Γιά να μη νομίζουμε πως είμαστε τρελλοί και ψάχνομε τους ψύλλους στ’ άχυρα, ιδού λοιπόν ΠΛΗΡΗΣ Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, που συνεχίζει αγριότερα παρά ποτέ τη μάχη της Ελληνικότητας, του Περιθωρίου και άλλων συναφών. Και το πιό χαρακτηριστικό, είναι πως σήμερα η διαμάχη έχει γίνει… διακομματική (κατά τους εκσυγχρονιστές)!!!.
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Ελλάς, η σύγχρονη συνέχεια.
Από το 1821 μέχρι σήμερα
Συνέντευξη του Νίκου Μπακουνάκη στο ΒΗΜΑ
ΤΙΤΛΟΣ: Ο αρματολός που ζει ακόμη σε κάθε Ελληνα
Ο Θάνος Βερέμης μιλάει για το κράτος, τον εκσυγχρονισμό, τον λαϊκισμό,
τα κόμματα, τη Δύση και την Ανατολή, την κατατμημένη κοινωνία
«Η ιστορία είναι πάντοτε αναθεωρητική. Είναι μια συνεχής γραφή, ένα ξανακοίταγμα πραγμάτων που έχουν ειπωθεί αλλά τα βλέπουμε από άλλη σκοπιά, ανάλογα με τις προτεραιότητες της εποχής που υπαγορεύουν την αναθεώρηση. Για παράδειγμα, οι Γερμανοί του 19ου αιώνα ενδιαφέρθηκαν για τον Μεγάλο Αλέξανδρο επειδή ήταν πρότυπο για αυτούς. Οπως ο Αλέξανδρος συνένωσε τις πόλεις-κράτη της Ελλάδας, έτσι και οι Γερμανοί ήθελαν να συνενώσουν τα γερμανικά κρατίδια υπό τον Μπίσμαρκ. Αντίθετα, άλλοι είδαν τον Αλέξανδρο ως καταστροφέα της περσικής αυτοκρατορίας, επειδή η περσική αυτοκρατορία ήταν εγγύηση για πολλούς μικρούς λαούς της περιοχής, όπως οι Εβραίοι. Οι Εβραίοι αγαπούσαν τους Πέρσες επειδή τους είχαν βοηθήσει νικώντας τους Βαβυλώνιους».
- Τι αναθεωρείτε στη δική σας ιστορία;
«Το ελληνικό κράτος, όπως όλα τα κράτη, βασίζεται σε κάποιες πραγματικότητες και σε κάποιες μυθοπλασίες, σε κάποιους ζωτικούς μύθους. Ενας από αυτούς είναι, για παράδειγμα, η δίωξη της ελληνοφωνίας από τους Οθωμανούς, πράγμα που δεν είναι αλήθεια. Προσπαθούμε λοιπόν να εξορθολογίσουμε λίγο την ιστορία και κυρίως να ανακαλύψουμε την επιβίωση των καταβολών του Διαφωτισμού, αυτών που έβαλαν οι θεμελιωτές του ελληνικού κράτους»…«Ο Κοραής, ο Ρήγας Φεραίος ως διανοητές, ο Καποδίστριας ως μεταρρυθμιστής…».
-
Τι χαρακτηρίζει την ιστορία του ελληνικού κράτους;
«Η διαρκής παρουσία δύο δυνάμεων: της συντήρησης των κεκτημένων δικαιωμάτων και του εκσυγχρονισμού».
-
Ο εκσυγχρονισμός υπάρχει πολύ στο βιβλίο σας, και ως λέξη και ως πνεύμα. Τα τελευταία χρόνια ο όρος έχει λοιδορηθεί. Τι εννοείτε ως εκσυγχρονισμό;
«Την επαναφορά του κράτους στο πνεύμα των θεμελιωτών του, την επαναφορά στα δυτικά πρότυπα. Γι’ αυτό ο εκσυγχρονισμός κατασυκοφαντείται ως ξεπούλημα, ότι τα δίνει όλα σε ξένες δυνάμεις και άλλα τέτοια. Στην πραγματικότητα είναι η επαναφορά στο αρχικό σχέδιο της διαφωτισμένης Ελλάδας, σε ένα πρότυπο Διαφωτισμού, που σημαίνει Γαλλία του τέλους του 18ου αιώνα αλλά και Ευρώπη του 19ου και του 20ού αιώνα».
- Ποιοι είναι οι αντίπαλοι του εκσυγχρονισμού;
«Οι έχοντες μικρό ή μεγάλο κομμάτι της τοπικής ή κρατικής εξουσίας, άνθρωποι που δεν θέλουν να αλλάξει το κεκτημένο. Ηταν οι πρόκριτοι, οι κοτζαμπάσηδες, οι αρματολοί, οι τοπικοί λαϊκιστές ηγέτες που κολάκευαν το θυμικό του πληθυσμού, ο Παπουλάκος ως θρησκευόμενος λαϊκιστής…».
Όλη η συνέντευξη:
Το ΒΗΜΑ, 25/02/2007 , Σελ.: S03
Κωδικός άρθρου: B14999s031
Id: 283906