Γ. Μπατης - Ο μπουφετζής

#1

Καλησπερα παιδια. Εχω ξεκινησει να μαθαινω ως πρωτο μου τραγουδι στο μπαγλαμαδακι το μπουφετζη. Εχω βρει τα πατηματα και οπως το παιζω θυμιζει αρκετα το πρωτοτυπο, χρειαζεται κι αλλη δουλεια ομως προφανως.
Η απορια μου ειναι με την πενα παιζουμε μονο στις χορδες των πατηματων ή σε όλες κι απλα παταμε στα ταδε σημεια παραλληλα ? 2ον τις παιζουμε ως ακορντα ή με διπλη πενια ?

ΥΓ.: Άσχετο με το μπουφετζη. Το κουρδισμα πρεπει να γινεται τακτικα πχ καθε φορα που παω να παιξω? Εννοω πχ στη ρε που ειναι στα 587Ηz εαν πεσει πχ στα 583 θα πρεπει να κουρδισω ή να μην το κανω συνεχεια ?

1 Like
(Νίκος Σαρηγιάννης) #2

η πένα παίζει τον ρυθμό του χασάπικου, γεμάτες ανά δύο θέσεις. δηλαδή θέση/γεμάτες-άρση-θέση-άρση και πάλι από την αρχή. εκεί πάνω θα χτίσεις την μελωδία στο αριστερό (και όχι το ανάποδο).
τί εννοείς ως ακκόρντα/διπλή πενιά;
το κούρδισμα είναι καλό να τσεκάρεται συνέχεια, αν χάνει μετά από κάθε κομμάτι μήπως κάτι φταίει στα κλειδιά ή στο πέρασμα των χορδών.

1 Like
#3

Στο ‘‘ακκορντα/διπλη πενια’’ εννοω εαν η πενα θα παιξει μια φορα (θεση) ή εαν πρεπει να γινει ολοκληρη η κινηση (θεση-αρση). Κι αν αυτο αφορα μονο στα σημεια των πατηματων ή εαν πρεπει να παιζονται και οι 3 χορδες και παραλληλα να παταω στα σημεια που πρεπει.
(Ισως δεν τα περιγραφω και πολυ σωστα αλλα τωρα μπαινω λιγο παραπανω στο νοημα που ξεκινησα και να παιζω το οργανο.)

(Νίκος Σαρηγιάννης) #4

όλο το κόλπο είναι να παίζεις συνεχόμενα θέση-άρση και να τονίζεις με γεμάτες τον ρυθμό (χασάπικο, ζεϊμπέκικο ή ό,τι άλλο). στον μπουφετζή είναι αυτό που σου έγραψα, κάθε δύο θέσεις παίζεις γεμάτες, εκεί πάνω θα έρθουν και θα πατήσουν σωστά όλες οι νότες του κομματιού (αλλιώς δεν θα ήτανε χασάπικο).
όταν λέω γεμάτες εννοώ μαζί με την μπουργάνα.

1 Like
#5

Ευχαριστω φιλε θα το προσπαθησω

1 Like
#6

Φιλε μιας και πιασαμε το θεμα του μπουφετζη λογω του οτι με νοτες ξεκινησα τωρα να ασχολουμαι εχω βρει απο μια σελιδα αυτο που δειχνει τα σημεια ωστε να με βοηθησει στο σημειο που βρισκομαι τωρα. Γενικα αυτα ειναι οκ ή τα δειχνει λαθος? Η πρωτη μου αποπειρα εγινε βασει αυτου : image

1 Like
(Νίκος Σαρηγιάννης) #7

κοίτα, εδώ είναι μεν καταγραμμένο από ντο όπως στην ηχογράφηση, αλλά ο μπάτης έχει κούρδισμα ραστ (ρε-σολ-ντο) οπότε μπορεί να παίξει ανοιχτές. επίσης το δεύτερο μέρος της εισαγωγής το έχει γράψει με διπλάσια ταχύτητα στην πένα για να πιάσει όλες τις νότες.
οπότε εδώ έχουμε δυο προβλήματα: το ένα ότι δεν μπορείς να παίξεις γεμάτες και το άλλο ότι είναι πολύ γρήγορο για εσένα που τώρα ξεκινάς.
το κομμάτι μπορεί να βγεί πολύ ωραία από ρε (βοηθάει και στην φωνή) για να βάλεις γεμάτες, και με αργή πένα όπως στο κουπλέ. παρεπιμπτόντως, πάντα η εισαγωγή βασίζεται στο κουπλέ και όχι το ανάποδο.

1 Like
#8

Προσπαθω από χθες το μπουφετζη όπως είπαμε με τη μπουργανα ανα 2 θέσεις αλλά δεν μου βγαίνει. Ενώ παίζοντας μόνο στα σημεία των πατηματων που δείχνει η φώτο που ανέβασα κάτι πιάνω…
Είναι ζόρικο σαν τραγούδι για ξεκίνημα από το 0 μήπως; θα προτείνατε κάποιο άλλο για το σημείο που βρίσκομαι;

(Νίκος Σαρηγιάννης) #9

μια χαρά είναι το κομμάτι, τα περισσότερα του μπάτη προσφέρονται για ξεκίνημα. απλά για να μάθεις το όργανο πρέπει να στο δείξει κάποιος και να σε διορθώσει όπου χρειάζεται. αυτό δεν γίνεται μέσω ίντερνετ, βρες κάποιον φίλο σου που να παίζει ή έλα στην επόμενη μάζωξη!

1 Like
#10

Φίλε John88, θα σου πω μια σκέψη, χωρίς να θεωρείται δεδομένο ότι ο καθένας θα συμφωνούσε:

Το τραγούδι είναι μια χαρά για ξεκίνημα, όπως λέει κι ο Λίγκα. Όχι μόνο από άποψη τεχνικής, αλλά και αισθητικής: χίλες φορές καλύτερα να κάνεις τα πρώτα σου βήματα με Μπάτη (δεν είναι δα και πολλοί που να έχουν κάνει ηχογραφήσεις αναφοράς με μπαγλαμά) από το ορίτζιναλ, παρά με κάποιο κομμάτι που θεωρείται εύκολο αλλά είναι άσχετο.

Νου φαίνεται όμως λίγο δυσανάλογα απαιτητικό το πρότζεκτ που έχεις θέσει στον εαυτό σου: απ’ ό,τι καταλαβαίνω, αυτό που προσπαθείς να κάνεις, όταν το πετύχεις σε βαθμό που να σε αφήνει ικανοποιημένο, θα είναι μια ολοκληρωμένη εκτέλεση του Μπουφετζή από σόλο αυτοσυνοδευόμενο μπαγλαμά, εν είδει one-man-band, όπως έπαιζαν οι παλαιοί (μελωδία, ρυθμός, αρμονία, τραγούδι, όλα ένας).

Εγώ νομίζω ότι αυτό μπορεί να το πετύχει μόνο όποιος έχει ήδη κατακτήσει το όργανο. Στη θέση σου θα ξεκίναγα επιμερίζοντας την εκμάθηση σε πολλούς, ταπεινούς στόχους: πρώτα μερικά τραγούδια μόνο με μελωδία, κατά προτίμηση μικρής έκτασης και όσο γίνεται στη μία χορδή, ή έστω να πιάνεις τις άλλες μόνο εκεί που είσαι εντελώς αναγκασμένος. Αυτό σταδιακά επεκτείνεται: κάποια στιγμή βάζουμε και τραγούδια με μεγαλύτερη έκταση, κάνουμε κι ένα πέταγμα στην απάνω οκτάβα (π.χ. Όσοι έχουνε πολλά λεφτά), εν καιρώ βάζουμε και περάσματα στις άλλες χορδές εκεί όπου εξυπηρετεί χωρίςνα είναι υποχρεωτικό (δηλ. περάσματα που μπορείς να τα παίξεις και μόνο στην ψιλή, αλλά που βγαίνουν τεχνικότερα αν για κάποιες νότες προτιμήσεις τη μεσαία).

Ύστερα, ή παράλληλα, μια διερεύνηση των συγχορδιών, μαζί με το ρυθμικό σκέλος τους: εκεί τόσο το αριστερό όσο και το δεξί κάνουν αρκετά διαφορετικές δουλειές απ’ ό,τι στη σκέτη μελωδία.

Και ούτω καθεξής, μαζεύοντας δεξιότητες που κάποια στιγμή θα μπορέσεις να τις αξιοποιήσεις όλες πια μαζί.

Μην ξεχνάς: ο πρώτος σου στόχος μόλις πρωτοπιάνεις το όργανο δεν είναι να παίξεις μουσική, είναι να μάθεις το όργανο. Είναι σαν να γυρίζεις πάνω-κάτω σε μια αλάνα με το αυτοκίνητο του δασκάλου οδήγησης: πρώτη-δευτέρα, φρένο-αμπραγιάζ. Ο τελικός σκοπός είναι βέβαια να μπορείς να πας από εδώ εκεί, θα έρθει κι αυτό, αλλά δεν το κάνεις την πρώτη μέρα.

1 Like
#11

@pepe Σε αυτό που λες φίλε έχεις ένα δίκιο ότι έχω θέσει καπως απαιτητικό στόχο για το επίπεδο που βρίσκομαι. Ή αλήθεια είναι ότι μου αρέσει πολύ αυτή η μουσική και θεώρησα το μπουφετζη “ευκολο” για ξεκίνημα και το ότι δεν το βγάζω όπως πρέπει μου φαίνεται κάπως. Συμφωνώ σε αυτο που λες ότι πάει βήμα βήμα.
Ή αλήθεια είναι μιας και το ανέφερες σήμερα προσπάθησα το πρώτο σκέλος του όσοι εχουνε πολλά λεφτά. Οκ ίσως πολύ ζόρικο για αρχή αλλά είπα να κάνω μια απόπειρα.
Στο θέμα μπουφετζη το πήγαινα καλά πατώντας μόνο στις χορδές των νοτών αλλά όταν προσπαθώ να βάλω και τη μπουργανα μέσα δεν μου βγαίνει. Ή πρώτη ψιλή που ξεκινά είναι με μπουργανα ή μετά μπαίνει αλήθεια; (δλδ από ότι κατάλαβα πάω μπουργανα-απλη νότα-απλή νότα-μπουργανα κτλ?)

#12

Θα σου πρότεινα να κρατήσεις την προσέγγιση σου αλλά να απλοποιήσεις το τραγούδι και να το βγάλεις κομμάτι κομμάτι.
Καταρχήν, πιάσε το από ρε (όπως είπε και ο Λίγκα πιο πάνω), γιατί είναι πιο απλά τα πατήματα και οι ανοικτές θα σε βοηθήσουν. Ξεκίνα μόνο με τη μελωδία, μην παίζεις στην αρχή τίποτε άλλο.
Μόλις το βγάλεις καλά, παίξε το με ανοικτές κρατώντας το ρυθμό του χασάπικου. Παίζοντας όλες τις ανοικτές, με λίγο πειραματισμό, θα δεις που κολλάνε καλύτερα τα γεμίσματα. Μετά από αυτή τη διερεύνηση, βγάλε το κομμάτι χωρίς καθόλου μελωδία, μόνο συγχορδίες -πες πως είσαι σε κομπανία που παίζει μπουζούκι.
Όταν κάνεις όλα τα παραπάνω καλά και τα συνθέσεις, θα πάρεις το αποτέλεσμα που θες -θα πάει το χέρι σου μόνο του. Στη συγκεκριμένη περίπτωση του μπουφετζή, επειδή η ρε ματζόρε κυριαρχεί στο κομμάτι και παίζοντας τη μελωδία από ρε, θα παίξεις 4-0-0 που είναι και η επίμαχη συγχορδία, θα δεις ότι παίζοντας καλά τις ανοικτές, ακόμα και να σου ξεφύγει κάποια περαστή συγχορδία και να μην την πιάσεις, το αποτέλεσμα θα είναι αρκετά καλό.

2 Likes