"Αγάπη που 'γινες δίκοπο μαχαίρι"


(system) #1

Τελικά βρε παιδιά ποιανού είναι η μουσική σ’ αυτό το τραγούδι, του Τσιτσάνη ή του Χατζιδάκη; Έχει κανείς το δίσκο τον αυθεντικό να δει;


(system) #2

Ηταν ποτε υπο αμφισβητηση…η πατροτητα του τραγουδιου…??


(system) #3

Αγγελικη γεια χαρα!!!
Το “αγαπη που’γινες δικοπο μαχαιρι” ειναι του Μανου Χατζιδακι και του Μιχάλη Κακογιαννη(?) και νομιζω οτι ηχογραφηθηκε το 1955.
Η μελωδια ειναι του Βασιλη Τσιτσανη απο το τραγουδι “τρελε τσιγγανε” που ηχογραφηθηκε το 1947 απο την Ι.Γεωργακοπουλου και τον Στελλακη.
Τωρα πως εγινε και ο Χατζιδακις εβαλε τη μελωδια του Τσιλα στο τραγουδι αυτο,θα σε γελασω.
Παντως πιστευω οτι εγινε με την αδεια του Τσιτσανη.
Σαν δημιουργοι του τρελου τσιγγανου φαινονται η Γεωργακοπουλου και Χαραλαμπος Βασιλειαδης αλλα η συνθεση ειναι του Τσιτσανη.Τωρα οι πιο εμπειροι του φορουμ μπορουν να μας διαφωτισουν περισοτερο.

Ασχετο,το μπουζουκι τι λεει???Ολα καλα??


(system) #4

Και εγώ αυτά γνωρίζω για το τραγούδι. Βασικά με ενδιαφέρει όχι η τυπική πατρότητα (που είναι του Χατζιδάκη) αλλά η όλη ιστορία, το ποιος δηλαδή την έγραψε τη μουσική και αν είναι πουθενά καταγεγραμμένα αυτά.
Όσο για το μουζούκι, δες το γραμματοκιβώτιο σου!


(system) #5

Βρε παιδιά, αυτά είναι γνωστά πράγματα.
Το “Αγάπη πούγινες δίκοπο μαχαίρι” είναι κατοχυρωμένο στην ΑΕΠΙ, Χατζηδάκις-Τσιτσάνης γιά τη μουσική, Μιχάλης Κακογιάννης γιά τους στίχους. Πολλές φορές δε βάζουν το όνομα του Τσιτσάνη στους δίσκους, κι είμουνα παρών σ’ ένα τηλεφώνημα διαμαρτυρίας του Τσιτσάνη στην τότε CBS, που ακολούθησε ένα τηλεφώνημα στον καλωσυνάτο Μάνο Χατζηδάκι.

Στην πραγματικότητα, το τραγούδι γράφτηκε γιά την ταινία “Στέλλα”, κι ο Χατζηδάκις συνεργάστηκε στενά με τον Τσιτσάνη, που ήταν και ο εκτελεστής των τραγουδιών. Γιά το συγκεκριμένο τραγούδι, ο Χατζηδάκις θέλησε να “δανειστεί” μιά μελωδία του Τσιτσάνη, κι ο Τσιτσάνης του πρότεινε τον “Τρελλό τσιγγάνο” (Τρελλέ τσιγγάνε γιά που τραβάς).
Ο λόγος ήταν περίπλοκος: Ο Τσιτσάνης, σε ανύποπτο χρόνο, είχε “χαρίσει” τον “Τρελλό Τσιγγάνο” στην Ιωάννα Γεωργακοπούλου.

(Παρένθεση: Η Ιωάννα εισπράττει μέχρι σήμερα τα δικαιώματα του “Τσιγγάνου”, και αρνείται να “επιστρέψει” το τραγούδι στο όνομα του Τσιτσάνη.)

Φαίνεται λοιπόν, πως γιά να της το “χαρίσει”, συνέτρεχαν δύο λόγοι: (1) Η τραγουδίστρια ήταν η φίρμα, και “τούκανε χάρη” να το τραγουδήσει. (2) Ο Τσιτσάνης δεν πίστευε στην εμπορικότητα του τραγουδιού, κι έτσι έβγαζε “τζάμπα” την υποχρέωση.

Έλα ντε όμως που ο Τσιγγάνος έγινε σουξέ, κι ο Τσιτσάνης το σκυλομετάνιωσε… Έτσι, βρήκε την ευκαιρία που τούδωσε ο Χατζηδάκις, και τούδωσε το δικό του μοτίβο να το κατοχυρώσει τώρα στ’ όνομά του.

Η συμφωνία κλείστηκε, κι ο Χατζηδάκις έγραψε ένα δικό του τραγούδι, που χρησιμοποιεί στα πρώτα μέτρα τη μελωδία του “Τσιγγάνου”.

Εξ άλλου, δεν είναι η μόνη φορά που ο Μάνος έκανε επώνυμα “δάνεια”, που στη μουσική λέγονται και “τιμητικές αναφορές”. Παράβαλε λ.χ. νότα-νότα, τον “Ματωμένο γάμο” (Τώρα νυφούλα που τραβάς…) με το “Στου Τσιτσάνη τη βαρκούλα, γλυκειά μου Μαριγούλα…” κ.λ.


(system) #6

Έτσι είναι, όπως τα λέει ο Κώστας Φέρρης.
Παλαιότερα είχα γράψει σχετικά μ’ αυτό το τραγούδι τα εξής:

  • «ΑΓΑΠΗ ΠΟΥ 'ΓΙΝΕΣ ΔΙΚΟΠΟ ΜΑΧΑΙΡΙ» (Μιχάλη Κακογιάννη – Μάνου Χατζηδάκι) (1955, PARLOPHON B. 74344).
  • Το τραγούδι χρησιμοποιεί τη μελωδία του Β. Τσιτσάνη “Ο ΤΡΕΛΛΟΣ ΤΣΙΓΓΑΝΟΣ (ΤΡΕΛΛΕ ΤΣΙΓΓΑΝΕ ΓΙΑ ΠΟΥ ΤΡΑΒΑΣ)”.
  • Η 1η εκτέλεση (ερμηνεία στο φίλμ “ΣΤΕΛΛΑ”) είναι με την Μελίνα Μερκούρη (Ιούνιος 1955).
  • Άγνωστο αν τελικά το τραγούδι είναι αποκλειστική δημιουργία του Βασίλη Τσιτσάνη, ή του Μάνου Χατζηδάκι, ή και των δύο. Λέγεται πως ουσιαστικός δημιουργός (ή έστω συν-συνθέτης) είναι ο Τσιτσάνης.
  • Σαν συνδημιουργός (μάλλον συνστιχουργός) εμφανίζεται (στην ΑΕΠΙ;) επίσης και η Ιωάννα Γεωργακοπούλου. Στην ΑΕΠΙ πάντως, τα δικαιώματα του τραγουδιού, τα μοιράζονται Τσιτσάνης και Χατζηδάκις.

(Σημείωση: Κώστα περιμένω το mail σου…)

Σ.Π.