Απαγορευμένες ουσίες σε τανγκό του Μεσοπολέμου...

Νίκο μου, δεν ήταν θέμα “ψωροκώσταινας”, ήδη το Ωδείο Αθηνών που είχε δημιουργηθεί από το 1871 είχε συμφωνική ορχήστρα από το 1911. Υπήρχει ακόμα και η μελοδραματική σχολή του Ωδείου Αθηνών που ανέβαζε κανονικές όπερες “με ιδιαίτερη ακμή την εξαετία 1918 - 1924”.
Από την άλλη είχαμε πολλά θέατρα που ανέβαζαν οπερέτες. Αυτά δεν είχαν “μεγάλες ορχήστρες”;
Για μένα μάλλον το με “Συνοδεία μεγάλης Ορχήστρας” είχε να κάνει με λόγους διαφήμησης καθότι ήταν και ορχήστρα παρισινού καμπαρέ.
Πηγή:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=13&ved=2ahUKEwju773Jl8PiAhWPr6QKHT91D3cQFjAMegQIBxAC&url=http%3A%2F%2Fwww.philology.uoc.gr%2Fstaff%2Fseiragakis%2F010.pdf&usg=AOvVaw3r9j6ybiQvtvyurQO9RE4m

Είναι μια εργασία πάνω στο Ωδείο Αθηνών σε pdf.

Άκυρα τα περί Ψωροκώσταινας Λουκά μου, τα περί διαφήμησης όμως ισχύουν. Έψαξα στον Μανιάτη: Έτος ηχογράφησης 1926 η μία, 1927 η άλλη, άρα: Γερμανία. Αι φολή Μπερζέρ μάλλον θα ήταν στο Μόναχο….

1 Like

Έτος ηχογράφησης και των δύο τραγουδιών είναι το 1927.

Ο Μανιάτης δίνει 1/11/26 για Μόρτισσα κακιά και 1/1/27 για Φαληριώτισσα. Δεν γίνεται βέβαια να δουλεύουν τα εργοστάσια Πρωτοχρονιά… Άλλωστε, η απόσταση μεταξύ των δύο ηχογραφήσεων είναι αρκετά μεγάλη.
(η Ελλάδα επέβαλλε το Γρηγοριανό ημερολόγιο το 1923, Γερμανία κλπ. πολύ νωρίτερα)

Νίκο καλημέρα!

Τα δύο τραγούδια του Τούντα, για τα οποία συζητάμε, ανήκουν στην σειρά Α-190000 της ODEON. Η σειρά αυτή ξεκίνησε να ηχογραφεί τραγούδια το 1927.

Όλα αυτά τα τραγούδια του 1927, τα τραγούδησε σαν πρώτη φωνή ο Γιώργος Βιδάλης. Ανάμεσα τους και τα τραγούδια του Τούντα.

Όπως ίσως παρατήρησες, το τραγούδι “Φαληριώτισσα” πάνω από τον αριθμό μήτρας (GO-369) υπάρχει ο αριθμός 1927. Αυτό σημαίνει ότι η “Φαληριώτισσα” ηχογραφήθηκε το 1927. Όχι όμως την 1/1/1927 που αναφέρει ο Μανιάτης; Όπως λες και εσύ, ποιος θα ηχογραφούσε την Πρωτοχρονιά;

Όμως η ετικέτα της “Μόρτισσας Κακιάς” δεν έχει το έτος πάνω από τον αριθμό μήτρας.

Πως είμαστε βέβαιοι ότι η “Μόρτισσα κακιά” είναι του 1927 και όχι του 1926 που αναφέρει ο Μανιάτης;

Από την ετικέτα του δίσκου Α1900001 που περιέχει το τραγούδι των Δραγάτση-Κωνσταντινίδη, “Να γιατί πίνω”, από την επιθεώρηση “Μπαλαρίνα 1927”.

Το τραγούδι αυτό, ηχογραφήθηκε όπως μας λέει ο αριθμός μήτρας (GO-332) πριν από το τραγούδι του Τούντα, “Μόρτισσα κακιά”, που έχει αριθμό μήτρας (GO-344).

Το τραγούδι των Δραγάτση-Κωνσταντινίδη κυκλοφόρησε (Α190001) μερικά νούμερα πριν από αυτό του Τούντα (Α-190005).

Ηχογραφήθηκε ποιο πριν από του Τούντα, και κυκλοφόρησε ποιο πριν από του Τούντα.

Έτσι καταλήγουμε στο συμπέρασμα, ότι η “Μόρτισσα κακιά” ηχογραφήθηκε μαζί με 150 (περίπου) άλλα τραγούδια, το 1927.

Εδώ η ετικέτα με το τραγούδι των Δραγάτση-Κωνσταντινίδη, που είναι ο πρώτος δίσκος της σειράς Α-190000.

Όπως βλέπουμε στην ετικέτα, το τραγούδι αφορά την επιθεώρηση “Μπαλαρίνα 1927”.

1 Like

Τρεις ετικέτες αυτής της σειράς με ένα Φοξ και δύο ταγκό του Παναγιώτη Τούντα. Ηχογραφήθηκαν το 1927.

http://rebetiko.sealabs.net/display.php?d=1&recid=3788

http://rebetiko.sealabs.net/display.php?d=1&recid=16536

http://rebetiko.sealabs.net/display.php?recid=2358

2 Likes

Όχι μόνο ο Τουντας:

Δημοσιεύτηκε πριν 18 χρόνια και ανασύρθηκε από το σύστημα αυτές τις μέρες. Για τις πληροφορίες από κείνες τις αρχαίες συζητήσεις του φόρουμ κρατάω κάποια επιφύλαξη πάντα, αλλά εδώ είμαστε να την ελέγξουμε και να δούμε σε τι ποσοστό ισχύει.

[Παρεμπιπτόντως, για τα τραγούδια τύπου Μπάρμπα Γιάννη κανατά, δηλαδή ελαφρά όχι ευρωπαϊκά αλλά που φέρνουν προς διάφορες μορφές ελληνικής παράδοσης (καντάδα, λαϊκό, δημοτικό), δεν ξέρω ποιος είναι ο ειδολογικός όρος.]

1 Like

Τον Μπάρμπα Γιάνη κανατά τον ξέρω ως “Αθηναική καντάδα”, Περικλή. Πάντα έτσι μου τον περιέγραφαν οι δικοί μου.

Στην ετικέτα του δίσκου από την ηχογράφηση της ODEON, με τον Πέτρο Επιτροπάκη, αναγράφεται η μανδολινάτα της ODEON χωρίς όμως να αναφέρεται ο Σπύρος Περιστέρης με το μαντολίνο του. Δεν αποκλείεται να συμμετέχει και ο Σπύρος Περιστέρης στην συγκεκριμένη διασκευή του Πέτρου Επιτροπάκη. Αλλά από την ετικέτα του δίσκου δεν προκύπτει.

http://rebetiko.sealabs.net/display.php?recid=9003

Η διαφήμιση του τραγουδιού από το Έθνος, στις 10 Σεπτεμβρίου του 1933.

Τέλος, η διασκευή από τον Π.Επιτροπάκη του Μπάρμπα-Γιάννη Κανατά, και η σχέση της με τα πρώτα τραγούδια του Μάρκου στην ODEON από παλιό μου αφιέρωμα.

http://rebetiko.sealabs.net/viewtopic.php?f=59&t=5317&start=7

Είναι βέβαιο ότι πρέπει να διαβάσουμε «συνοδεία μανδολινάτας Odeon»; Μήπως είναι σκέτο «συνοδεία μανδολινάτας», και η λέξη Odeon πάει μαζί με τους κωδικούς της επόμενης γραμμής;

Ναι, βέβαιο είναι.

Κάθε εταιρεία είχε τις ορχήστρες της και τις μανδολινάτες της. Μουσικοί που πληρώνονταν με το κομμάτι και οι οποίοι δεν αναγράφονταν πουθενά. Και δεν είχαν δικαιώματα επί των πωλήσεων.

Από την ίδια εταιρεία, ετικέτα με το φοξ τραγούδι των Σταθερού-Μάτσα “Γιο-Γιο”, με τους Κώστα Κοντόπουλο και Νίκο Τουμπακάρη.

Όπως φαίνεται στην ετικέτα, υπάρχει ορχήστρα της ODEON.

Και η άλλη πλευρά του δίσκου με την ορχήστρα της ODEON, στο ταγκό των Βιτάλη-Μάτσα “Αγάπη εσύ”, με τον Κώστα Κοντόπουλο.

1 Like

Όχι πάντοτε, υπήρχαν και παρτιτούρες για άλλα δημοφιλή και ευυπόληπτα όργανα όπως για κιθάρα, μαντολίνο ή βιολί (που έχουν το ίδιο κούρδισμα) κλπ. Της κιθάρας οι παρτιτούρες συχνά έχουν και τους στίχους, αν και η παρτιτούρα είναι σόλο διασκευή και όχι μόνο συνοδεία, οπότε ίσως να υπονοείται και η φωνή. Πιο σπάνια έχουμε παρτιτούρες για φωνή με συνοδεία κιθάρας (π.χ. τραγούδια του Στρουμπούλη), μαντολίνο με συνοδεία κιθάρας, χαβάγια με συνοδεία κιθάρας κλπ.

2 Likes

Η “Μπαλαρίνα” ανέβηκε στην σκηνή του θεάτρου Κοτοπούλη με πρωταγωνιστές το ζεύγος Μυράτ στις 4/2/1927. Ολοκλήρωσε τις 50 και πλέον παραστάσεις της στις 13/3/1927. Αντικαταστάθηκε από την παράσταση «Παξιμάδα πολυτελείας». Πρέπει να ειπωθεί ότι και το 1926 υπήρξε από τους δύο συντελεστές της παράστασης, επιθεώρηση με τίτλο “Μπαλαρίνα”.

Η ΒΡΑΔΥΝΗ 4/2/1927
%CE%97%20%CE%92%CE%A1%CE%91%CE%94%CE%A5%CE%9D%CE%97%204-2-1927

1 Like

Το τραγούδι “Να γιατί πίνω”, ηχογραφήθηκε και δεύτερη φορά. Αυτή τη φορά, εκτός από τον Γιώργο Βιδάλη, συμμετείχε και ο Τίτος Βαλέρης, σύμφωνα με την ετικέτα του δίσκου. Ο τίτλος στην ετικέτα της πλάκας γραμμοφώνου ήταν “Να γιατί πίνω και μεθώ”. Ηχογραφήθηκε την ίδια περίοδο με το αρχικό τραγούδι και μόλις δύο νούμερα μετά το τραγούδι του Π.Τούντα “Έλα σκερτσόζα μου” που παρουσιάσαμε πιο πάνω.

1 Like

1 Like

Μιας και σε προηγούμενα μηνύματα αναφερθήκαμε σε ελαφρά που δανείζονται θεματολογία (π.χ. ναρκωτικά) ή ύφος (π.χ. «μάγκικο») που προσιδιάζει περισσότερο στο ρεμπέτικο, να προσθέσουμε κι ένα ελαφρό της φθίσης (τι ελαφρό δηλαδή, ένα τραγούδι για τον αργό βασανιστικό θάνατο είναι, αλλά αυτή είναι η ορολογία: ελαφρό!): το «Μάνα μου είμαι φθισικός» του Κατσαρού.

Καθώς ο Κατσαρός έχει χαρακτηριστεί κυρίως από τα ρεμπέτικα που είπε, όλα του τα τραγούδια είναι πολύ γνωστά στο κοινό του ρεμπέτικου και καμιά φορά τα θεωρούμε, βιαστικά, ρεμπέτικα. Σαφώς όμως δεν είναι όλα, και για παράδειγμα σίγουρα δεν είναι το συγκεκριμένο. Κι αν το ενιαίο στιλ με το οποίο αποδίδει ο Κατσαρός όλα τα τραγούδια παραπλανά, θυμίζω την ωραία επανεκτέλεση των Χειμερινών Κολυμβητών που, κατά τη γνώμη μου, όχι απλώς δεν προδίδει το κομμάτι αλλά μάλλον το αποδίδει και πιστότερα από την αυθεντική:

Σημειωτέον ότι τον καιρό που οι Χειμερινοί έβγαλαν τη διασκευή τους (ή επανεκτέλεση), είχαν συνεργασία με τον ίδιο τον Κατσαρό, και υποθέτω ότι οι έξτρα στίχοι, που δεν υπάρχουν στην αυθεντική ηχογράφηση, από εκείνον θα προέρχονται. Άρα μπορούμε να πιθανολογήσουμε ότι και όλη μαζί την επανεκτέλεση την είχε εγκρίνει ο Κατσαρός και ότι άρα φέρει σφραγίδα γνησιότητας.

Δεν ξέρω αν υπάρχουν άλλα τραγούδια αυτού του μουσικού ύφους που να μιλάνε για τη φθίση (θα μπορούσαν κάλλιστα), ενώ υπάρχουν αρκετά ρεμπέτικα και ίσως ακόμη περισσότεροι μανέδες.

2 Likes

Δηλαδή, ο Δημήτρης Μυράτ! (εκκολαπτόμενος, τότε, Ζεν πρεμιέ…)

Δηλαδή, οι Άννα και Μαρία Καλουτά

1 Like

Όπως διαβάζουμε στο έντυπο, το τραγούδι γράφτηκε για να το τραγουδήσει ο Μήτσος Μυράτ.

1 Like

Όλα τα παραπάνω, βρέθηκαν στην σελίδα
http://eliaserver.elia.org.gr:8080/lselia/listres.aspx?lsid=141156&fcode=p700a&ftext=ΣΥΝΘΕΤΗΣ%20ΜΟΥΣΙΚΟΥ%20ΚΟΜΜΑΤΙΟΥ&fval=Κωνσταντινίδης,%20Γρηγόριος&form=300006

1 Like