Α έχω και τον Οκταχορδο τον Τόλη στην Κομοτηνή.
Ε ρε Ρεμπέτικο Φόρουμ τι σου κάνει.