Ακόρντα στο Μπαγλαμά

Στο μπαγλαμα όλα τα ακορντα που εχει ένα τραγουδι(εβδομες,ντιμινουιτες,κλπ) “γίνονται” ματζόρε και μινόρε?

Υποθετω οτι οι εβδομες αναλογα αν ειναι ματζορε η μινορε , με τις μειωμένες τι γινεται??

Μια γρήγορη απάντηση από έναν εμπειρικό: αυτό που κάνω εγώ είναι να παίζω τις τρείς νότες (1η - 3η - 5η) του 4/χορδου ή 5/χορδου της μουσικής φράσης που έχω κάθε φορά μπροστά μου. Αρα μια extra δουλειά όταν παίζεις, εκτός απ’ το να παίζεις, είναι να αναγνωρίζεις και τον τύπο της μουσικής φράσης της μελωδίας που παίζεις.

Εστω ότι η παρτιτούρα λέει ότι πρέπει να παίξεις SOLdim7 (SOL-SIb-REb-MIb) που είναι τετράφωνη. Στο τρίχορδο, επειδή δεν μπορείς να κάνεις μάγια και να εμφανίσεις την 4η χορδή, θα παίξεις τις 3 από τις παραπάνω 4 νότες που περιέχονται στη μουσική φράση του άσματος. Σαν πρώτη προτίμηση, διάλεξε την 1η-3η-5η του δρόμου του άσματος ξεκινώντας από το SOL (για το παράδειγμα). Στο τέλος, δε σε νοιάζει ακόμα κι αν το λένε Πόπη το αποτέλεσμα.

Και απαντώντας στο ερώτημά σου, όχι, δεν είναι απαραίτητο να καταλήγεις σε τρίφωνο ματζόρε ή μινόρε σώνει και ντε. Υπάρχουν κι άλλοι συνδυασμοί τρίφωνων διαστημάτων που δεν είναι απαραίτητα ματζόρε ή μινόρε:
<font face=“courier new”>
A. |Χ| | | |Χ| | |Χ| ΜΑΤΖΟΡΕ διαστήματα 3-2
B. |Χ| | | |Χ| | | |Χ| ΑΥΞΗΜΕΝΗ (aug) διαστήματα 3-3
Γ. |Χ| | |Χ| | | |Χ| ΜΙΝΟΡΕ διαστήματα 2-3 (*)
Δ. |Χ| | |Χ| | |Χ| ΕΛΑΤΤΩΜΕΝΗ (dim) διαστήματα 2-2
Ε. |Χ| | |Χ| | |Χ| |Χ| ΕΛΑΤΤΩΜΕΝΗ+7 (dim7) διαστήματα 2-2-1
</font>

Το ερώτημά σου αναφέρεται σε περίπτωση σαν της Ε, η οποία στο τρίχορδο όργανο “εκφυλίζεται” που λένε και οι μαθηματικοί, σε ένα απ’ τα παρακάτω:
<font face=“courier new”>
Δ. |Χ| | |Χ| | |Χ| ΕΛΑΤΤΩΜΕΝΗ (dim)</font>

δηλ. στην ντιμινουίτα χωρίς την 7η
ή στα:

<font face=“courier new”>Ε1.|Χ| | |Χ| |Χ| (Πόπη) διαστήματα 2-1
Ε2.|Χ| |Χ| | |Χ| (Λίτσα) διαστήματα 1-2
</font>
όπως βλέπεις, κανένα από τα B, Δ, Ε1, Ε2 δεν ταυτίζεται με το Α (μινόρε) ή το Γ (ματζόρε).

Ενα άλλο που έχω καταλάβει, είναι ότι δεν ισχύει κανένας κανόνας 100%. Να μη σου πω ότι οι ωραιότερες συγχορδίες που έχω ακούσει είναι… οι εξαιρέσεις απ’ αυτά που λέει η θεωρία.

Να δούμε όμως τι λένε και οι θεωρητικοί πάνω σ’ αυτά…


(*) δηλαδή νότα (δύο διαστήματα) νότα (τρία διαστήματα) νότα.


(τα παραπάνω διορθώθηκαν με την παρακάτω παρατήρηση του Ν.Κ.)

Απλα, να διορθώσω:
Γ. |Χ| | |Χ| | | | |Χ| ΑΥΞΗΜΕΝΗ (λάθος)
Γ. |Χ| | | |Χ| | | |Χ| ΑΥΞΗΜΕΝΗ (σωστό)

η αυξημένη είναι μια ματζόρε με αυξημένη 5η

όσο για τη ελαττωμένη, είναι τρίφωνη, αυτη που γράφεις είναι τετράφωνη και ειναι η ελαττωμένη +7, η γνωστή στη λαϊκή ντιμινουίτα(απο το diminished = ελαττωμένη) που την χρησιμοποιούμε για το πλήθος έλξεων που έχει και μας δίνει την δύνατότητα στις μετατροπίες(εχοντας ενναρμόνιες με αναστροφη).

Οσον αφορά τον τρόπο για να παίξεις στο τρίχορδο τα ακόρντα… η γνώμη μου ειναι να παίξεις τους αρμονικά σωστούς φθόγγους χωρίς να πολυνοιάζεσαι για την πλήρη αρμονική δομή τους… μαλιστα εμένα μου αρέσει για ποιο λητό παίξιμο, η παράληψη της τρίτης βαθμίδας στις μινορε και ματζόρε, πάιζοντας μονο την πρώτη και την πέμπτη.

Σωστά Νίκο. Τόσο για την Aug (στραβομάρα μου) όσο και για την dim7 που την πλάσσαρα σαν dim (τα διόρθωσα). Εψαχνανα βρω ένα παράδειγμα για το φίλο που ρώτησε, μιας 4φωνης που εκφυλίζεται σε 3φωνη αλλά όχι σώνει και ντε σε ματζόρε ή σε μινόρε.

Υπαρχει κανενα βιβλιο με τα βασικα ακορντα[θεσεις δακτυλων] για μπαγλαμα;οχι 100 σελιδες,κατι απλο για να ξεκινησει καποιος?

Σε καθε μεθοδο που κυκλοφορει για τριχορδα (λογικα) εχει και τις συγχορδιες μεσα.Τουλαχιστον σε δυο μεθοδους που εχω υπαρχουν.

Υπαρχει και μια πιο φτηνη λυση και σε γλυτωνει και απο το πολυ ψαξιμο.Τσεκαρεις την παρακατω σε λιδα και πατας μια εκτυπωση:019:

http://wiki.kithara.gr/Συγχορδίες_του_μπαγλαμά

Υπάρχει και η “ΜΕΘΟΔΟΣ ΓΙΑ ΤΡΙΧΟΡΔΟ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ ΚΑΙ ΜΠΑΓΛΑΜΑ” του Δημ. Κούτη, απο Νακα.Καλή είναι!

Αυτη ειναι η μια απο τις δυο που εχω.
Η αλλη ειναι του Μαυρομουστακη.Δε μπορω να πω οτι με βοηθησε καμια απ’τις δυο.

1000 ευχαριστω παιδια