Αθήνα 19ος αιώνας

παλιές-πηγές

(Παραδοξολόγος) #1

Έχετε δει το πίνακα του Σέρερ (1849); Ένα ζευγάρι χορεύει, με φόντο την Ακρόπολη, αντικρυστό χορό, που συνοδεύει “ταμπουροειδές”. Στο βάθος μιά γυναίκα γνέθει με τη ρόκα της.

http://www.paradoxon.gr/paramithi/athen.1849.html

Πως σχολιάζετε τον πίνακα;

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο παρακάτω πίνακας (Oil on Paper, 1844) του ιδίου με τίτλο: Young Greek boy
http://www.artnet.de/Artists/LotDetailPage.aspx?lot_id=7B557DEDDFC37D7B


(Παραδοξολόγος) #2

Καφενείο (ίσως είναι στο Ναύπλιο) την ίδια εποχή (πρώτο μισό του 19ου αιν.)
http://www.paradoxon.gr/paramithi/kafeneio.html

Φαίνονται καθαρά τρεις διαφορετικές ομάδες πελατών. Οι στρατιωτικοί (Γερμανοί), οι αντιπρόσωποι της “jungen Europas” και οι Έλληνες που κόβουν κίνηση.

* Στρατιωτικό αρχείο Μονάχου
* Από το βιβλίο για τον Ρόσσ, της ιστορικού Ίνα Μίνερ


(Παραδοξολόγος) #3

Λεπτομέρεια από πίνακα ζωγραφικής του 1835, που δείχνει ανασκαφές και αναστηλωτικές εργασίες στην Ακρόπολη. Αν κάποιος γνωρίζει περισσότερες πληροφορίες για τον δημιουργό, ας τις καταθέσει.
Σε πρώτο πλάνο, εργάτης (με την τσάπα στο ώμο) κατευθύνεται προς τα έργα και στο έδαφος δίπλα, αραχτός μουσικός με κάποιο “τριχορδάκι” ρίχνει τις πενιές του.
http://paradoxon.gr/paramithi/akropolis.11.html

Επίσημα, τα πρώτα έργα αναστήλωσης ξεκίνησαν το 1835. Ανεπίσημα, από το 1833 (Κυριάκος Πιττάκης)


Ταμπουράδες και πρώιμα μπουζούκια - Πηγές πληροφοριών
(Παραδοξολόγος) #4

Λεπτομέρεια από πίνακα ζωγραφικής του JEAN BAPTISTE HILAIRE (1753-1822) με θέμα έναν - απ΄ό,τι φαίνεται τούρκικο - γάμο το 1800 (Αν κάποιος γνωρίζει περισσότερες πληροφορίες , ας τις καταθέσει.)
http://paradoxon.gr/paramithi/gamos.html
Παρακολουθώντας ολόκληρο τον πίνακα και βλέποντας πόσο πιστά έχει αποδώσει τις λεπτομέρειες στην αρχιτεκτονική, στη χλωρίδα/πανίδα, στις στολές και τις φορεσιές, στον οπλισμό κ.λ.π, μου είναι δύσκολο να πιστέψω πως τα όργανα τα έχει ζωγραφίσει κατά προσέγγιση.


(Παραδοξολόγος) #5

Συμπληρώνω: Το ξακουστό καφενείο της Αθήνας “Ωραία Ελλάς”, 1837 (Ludwig Koellnberger)


(Νίκος Πολίτης) #6

Το τριχορδάκι στις ανασκαφές μάλλον δεν είναι τριχορδάκι αλλά μαντολίνο, αν κρίνω από το καράουλο.

Για τον γάμο έχω απορίες. Το τοξωτό όργανο μάλλον ικιτέλι πρέπει να είναι (δίχορδο ταμπουροειδές) και ίσως το παίζει Μουσουλμάνος (Αλβανός;). Και οι υπόλοιποι στο χαγιάτι για μουσουλμάνοι μου μοιάζουν. Αλλά στην αυλή πρέπει όλοι να είναι Έλληνες (χριστιανοί δηλαδή), η κοπέλα παρά την προσεγμένη και επίσημη ενδυμασία, πολύ ξεκάρφωτη μου φαίνεται για νύφη. Δεν «λάμπει» και δεν είναι στο επίκεντρο των δρωμένων της εικόνας. Πάντως, με τίποτα δεν είναι μουσουλμάνα. Τι κουβαλάνε μέσα στο σπίτι;

Για το καφενείο θα σου το έλεγα ότι είναι η «Ωραία Ελλάς», νομίζω γωνία Ερμού και Αιόλου, είναι πολύ γνωστός ο πίνακας.


Ταμπουράδες και πρώιμα μπουζούκια - Πηγές πληροφοριών
(Παραδοξολόγος) #7

Έχεις δίκιο, κοίταξε ολόκληρο τον πίνακα και λεπτομέρειά του για να καταλάβεις.
Οι Έλληνες απλά παρακολουθούν. Οι Μουσουλμάνοι “κουβαλάνε” τη νύφη με τη στρουμπουλή συνοδεία της.
Στο χαγιάτι την περιμένουν για την παραλαβή.

Τώρα που έχεις συνολική εικόνα, τι λες;


(Παραδοξολόγος) #8

Ίσως έχεις δίκιο. Ανεβάζω το πιο κοντινό πλάνο που μπορώ.


Ταμπουράδες και πρώιμα μπουζούκια - Πηγές πληροφοριών
(Νίκος Πολίτης) #9

Μεγάλη πλάκα! Αυτό το «αντικείμενο» που εγώ, θεωρώντας ότι έχω ολόκληρο τον πίνακα μπροστά μου, νόμιζα ότι κουβαλιέται στο σπίτι είναι …το κεφάλι του αλόγου, που απλά δεν φανταζόμουνα κάτι τέτοιο. Οι νταουλτζήδες (κάπου πρέπει να υπάρχει και ζουρνάς και δεν φαίνεται), το παιδί που αγκαλιάζει την κολώνα, η καλοντυμένη και καλοστεκούμενη κοπέλα, απλά παρακολουθούν, η κοπέλα μάλλον απαξιωτικά, οι μουσικοί ίσως αποβλέποντας σε κάποιο κάλεσμα. Ο οργανοπαίκτης, που αρχικά νόμιζα ότι βρίσκεται στην αυλή του σπιτιού, απλά υποδέχεται την οικογένεια της νύφης μαζί με τον κανονιέρη (ή σαντούρι;) που δυσκολεύομαι να φανταστώ πως μπορεί να παίξει υποβαστάζοντας το όργανο με το δεξί (στη λάθος θέση) και παίζοντας μόνο με το αριστερό.

Πρόσφατα μου επιβεβαιώθηκε από ιδιαίτερα αξιόπιστη πηγή ότι οι μουσουλμάνοι ποτέ δεν γλένταγαν δημόσια.  Μπορεί λοιπόν αργότερα να κληθούν οι  μουσικοί του τοίχου να παίξουν μέσα.  Έτσι, λύνονται όλα εκτός του που ακριβώς βρισκόμαστε.

Για τον οργανοπαίκτη των «ανασκαφών»: τα κλειδιά ή στριφτάρια είναι τρία, όχι τέσσερα που απαιτεί το μαντολίνο. Μάλλον λοιπόν για ταμπουρά πρόκειται, με δύο διπλές και μία μονή χορδή (τα στριφτάρια των δύο άλλων χορδών δεν φαίνονται, ως κάθετα προς το καράουλο).


Ταμπουράδες και πρώιμα μπουζούκια - Πηγές πληροφοριών
(Παραδοξολόγος) #10

Είναι στην Αθήνα το 1800. Που ακριβώς… εκείνη την εποχή όλοι γύρω (και μέσα) από την Ακρόπολη έμεναν, δεν ξεπερνούσαν άλλωστε τους 4.000 κόσμο συνολικά.

-Τα Νταούλια μοιάζουν με στρατιωτικά όργανα

Ανεβάζω και λεπτομέρεια από μουσικό (ους) στο τοίχο. Ο ένας είναι σαν να αδειάζει άνθη μέσα από ένα ταψί ή Νταϊρέ…


(Νίκος Πολίτης) #11

Μπράβο ρε Κώστα! Κι εγώ νόμιζα πως κρατούσε σαντούρι κάθετα προς το σώμα του…


(Ιωάννα) #12


(Ιωάννα) #13


(Ιωάννα) #14


(Παραδοξολόγος) #15

Πολύ ωραία και …κρίμα, που τόσους πίνακες (λάδια, μολύβια, χαλκογραφίες) με θέματα μουσικοχορευτικά δεν τα έχουμε μαζεμένα στο φόρουμ.:106:

Ιωάννα ίσως σε βοηθήσει και αυτό το Λινκ: http://www.artnet.com/Artists/ArtistIndex.aspx?alpha=A1


(Παραδοξολόγος) #16

Εδώ μπορείτε να δείτε (πολύ καλά:088:) πίνακες του Carl Rottmann (1797 - 1850)

Αφού ανοίξετε την σελίδα, κάντε κλικ στη κάθε φωτογραφία για τις πληροφορίες και 2ο κλικ για μεγέθυνση.