Ακόρντα


(Γιάννης_√) #1

Καλησπέρα

Ψάχνω εδώ και μέρες να βρω έστω τα βασικά ακορντα για τρίχορδο Βρήκα κάποια Λίνκ αλλά δε βοηθαν πολύ…

Μου χουν βγει τα μάτια να ψάχνω.


(Petros Veneris) #2

Συγχορδίες του μπουζουκιού
Συγχορδίες του μπαγλαμά
Δρόμοι τρίχορδου με εικόνεςΘεωρία και πράξη


#3

Για όποιον είναι στο ξεκίνημα σ’ ένα όργανο, τα πατήματα των περισσότερων συγχορδιών είναι περίπλοκες ασκήσεις ακριβείας: προσγειώνεις το καθένα από τα 4 δάχτυλα στο σωστό τάστο της σωστής χορδής, και μετά πρέπει να τα σηκώσεις και να τα ξαναπροσγειώσεις στην επόμενη θέση, εντός χρόνου. Κατά τη γνώμη μου αυτό το πράγμα θέλει πολύ περισσότερη προσπάθεια για να απομηνμονευτεί (μνήμη μυαλού + μνήμη δαχτύλων) απ’ όσο αξίζει τον κόπο.

Πολύ πιο εύκολα μαθαίνεται αν το ανακαλύψεις μόνος σου, αφού τότε έχεις κάνει το κάθε βήμα που θα σε οδηγήσει τελικά στο πάτημα.

Οι βασικές συγχορδίες αποτελούνται από 3 νότες: μια που είναι η βάση, π.χ. Ρε για το Ρε ματζόρε, μία που είναι 2 νότες παραπέρα (Φα# για το Ρε ματζόρε) και μία άλλες 2 νότες παραπέρα (Λα για το Ρε ματζόρε). Δε χρειάζεται να είναι με τη σειρά, και δε χρειάζεται να είναι σε συγκεκριμένη οκτάβα.

Ψάξε στην ταστιέρα σου πού μπορείς να βρεις το καθένα από αυτά τα πατήματα. Για το καθένα υπάρχουν πολλοί δυνατοί συνδυασμοί. Άμα το εξαντλήσεις, θα καταλήξεις ότι υπάρχουν 3 βασικά πιασίματα για τις μιν. συγχορδίες και τρία για τις ματζ., που το καθένα απλώς το μεταφέρεις πάνω-κάτω για τις συγχορδίες της κάθε διαφορετικής νότας. Επειδή δε η πρώτη και η τρίτη χορδή είναι ίδια νότα, μπορείς να τις εναλλάσσεις μεταξύ τους παίζοντας την ίδια συγχορδία με διαφορετικό «άκουσμα» (δηλαδή: μια συγχορδία όπου πατάς λ.χ. 8ο τάστο στην πρώτη χορδή και 12ο στην τρίτη, βγαίνει και με 12ο στην πρώτη και 8ο στην τρίτη - θα είναι η ίδια συγχορδία αλλά δε θ’ ακούγεται ταυτόσημα). Αυτό διπλασιάζει τις δυνατότητες.

Συνολικά έχεις να βρεις πολύ λιγότερα πράγματα απ’ ό,τι λ.χ. σε μια κιθάρα, οπότε δε θα χαωθείς. Στην πράξη, κατά τη διάρκεια του παιξίματος, διαλέγεις ποια από τις 6 εκδοχές κάθε συγχορδίας σ’ εξυπηρετεί καλύτερα κάθε δεδομένη στιγμή (τόσο σαν πιάσιμο όσο και σαν άκουσμα).

Εμπρός μαρς, καλή πρόοδο! :slight_smile:


(Γιάννης_√) #4

PeVen σευχαριστω για τα Λίνκ.

Pepe πολύ ωραία η ανάλυση σου και χρήσιμη γιατί πρώτα πρέπει να καταλάβουμε κάτι και έπειτα να το κάνουμε πράξη.

Πιστεύω αρχικά καλό θα ήταν να διαβάσω τη θεωρία όσον αφορά τις συγχωρδιες και την ανάλυση τους. Τόσα χρόνια φιλαρμονικη μάθαμε νότες αντέ και δεύτερες φωνές. Ματζόρε μινορε λέξεις άγνωστες


(Νίκος Πολίτης) #5

Όχι, φίλε. Ακριβώς μετά από τόσα χρόνια φιλαρμονική, καλύτερο είναι να εμπιστευτείς το αφτί σου, όπως σε προτρέπει και ο Πέπε, και να αφήσης τις θεωρίες και τις αναλύσεις για τα ωδεία. Η μουσική δεν μαθαίνεται απ’ τις νότες, απ’ το αφτί μαθαίνεται. Ο Πέπε έχει πάρα πολύ δίκιο.


(Γιάννης_√) #6

Νίκος έχεις δίκιο σε αυτό που λες.

Βασίζομαι απόλυτα στο αυτί μου όλες τις μελωδίες τις βγάζω μόνο ακούγοντας τις.
Όμως με τα ακορντα πρέπει πρώτα να τα μάθω και έπειτα μόλις ακούω θα καταλαβαίνω τι είναι. Ήδη τα ψιλοβρισκω αλλά συνήθως δε ξέρω τι ειναι.

Αν φτάσω σε αυτό το σημείο δε θα χρειαστώ κάτι άλλο.
Επίσης κολλάω σε αυτό που λένε πάμε το τραγούδι από φα από ντο κλπ…
Δηλαδή μπορώ ότι παίζω να κάνω τρανσποντο αλλά δε καταλαβαίνω όταν λέμε από φα από μι κλπ κλπ

Είναι δύο τρία πράγματα τα οποία δε γνωρίζω και όταν βγάζω ένα τραγούδι μένω στην εισαγωγή και στις ανταποκρισεις… Μπορώ να βγάλω τα λόγια σαν μελωδία αλλά όχι ακορντα


(Νίκος Σαρηγιάννης) #7

μα φυσικά και πρέπει να ξέρεις έστω την πολύ βασική θεωρία αν θες να βγάλεις μόνος σου τις συγχορδίες στο όργανο, πώς αλλιώς; επίσης βοηθάει αρκετά ένα διάγραμμα με τους βασικούς δακτυλισμούς, σε γλιτώνει από πολύ κόπο χωρίς να σημαίνει απαραίτητα ότι θα το μάθεις παπαγαλία.
εκεί που θέλει χρόνο, γνώσεις και εξάσκηση, είναι στο να ακούς τί συγχορδία μπαίνει και πού, και επίσης να ερμηνεύεις γιατί μπαίνει ή γιατί δεν μπαίνει μια συγχορδία.

υγ: μόλις διάβασα το τελευταίο μήνυμά σου. αφού έχεις τόσο καλό αυτί είναι κρίμα να μην μάθεις και πέντε απλά στοιχεία θεωρίας ώστε να οργανώσεις στο μυαλό σου και στο όργανο αυτά που ακούς.


(Γιάννης_√) #8

Τώρα βέβαια μελετάω για τετραχορδο. Ήμουν σε άδεια και έψαχνα για ένα φίλο τα ακορντα για τρίχορδο.

Λίγη σημασία έχει αυτό κουβέντα να γίνεται

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 02:30 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 02:27 —

Αυτό θελω στην ουσία και τα έχω βρει και θα τα μελετήσω.

Όμως το σκέφτηκα λίγο πιο γενικά δηλαδή.

Πχ ντο μινορε υπάρχει παντού και στο πιάνο και στην κιθάρα παντού.

Τι είναι αυτό το ντο μινορε; Είναι τρεις νότες οκ το ξέρω. Ποιες είναι;

Αυτό σαν βάση θεωρητικά και έπειτα δακτυλίσμοι πάνω στο όργανο μου


#9

Ο «τόνος» (π.χ. από τι τόνο το πάμε; -Από ρε) είναι η νότα που είναι η βάση της κλίμακας. Κατά 95% είναι η τελευταία νότα στην οποία κλείνει το κομμάτι. Π.χ.: ένα κομμάτι είναι σε δρόμο Χιτζάζ. Αν το παίξεις από Ρε, οι νότες της κλίμακας (=οι νότες που χρησιμοποιεί το κομμάτι) είναι Ρε, Μι ύφ., Φα#, Σολ, Λα, Σι, Ντο, Ρε, και κατά πάσα πιθανότητα θα κλείνει σε Ρε. Αν το παίξεις από Μι, οι υφέσεις και οι διέσεις θα είναι έτσι ώστε να βγαίνουν τα ίδια διαστήματα. Δε σε ενδιαφέρει πάρα πολύ ίσως να ξέρεις αν η κάθε σου νότα θα ονομάζεται Χ ύφεση ή Ψ δίεση, θες όμως οπωσδήποτε τα διαστήματα από την πρώτη νότα προς τα πάνω να είναι κατά σειράν ημιτόνιο, 3ημιτόνιο, ημιτόνιο, τόνος, ημιτόνιο, τόνος, τόνος. Αυτό είναι που κάνει το χιτζάζ να ακούγεται χιτζάζ.

Βλ. μήνυμα 3.


(Γιώργος Γεωργαλάς) #10

Μινορε. Τρια ημιτονια η δευτερη απο την πρωτη. 7 ημιτονια η τριτη απο την πρωτη

μαντζορε. 4 και 7


(MaGe) #11

καλα ρε παιδια , τι ανοιγμα εχουν τα δαχτυλα σας ? εγω προσωπικα δυσκολευομαι να πιασω το οποιοδοιποτε ματζορε ακορντο, και στο μινορε ισα π φτανουν τα δαχτυλα μου…


(Νίκος Σαρηγιάννης) #12

με τον καιρό φίλε μου, και με τη σωστή θέση του χεριού. υπάρχουν και ειδικές ασκήσεις για να ανοίξουν τα δάχτυλα. πχ παίζεις με τη σειρά: ανοιχτή χορδή / 1ο δάχτυλο στο 1ο τάστο / 2ο δάχτυλο στο 2ο τάστο / 3ο στο 3ο / 4ο / 3ο /2ο / 1ο και συνεχίζεις κυκλικά από την ανοιχτή χορδή ξανά. το θέμα σ’αυτήν την άσκηση είναι να έχεις τα δάχτυα συνεχώς πατημένα και να μην σηκώνονται. πχ όταν παίζεις 3ο, τα 1&2 είνι πατημένα στη θέση τους. η πένα εννοείται πως παίζει συνέχεια και σταθερά θέση-άρση (ξεκινάς με θέση στην ανοιχτή και καταλήγεις με άρση στο 1ο.
θέλει προσοχή να μην κουράσεις το χέρι σου και να μη ζορίσεις τον καρπό σου. παίζε ως εκεί που κουράζεσαι, και σιγά-σιγά θα δυναμώσει και θα ανοίξει το χέρι σου. για τα ακκόρντα ειδικά, μην περιμένεις ποτέ να πιάσεις εύκολα ντο μινόρε σε 70άρι μπουζούκι… με τον τζουρά σου θα είναι σίγουρα πιο εύκολο!


(Μάνος Τουρπάλης) #13

υποθέτω ότι αναφέρεσαι σε τρίχορδο…
διάβασε ξανά την παράθεση του Peven (για μπαγλαμά) #2
υπάρχουν τρεις βασικές θέσεις για όλες τις βασικές συγχορδίες. Σιγά σιγά, μαθαίνοντας και με εξάσκηση, επιλέγεις την κατάλληλη θέση ανάλογα με το τι ακούς στην εκτέλεση, τι άκουσμα θες να δώσεις και τις δυνατότητές σου, που παίζοντας φυσικά θα αυξάνονται…
για να “οπτικοποιήσω” λίγο τις εναλλακτικές, έκανα ένα σχεδιάκι με Ρε+ και Ρε -, διαλέγεις και παίρνεις συγχορδία και θέση…

επίσης έχε υπόψη σου ότι στο τρίχορδο η χορδή Λα λειτουργεί σαν “καθρέφτης”, μπορείς δηλαδή να παίζεις τις συμμετρικά (ως προς την Λα χορδή) “αντίθετες” θέσεις…
πχ. Ρε μινόρε, στη θέση : (νότες/χορδές) Φα 1η χορδή, Ρε 2η χορδή, Λα μουργκάνα μπορείς να την παίξεις με (νότες/χορδές) Λα 1η χορδή, Ρε 2η χορδή, Φα στη μουργκάνα

chords majore.jpg
chords minore.jpg


(MaGe) #14

ευχαριστω για την ασκηση.

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 14:21 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 14:20 —

ευχαριστω και για το σχεδιαγραμμα, τα ειχα βρει κ εγω αλλα αυτο ειναι το θεμα , τα δοκιμασα ολα και δεεεν χαχαχαχα! οπως ειπε ο νικος απο πανω θελει να ανοιξει το χερι… :wink:


(Petros Veneris) #15

Μου δημιουργήθηκε και μένα η απορία και το μέτρησα. 23,5 εκατοστά τα δικά μου


(mavrakos) #16

Αυτό που έκανα εγω στην αρχή είναι να προσπαθώ να παίζω οσο το δυνατό ανοικτές συγχορδίες ωστε να χρειάζομαι λιγότερα πατήματα. Και στο τρίχορδο υπάρχουν και στο τετράχορδο θα υπάρχουν σίγουρα.

Επίσης υπαρχουν και οι πεμπτες που μπορει να σε βολεψουν σε κάποιες περιπτώσεις. Σε τριχορδο (2-0-2) για Λά και (3-0-3) για Φά. Ξέρω οτι σε κάποιους δεν αρέσουν γιατι λείπει μια νοτα, αλλά εσένα ίσως σε βολέψουν.

Σιγά σιγα πάω σε πιο δύσκολά πιασίματα. Ακόμα εχω θέμα με κάποια ακόρντα και τα δουλεύω οσο μπορώ.


(ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ ΠΑΝΟΣ) #17

ΓΕΙΑ σου φίλε Γιάννη δεν ξέρω αν σε βοηθήσει είναι για τετράχορδο ρίξε μια μάτια πάντως http://www.bouzoukispace.com/tools/flash-tools/bouzouki-chords


(ΤΑΚΟ) #18

εδιαφερον αυτο φηλε πανο να βλεπης που ακρηβος ηνε ματζορε μηνορε και εγο με την μπουργκανα
δησκολεβομε δεν μπορο να την πιασο με δησκολεβη ηδηκα σε καπιο τραγουδη να πατας στην ταστερια και την
μπουργκανα καλα εγο προσπαθο να πιασο την μεσεα και να κανο σηνδιασμους με το καντηνη πεζο αυτοσχεδιαζο
αλα μονο καντηνη. .την μεσεα και την μπουρκανα, να βγαλο σηδεασμους με τηποτα βρε πεδη μου σηματνηκο
αυτο για εμας τους αχαριους, να βγαζουμε τα κοματια πατοντας και μπουρκανα και μεσεα δεν ηνε ευκολο
αλα με τον κερο αποχτας οσο νανε μια επαφη με το οργανο και μενα ο δασκαλος μου εχη βαλη κατη τραγουδακια
νε μεν τα βγαζο αλα δεν μπορο να βγαλο οπος το τραγουδη που το ακουο, ακομα δησκολεβομε…

χρονο με τον χρονο αποχτας επαφη και σηγα σηγα.
ολα γηνοντε, μερακη και ορεξη να εχης αυτο και μονο αρκη…
καλη σηνεχια και καλη μελετη φηλε γιανη.