αιβαλιωτικο ζειμπεκικο

αγαπητη παρεα του ρεμπετικου φορουμ. υπαρχει μια παλια εκτελεση του εν λογω κοματιου.ειναι παιγμενη με ταμπουρα η ουτι και ειναι καταπληκτικη, εαν γνωριζει καποιος φιλος περισοτερες λεπτομερειες ,που μπορει να το’βρει κανεις ας κανει τον κοπο να με πληροφορηση. ευχαριστω εκ των πρωτερω.

Φίλε paminoda
αυτή εννοείς;

φιλε μπαμπη σ’ευχαριστω. αυτη ειναι εκτελεση με μπουζουκι, ωραια εκτελεση και αυτη αλλα η εκτελεση που ζηταω ειναι κατι το ξεχωριστο. την ειχα ακουσει σε μια ραδιοφωνικη εκπομπη .-το ρεμπετικο στη μουσικη μας ιστορια-. και δεν προλαβα να την γραψω.

Το Αϊβαλιώτικο, εκτός από ρεμπέτικα συμφραζόμενα, παίζεται και σε καθαρά παραδοσιακά, μικρασιάτικα/αιγαιοπελαγίτικα. Νεότερες και σύγχρονες ηχογραφήσεις με ούτια, σαντούρια κλπ. πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχουν αμέτρητες. Μυτιληνιές, για παράδειγμα (η παράδοση της Μυτιλήνης είναι βασικά μικρασιάτικη). Παίρνεις όρκο ότι ήταν παλιά ηχογράφηση;

φιλε pepe ορκο δεν παιρνω γιατι το ψαχνω το θεμα. αν γνωριζεις καποια ηχογραφηση οχι ορχιστρικη αλλα σολο εκτελεσμενη απο ταμπουρα η ουτι θα ηταν ευχαριστως καλοδεχουμενη. το συγκεκριμενο κοματι εχει αναφορα σε ρεμπετικο και οχι σε νησιωτικο στυλ.

Δεν είπα νησιώτικο, είπα αιγαιοπελαγίτικο. Το Αϊβαλί είναι στο Αιγαίο.

Τόσο στη Μυτιλήνη όσο και σε άλλα νησιά, Χίο, Σάμο, αλλά και πιο νότια, ακόμα και στην Κύπρο, το Αϊβαλιώτικο παίζεται και χορεύεται ως ντόπιο παραδοσιακό κομμάτι. Με τα ρεμπέτικα δεν έχει καμιά ιδιαίτερη σχέση, απλώς το έπαιξε σε δίσκο ο Καραπιπέρης, που σήμερα τον θεωρούμε ρεμπέτη.

Ειδικώς τη Μυτιλήνη την αναφέρω για τον εξής λόγο: στα περισσότερα νησιά του Αιγαίου η μουσική παράδοση έχει δεχτεί, εδώ και έναν αιώνα τουλάχιστον, πολύ ισχυρή επίδραση από τη Μικρά Ασία. Ειδικά στη Μυτιλήνη όμως το μικρασιάτικο στοιχείο δεν αποτελεί επίδραση, δηλ. κάτι το εισαγόμενο, αλλά υπήρχε από πριν ως ντόπιο. Η Μυτιλήνη είναι νησί της Μικρασίας. Η παράδοσή τους σε ζεϊμπέκικα, απτάλικα και καρσιλαμάδες, σε βιολιά και σαντούρια και ούτια, υπήρχε πολύ πριν τη χάραξη των σημερινών συνόρων και εξακολουθεί και σήμερα, σαν κομμάτι της Μ. Ασίας που δεν το χάσαμε ποτέ.

Τώρα, αν άκουσες ταμπουρά και δεν ήταν ο Καραπιπέρης (που έχεις δίκιο ότι παίζει μπουζούκι αλλά εκείνη την εποχή δεν ήταν ξεκάθαρα τα όρια μεταξύ οργάνων), θα πρέπει να ήταν κάποια πρόσφατη ηχογράφηση, μετά την επινόηση του σύγχρονου ταμπουρά.

Αν πάλι άκουσες κάποια ηχογράφηση τύπου «η παράδοση της Χίου / της Μυτιλήνης κλπ.», υπάρχουν άπειρες. Κάθε τόπος τα τελευταία 10-15 χρόνια έχει βγάλει τουλάχιστον ένα τέτοιο δίσκο. Αλλά λες ότι δε θύμιζε νησιώτικο, άρα δεν πρέπει να ήταν κάτι τέτοιο.

Τέλος, θα υπάρχουν σίγουρα αρκετές παλιές φωνογραφήσεις του Αϊβαλιώτικου. Εκτός από τον Καραπιπέρη, προχείρως βρίσκω εδώ μια με τον Ογδοντάκη. Προφανώς πάλι δεν είναι αυτή που ψάχνεις (αλλά είναι ωραία, ας την ακούσουμε μιας και το 'φερε η κουβέντα).

Πάντως ταμπουράς πριν, βαριά βαριά, το 1990 αποκλείεται. Άρα ψάχνουμε για ούτια.

Λόγια είχε;

Το κυπριακό αϊβαλιώτικο είναι χιτζιαζ, δεν ξέρω αν υπάρχει αλλού η ίδια μελωδία και πως λέγεται, πάντως δεν ταυτίζεται με το αιβαλιώτικο που είναι γνωστό στην Ελλάδα.

Αν εννοείς μία σειρά εκπομπών της παραγωγού Λούλας Ωρολογά στο δεύτερο πρόγραμμα, επί σειρά μηνών (ίσως και ετών) στη δεκαετία ΄70, είχα τότε παρακολουθήσει πολλές από αυτές. Η παραγωγός προσπαθούσε να δώσει χρώμα “ντοκουμέντων” σε αυτά που παρουσίαζε, αλλά εκείνη την εποχή οι πηγές ήταν ελάχιστες. Αμφιβάλλω σφόδρα για το αν ήξερε για την ύπαρξη του Καραπιπέρη.

αγαπητέ νίκο μέ χαρά διαπιστώνω οτι είσαι πολύ διαβασμένος .συγχατητήρια. η συγκεκριμένη εκπομπή άν θυμάσαι ξεκινούσε καί τελείωνε μέ αυτό τό εκπληκτικό κομμάτι, το είχε σάν σήμα τής εκπομπής. συμπερασματικά θά πρέπη νά είναι γραμμοφωνημένο.καλη σου μέρα καί σ’ευχαριστώ.

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 08:16 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 08:08 —

αγαπητέ pepe σ’ευχαριστώ. οχι δέν είχε λόγια καί δέν συνοδευότανε από αλλα οργανα. καλή σου μερα.

Χωρίς να ξέρω με σιγουριά αλλά κάνοντας μια υπόθεση, μήπως είναι αυτό το κομμάτι (από το 1:15 - 2:42); Ξέρω δεν είναι ούτε ούτι, ούτε μπουζούκι, ούτε ταμπουράς, αλλά κάτι ενδιάμεσο από όλα αυτά … μπουλγκαρί, μάλιστα ερμηνευμένο από ένα κορυφαίο δεξιοτέχνη του οργάνου. Εάν πάλι η προσέγγιση μου είναι λάθος να με συμπαθάτε.

Αααα, σωστά, φίλε (΄)παμινώντα, τώρα το θυμήθηκα! Όμως, η ηχογράφηση που είχε επιλέξει η Λ. Ωρολογά δεν ήταν αυτή του Καραπιπέρη αλλά μία πολύ μεταγενέστερη, μεταπολεμική, ίσως του Παπαϊωάννου ή άλλου από τους γνωστούς, δεν θυμάμαι ακριβώς. Χωρίς στίχο, ενώ ο Καραπιπέρης περιέργως έχει και στίχο στο κατά τ’ άλλα οργανικό αυτό κομμάτι.

Αλέξανδρε, φοβάμαι ότι η παραγωγός της εκπομπής δεν είχε υπόψη της ούτε την ηχογράφηση του Φουσταλιέρη αλλά μάλλον δεν θα την επέλεγε, αφού το μέτρο του Αϊβαλιώτικου έχει κάποια παραπανίσια χτυπήματα στην εκτέλεση αυτή, χαρακτηριστικά για το παικτικό ύφος των (παλαιότερων μόνο;;:wink: Κρητικών οργανοπαικτών.

Εντυπωσιάστηκα ιδιαίτερα από την ηχογράφηση του Φουσταλιέρη. Πράγματι το μέτρο είναι ό,τι να 'ναι, αλλά αυτό δεν τη μειώνει καθόλου (σάμπως κι ο Κατσαρός…;).

Δε νομίζω να 'ναι αυτή που ψάχνει ο Παμεινώντας, γιατί δεκαετία '70 αυτές οι λάιβ ηχογραφήσεις του Φουσταλιέρη όχι απλώς δεν ήταν εύκολα προσιτές αλλά μπορεί και να μην είχαν γίνει ακόμα. Αλλά Παμεινώντα, αν ήμουν στη θέση σου, θα έλεγα «μετά από αυτό δεν ψάχνω άλλο»!!

Αντιγράφω ακριβώς το λινκ του Άλκο: http://www.youtube.com/watch?v=nuzZ3kSdZiU&feature=youtu.be&t=1m15s. Το υπογραμμισμένο κομματάκι μάς παραπέμπει σε συγκεκριμένο σημείο του βιντέου. Χρήσιμη πληροφορία, όποιον τον ενδιαφέρει ας την κρατήσει.

φίλε alko101 σ’ευχαριστώ γιά τήν υποδειξή σου δέν είναι αυτό τό συγκεκριμένο κομμάτι πού ψάχνω. ίσως νά τό έχει κάποιος συλλέκτης αντε βρέσ’τον!!

φίλε pepe άν είχες ακούσει αυτή τήν εκτέλεση θά δικαιολογούσες πλήρως τήν επιμονή μου. κάποια κομμάτια είναι ανεπανάλληπτα ώς πρός τήν εκτέλεση τους.όσες έχω ακούσει απέχουν πολύ από εν λόγω εκτέλεση.